عصر خودرو

چرا تولید شکر در خوزستان کاهش یافت؟

عصر بازار- مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به افزایش بارندگی‌ها و کاهش تولید شکر، گفت: در بازار شکر احتکاری توسط تولیدکنندگان صورت نگرفته بلکه این دلالان بودند که سبب التهاب در بازار شدند.

چرا تولید شکر در خوزستان کاهش یافت؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، امید بن عباس با اشاره به این‌که برداشت گیاه نیشکر هرساله در آبان ماه انجام می‌شود، اظهار داشت: امسال به دلیل بارندگی و سیلاب، برداشت نیشکر از بهمن‌ماه آغاز شد و شرکت‌های تولیدی درصد کمی از محصول خود را توانستند برداشت کنند به همین سبب در بخش تولید شکر شاهد کاهش چشمگیری بودیم.

    وی با بیان این‌که تولیدکنندگان موظف‌ هستند آمار تولید خود را در سامانه‌های وزارت صمت اعلام کنند، ادامه داد: میزان تولید شکر مسئله پوشیده‌ای نیست و آمار تولید آن مشخص است؛ حجم محصول تولیدشده‌ای که اعلام می‌شود احتکار بوده، تنها به‌اندازه تولید چند روز کارخانه‌های نیشکری استان است و از طرفی ظرفیت انبار آن‌ها نیز مشخص بوده که این ظرفیت تاکنون پر نشده و نمی‌توان گفت کارخانه‌ها شکر را احتکار کرده‌اند.

    مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: خوشبختانه در استان شرکت‌های نیشکر به‌اندازه حواله‌هایی که از سازمان صمت دریافت کردند، توزیع محصول را انجام داده و از این بابت شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر همکاری خوبی با استان داشتند.

    بن عباس بابیان این‌که در حال حاضر نسبت به ماه گذشته وضعیت شکر در بازار بهتر شده، گفت: با تمهیداتی که در قرارگاه اقتصادی و ستاد تنظیم بازار استان صورت گرفت، حجم توزیع به‌ صورت شکر بسته‌بندی و فله‌ای مدیریت شد و خوشبختانه بازار شکر استان تا حدودی از تب‌ و تاب خارج و شکر باقیمت مصوب روانه بازار می‌شود.

    وی ادامه داد: در شرایط التهاب بازار زمزمه‌های افزایش قیمت یا کمبود کالا سبب تغییر رفتار مصرف‌کننده شده و با یک افزایش تقاضای ناگهانی مواجه می‌شویم، این عوامل سبب افزایش تنش در بازار می‌شود و ما معتقدیم احتکاری از سوی شرکت‌ها صورت نگرفته است.

    بن عباس با اشاره به حضور دلالان در بازار عنوان کرد: با دو نرخی شدن یک کالا زمینه برای واسطه‌گری و دلالی فراهم می‌شود، زمانی که قیمت مصوب شکر در بازار 3 هزار تومان بود اما تا کیلویی 9 هزار تومان نیز به فروش می‌رسید، زمینه برای افراد سودجو فراهم شد و برخی از افراد سودجو خارج از شبکه باقیمت‌های نامتعارف شکر را روانه بازار کردند که البته برخی از این موارد در استان کشف‌ و به مراجع قانونی ارجاع شدند.

    مدیرکل امور هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به مناسب بودن قیمت مرغ بیان داشت: قیمت مرغ با توجه به کارشناسی‌های انجام‌گرفته توسط ستاد تنظیم بازار و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی منصفانه تعیین‌شده است.

    وی ادامه داد: با توجه به در اختیار قرار دادن نهاده‌ها توسط وزارت جهاد به مرغداران با نرخ دولتی، سود مرغدار و آیتم‌های تأثیرگذار جهت تولید، این قیمت برای مصرف‌کننده 11 هزار و 500 تومان مصوب شده اما اگر مرغداران آنالیز جدیدی از قیمت تمام‌شده داشته باشند که نشان دهد در قیمت تمام‌شده تولید افزایشی به وجود آمده، ما با کارشناسان جهاد کشاورزی مدارک و مستندات آن‌ها را بررسی می‌کنیم و در صورت تائید قیمت جدید مصوب می‌شود.

    برچسب ها