عصر خودرو

مجری طرح گندم کشور:

۲.۹ میلیون تن گندم خرید تضمینی شد

عصر بازار- مجری طرح گندم کشور گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم به ارزش بیش از چهار هزار و ۸۴۴ میلیارد تومان در اقلیم گرم و خشک و اقلیم معتدل خرید تضمینی شده است.

۲.۹ میلیون تن گندم خرید تضمینی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، اسماعیل اسفندیارپور مشاور وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران پس از ثبت اطلاعات در سامانه خرید تضمینی گندم خبر داد افزود: تاکنون مبلغ سه هزار و 818 میلیارد تومان از پول گندمکاران به حسابشان واریز شده که معادل 77 درصد کل خرید است.

    وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در 20 استان کشور در حال انجام است اظهار داشت: خوزستان با یک میلیون و 300 هزارتن، گلستان با 300 هزارتن و فارس با 290 هزارتن رتبه‌های اول تا سوم خرید گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

    اسفندیار پور گفت: از این میزان خرید گندم تاکنون 153 هزارتن بذر گندم نیز از کشاورزان خریداری شده است.

    مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون خرید تضمینی گندم در استان‌های اقلیم گرم و خشک رو به پایان است اما در استان‌های اقلیم معتدل ادامه می‌یابد و از اوایل تیر استان‌های اقلیم سرد نیز وارد چرخه خرید می‌شوند.

    مجری طرح گندم کشور پیش بینی کرد که امسال تولید گندم بیش از 14.5 میلیون تن باشد زیرا به گفته او، طبق بند سه ماده 14 قانون برنامه و بودجه صنف و صنعت می‌توانند گندم مورد نیاز خود را خریداری کنند.

    وی با اشاره به اینکه بانک کشاورزی عاملیت پرداخت پول گندمکاران را برعهده دارد تصریح کرد: متولی خرید تضمینی گندم نیز شرکت بازرگانی دولتی ایران است که دولت به دلیل بالا بودن کیفیت، هر کیلوگرم گندم معمولی - نان را با قیمت هزار و ,728 تومان از کشاورزان خریداری می‌کند.

    بر اساس مصوبه شورای اقتصاد هرکیلوگرم گندم معمولی با افت چهاردرصد مفید و یک درصد غیرمفید یک هزار و 700 تومان و گندم دروم یک هزار و 770 تومان خریداری می‌شود.

    خرید تضمینی گندم امسال از اواخر اسفند از شهرستان جیرفت واقع در جنوب کرمان آغاز شد و تا اواخر مهر در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

    در سال زراعی 96 - 97 نزدیک به 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال با مبلغ مصوب هزار و 300 تومان و گندم دوروم هزار و 330 تومان خریداری شده بود.

    وقوع سیل در ابتدای سال جاری تا 25 فروردین بیش از 13 هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان زیربخش های مختلف بخش کشاورزی خسارت وارد کرد که بیشترین خسارت‌ها مربوط به 200 هزار هکتار اراضی گندم و سه هزار میلیارد تومان خسارت به کشت و صنعت استان خوزستان بوده است.

    طبق قانون، وزارت جهادکشاورزی هر سال باید در اواخر مرداد نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده توسط دولت را تا پیش از آغاز فصل زراعی جدید ارائه و تا پایان شهریور نرخ‌ها به کشاورزان اعلام شود.

    برچسب ها