عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که" بورس کالا تعیین کننده قیمت نیست، بستر انجام معامله است"، " قراردادهای مشتقه، ابزار درمان بیماری های اقتصادی"، " کشاورزان با ابزارهای مالی بورس کالا آشنا شوند" و "کشاورزان در برابر واسطه های زعفران قدرت گرفته اند" از مهم ترین عناوین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، مهمترین رویدادهای بورس کالا به شرح زیر است:

    بورس کالا تعیین کننده قیمت نیست، بستر انجام معامله است

    معاون معادن و امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بورس کالا محلی برای کشف قیمت کالاها براساس عرضه و تقاضا است از این رو اینکه رشد یا کاهش قیمت یک محصول به بورس نسبت داده شود، موضوعی کارشناسی نیست وهمه باید متوجه باشند که بورس کالا یک بستر شفاف برای انجام معامله است.

    جعفر سرقینی اعلام کرد:بورس تعیین کننده قیمت نیست بلکه بستری را فراهم می کند تا عرضه و تقاضای فروشندگان و خریداران یک محصول در آن ثبت می شود و قیمت در اثر رقابت شکل می گیرد.

    وی اظهار داشت: نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت و تعادل بازار فولاد و فلزات به خصوص در شرایط بحرانی اخیر موثر بوده است و هم اکنون نیز معاملات به شیوه مطلوب در جریان است.

    قراردادهای مشتقه، ابزار درمان بیماری های اقتصادی

    کارشناس بازار سرمایه گفت: راه‌اندازی بورس کالا و به طور خاص استفاده از ابزارهای مشتقه، در کشورهای مختلف به ایجاد یک نظام سازمان یافته دادوستد کالایی منجر شده و راه ورود به بازارهای جهانی را برای کشورها تسهیل کرده است.

    نیما کرامت افزود:  در کشور ما نیز بنا به دلایلی از جمله تولیدکننده عمده و انحصاری بودن در یک سری از کالاها از یک سو و جهش های تکانه وار اقتصادی و نرخ بالای تورم از سوی دیگر، نیاز به ایجاد بورس کالا و به کارگیری از ابزارهای مشتقه برای پوشش ریسک سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بیش از همیشه احساس می شود.

    وی گفت: یکی از ابزارهای پوشش ریسک برای سرمایه گذاران در برابر نوسانات شدید، ابزارهای مشتقه است. در واقع، ابزارهای مشتقه به افراد و شرکت ها کمک می کند که خود را در مقابل این نوسانات قیمتی بیمه کنند و سرمایه گذاری و یا تجارت خود را با کمترین لطمه و آسیبی نجات دهند.

    کشاورزان با ابزارهای مالی بورس کالا آشنا شوند

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار سنتی بخش کشاورزی، بهره نگرفتن از روش های کارآمد و وجود واسطه ها باعث شده است تا کشاورزان نتوانند با قیمت واقعی محصولاتشان را بفروشند که آشنایی آنها با دنیای ابزارهای مالی بورس کالا می تواند به بسیاری از مشکلات این حوزه پایان دهد.

    نظر افضلی با بیان اینکه با عرضه محصولات در بورس کالا، قیمت ها براساس کیفیت کشف می شود، گفت: باید توجه داشت کشاورزان به دلیل نیازهای مالی و بالا بودن هزینه تولید و برداشت، امکان انبار کردن محصولات خود را ندارند و مجبور به عرضه محصول خود به بازار هستند، در این میان بورس کالا می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد و به ارزان فروشی محصولات به دلالان که از روی اجبار کشاورزان رقم می خورد، پایان دهد.

    وی اظهار داشت: نقطه قوت معامله محصولات کشاورزی در بورس کالا، ابزارهای مالی موجود در این بورس است چراکه این ابزارها امکانی را به کشاورز می دهد تا محصول خود را قبل از برداشت با قیمتی واقعی در بورس پیش‌فروش کرده و به راحتی نیاز مالی خود را برآورده کند.

    نقش بازار سرمایه و بورس کالا در رونق تولید تعیین کننده است

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که با تقویت بازار سرمایه و به خصوص بورس کالا، باید نقش بازارهای غیررسمی و واسطه گری و سفته بازی در اقتصاد را کمرنگ کنیم که این امر به رونق و شکوفایی تولید ملی کمک شایانی می کند.

    رمضانعلی سبحانی فر گفت: بازار سرمایه با ابزارهای متنوع مالی که در اختیار دارد می تواند سرمایه گذاران را جذب کرده و از طریق انتشار اوراق مالی در زمینه فروش کالاهای شرکت ها و اوراق برای تامین سرمایه در گردش و همچنین پذیرش و عرضه سهام شرکت ها کمک شایان توجهی به رونق تولید کند.

    وی با تاکید بر اینکه تقویت بورس، گامی بزرگ در رونق تولید و عبور صنایع  از تحریم ها خواهد بود، گفت: بهتر است مردم و سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در بازارهای غیر رسمی و فعالیت های  واسطه گری وسفته بازی، با ورود به بازارهای شفافی همچون بازار سرمایه و بورس کالا ، هم ریسک ها را پوشش دهند، هم به طور سالم سود کسب کنند و  از همه مهمتر در رونق و شکوفایی تولید ملی نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

    لزوم مقابله با گسترش اقتصاد غیررسمی

    نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی معتقد است که به هر میزان نظام قیمت‌گذاری در کالاهای پایه‌ای شفاف‌تر باشد، منجر به تقویت تولید داخلی می‌شود؛ در واقع وقتی تولیدکننده بتواند قیمت‌ محصولش را براساس عرضه و تقاضا تعیین کند نه رانتی ایجاد می شود و نه ابهامی در روند قیمت ها باقی می ماند.

    محمدرضا امیرحسنخانی با بیان اینکه در مقطع حساس کشور، تولید و اقتصادمان نیازمند شفافیت و تقویت بازارهای رسمی به جای جولان واسطه ها در بازارهای غیرشفاف است، گفت: بورس کالا مکانی شفاف برای مبادله کالاها براساس عرضه و تقاضاست از این رو باید نسبت به عرضه حداکثری کالاهای اساسی در این بازار اقدام کنیم تا مانع پدیدار شدن فساد و رانت در اقتصادمان شویم.

    به گفته این نماینده مجلس، در بازارهای خارج از بورس هیچ آمار و شفافیت موثقی وجود ندارد و قیمت کالاها می‌تواند بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی و با برخی جوسازی ها نوسان کند.

    کشاورزان در برابر واسطه های زعفران قدرت گرفته اند

    یک زعفران کار باسابقه عملکرد بازار آتی طلای سرخ طی یکسال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و از مقاومت کشاورزان برای فروش ارزان قیمت محصول به دلالان به کمک شفاف سازی قیمت ها در بورس کالا سخن گفت.

    غلامرضا کریمی در خصوص اثرگذاری بازار آتی زعفران بر معاملات این محصول عنوان کرد: راه اندازی این معاملات طی یکسال گذشته کمک کرده تا کشاورزان و زعفران کاران از فروش محصول خود به قیمت های پایین به دلالان امتناع کنند. چراکه معامله در بورس قیمت های واقعی را برای تولیدکننده شفاف کرده است.

    به گفته وی، فعالان بازار پس از گذشت یکسال از راه اندازی بازار آتی به این امر اعتقاد پیدا کرده اند که بورس نه تنها آسیبی برای بازار سنتی نیست، بلکه برای این بازار و بازیگران آن یک توانمندی و بازی برد برد محسوب می شود.

    مرجع جدید تعیین قیمت پایه فرآورده های نفتی در بورس کالا و انرژی تعیین شد

    بر اساس مصوبه دولت تعیین قیمت پایه فرآورده های نفتی به بخش خصوصی و پالایشگاه ها تفویض شده و پالایشگاه‌ها نیز برای داشتن وحدت رویه قیمت، مسئولیت قیمت گذاری را به انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت واگذار کرده اند.

    ناصر عاشوری، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت:‌ انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت قیمت پایه فرآورده های پالایشگاهی را در کمیسیون تخصصی قیمت‌گذاری و بر مبنای فرمول وزارت نفت تعیین می کند. در واقع بر اساس فرمول وزارت نفت قیمت پایه تعیین و برای انجام معاملات به صورت ماهانه به بورس کالا و بورس انرژی اعلام می‌شود.

    وی درباره چگونگی قیمت گذاری در صورت بروز تغییر مولفه های اقتصادی گفت: ما تاکنون سعی کردیم قیمت ها را به صورت ماهانه اعلام کنیم اما اخیرا به دلیل تغییر در مولفه های اقتصادی مانند کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت نفت ناچار شدیم قیمت فراورده ها در بورس‌ها را زودتر از زمان مقرر تعدیل کنیم و کاهش قیمت در اواسط ماه صورت گرفت.

    برچسب ها