عصر خودرو

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس:

نباید تأثیر تحریم را بزرگ‌نمایی کرد

عصر بازار- دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس گفت: در شرایطی که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای بهبود اقتصاد ایران برنامه‌ریزی کرد، بزرگنمایی اثرات تحریم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

نباید تأثیر تحریم را بزرگ‌نمایی کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، امیر هوشنگ امینی اظهار کرد: در تحلیل شرایط امروز اقتصادی کشور، باید میان دو موضوع تفاوت قائل شد. نخست تحلیل واقعیت‌هایی که اقتصاد ایران امروز با آنها مواجه است و دیگر اینکه تلاش برای تبیین این شرایط منجر به سیاه دیدن همه چیز نشود.

    وی ادامه داد: امروز قطعاً هیچ تحلیلگری منکر فشارهایی که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران وارد کرده یا تلاش‌هایی که در مسیر ضربه زدن به تجارت کشور می‌شود، نیست و همه فعالان اقتصادی می‌دانند که برای ادامه فعالیت با چه مشکلاتی مواجه هستند.

    دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس با بیان اینکه برگ برنده در چنین شرایطی نه تاکید بر نقاط سیاه که تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های بالقوه موجود است، تصریح کرد: ایران با جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر و موقعیت جغرافیایی و اقتصادی قابل اتکا، خود به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه خاورمیانه مطرح است و همین مسئله ظرفیت‌های خوبی ایجاد می‌کند.

    امینی ادامه داد: ما اگر بتوانیم در حوزه تولید، رویکرد خود را قبل از صادرات به تأمین نیازهای داخلی کشور اختصاص دهیم، تولیدکنندگان ما با یک بازار 80 میلیونی مواجه هستند که می‌تواند دغدغه‌های کوتاه مدت در عرصه رکود را پوشش دهد.

    وی با اشاره به مشکلاتی که صادرکنندگان ایرانی در ماه‌های گذشته با آن رو به رو شده‌اند، اظهار کرد: کاهش ارزش پول ملی موضوعی است که به راحتی بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی را با چالش مواجه می‌کند و هزینه تولید را به شکل جدی افزایش می‌دهد. شوکی که در این حوزه به اقتصاد ایران وارد شد، زمان قابل توجهی نیاز خواهد داشت که ترمیم شده یا با راه حلی جدی رو به رو شود اما تا پیش از آن استفاده از ظرفیت‌های موجود اهمیت جدی دارد.

     از اردیبهشت 1397 و همزمان با خروج آمریکا از برجام، دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی را علیه اقتصاد ایران وضع کرد. این تحریم‌ها هدف اصلی‌شان کاهش درآمدهای اقتصادی ایران و دشوار کردن فرایند ورود ارز به کشور است.

    تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی، صادرات به کشورهای همسایه و واردات در ازای ارز حاصل از صادرات، بخشی از برنامه‌هایی است که اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته برای مقابله با این تحریم‌ها به کار بسته و آنها را پیگیری می‌کند.

    برچسب ها