عصر خودرو

ممنوعیت‌های عجیب و غریب واردات محصولات خارجی در کشورهای مختلف جهان

عصر بازار- در برخی کشور‌های جهان ممنوعیت‌های عجیب و غریبی برای واردات محصولات خارجی وجود دارد.

ممنوعیت‌های عجیب و غریب واردات محصولات خارجی در کشورهای مختلف جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اگرچه استفاده از کالاهای غربی در روسیه بویژه از زمان الحاق کریمه به این کشور در سال 2014 میلادی به یک مساله سیاسی تبدیل شده است اما روس‌ها همچنان می‌توانند میزهایشان را با غذاهایی با رنگ و طعم غذاهای غربی بیارایند. بویژه آنکه دولت تا کنون به مسافران بین‌المللی اجازه می‌داد هنگام ورود به این کشور، مواد غذایی تا وزن حداکثر 5 کیلوگرم را برای مصارف شخصی به همراه داشته باشند. اما این قانون احتمالا تغییر خواهد کرد.

    در آوریل گذشته دولت روسیه با اشاره به نگرانی‌های بهداشتی مرتبط با بیماری‌ها عفونی، پیشنهاد ممنوعیت ورود گوشت و لبنیات همراه مسافر را مطرح کرد.

    این ممنوعیت هنوز شکل قانون به خود نگرفته و اجرایی نشده است اما منع گردشگران از همراه داشتن یک برش پنیر فرانسوی یا قطعه‌ای ژامبون، یکی از عجیب‌ترین محدودیت‌ها در دنیا به شمار می‌رود.

    روسیه تنها کشوری نیست که چنین ممنوعیت‌هایی را وضع کرده؛ در برخی دیگر از کشورها نیز ممنوعیت‌های عجیب و غریب مشابهی برای واردات محصولات خارجی وجود دارد که پنج نمونه از آن در ادامه می‌آید:

    1- تخم‌مرغ شانسی در آمریکا
    جنگ آمریکا با واردات تخم‌مرغ شانسی از سال 1997 میلادی آغاز شد. یعنی از زمانی که کمیته ایمنی کالا برای مصرف کنندگان آمریکا برخی از این تخم‌مرغ‌های شکلاتی را آزمایش و اعلام کرد که برخی از تخم‌مرغ‌های دارای برچسبهای خارجی، بطور غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند.

    این کمیته معتقد بود اسباب بازی‌های کوچکی که در داخل این تخم مرغ‌ها هستند، برخی از مقررات مصرف کالا را نقض می‌کنند بویژه آنکه این شکلات‌ها برای کودکان در تمام گروه‌های سنی طراحی شده است. واردات این شکلات‌ها به آمریکا در تمام سال حتی در دوران عید پاک ممنوع است.

    2- آب مقدس در نیوزیلند
    در سال 2017 میلادی وزارت صنایع نیوزیلند واردات آب مشهور به «آب معجزه» از کوههای فیجی به این کشور را ممنوع کرد و هشدار داد که در صورت تخطی، گردشگران با جریمه‌ای 400 دلاری مواجه خواهند شد.

    این وزارتخانه اعلام کرد که این آب باعث شیوع بیماری‌هایی می‌شود و حتی ممکن است به صنایع کشاورزی و آبزی پروری همچنین به محیط زیست نیوزیلند آسیب برساند.

    3- آدامس در سنگاپور
    ورود آدامس همراه مسافر از سال 1992 میلادی در این کشور آسیایی ممنوع است و افرادی که این قانون را زیر پا بگذارند علاوه بر جریمه ممکن است با مجازات زندان نیز روبرو شوند.

    این قانون پس از آن لازم الاجرا شد که راه آهن سنگاپور گزارش داد که خیلی‌ها با چسباندن آدامس به سنسور درها در قطارهای جدید، باعث ایجاد اختلال در فعالیت شبکه ریلی می‌شوند.

    امروزه مصرف آدامس در سنگاپور غیرقانونی نیست اما واردات آن مگر در موارد استثناء ممنوع است.

    4- ماسک در عربستان سعودی
    عربستان سعودی دارای فهرست بزرگی از اقلام ممنوعه است که الکل و داشتن سمبل‌هایی از دین مسیح یا یهود نمونه‌‌هایی از این ممنوعیت‌هاست. یکی از این محدودیت‌ها نیز وارد کردن ماسک‌هایی است که تمام یا بخشی از صورت را می‌پوشاند.

    این ممنوعیت هفت سال پس از آن وضع شد که فیلم وی مثل وندتا (V for Vendetta) اکران شد. این فیلم از نظر بسیاری از سیاستمداران عربستان نشان دهندۀ ظلم و ستم دولت است؛ بویژه آنکه مدل ماسکی که در این فیلم به کار رفته، بطور گسترده در تظاهرات ضددولتی در سراسر جهان استفاده می‌شود.

    به همین دلیل در سال 2013 میلادی دولت عربستان بیانیه‌ای صادر کرد با این عنوان که این ماسک «باعث گسترش فرهنگ خشونت و افراط گرایی می‌شود» و «جوانان را به ایجاد هرج و مرج در جامعه و تهدید امنیت تشویق می‌کند.»

    5- چین؛ ممنوعیت هر چیزی که برای سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اخلاق این کشور مضر است
    مسافران معمولا برای سفر به چین با مشکلات متعددی مواجه هستند. از جمله اقلامی که به همراه داشتن آنها در سفر به چین ممنوع است می‌توان به تجهیزات چاپ، فیلم، عکس، صفحات گرامافون، فیلم سینمایی، نوارهای صوتی و تصویری و دیسک فشرده همچنین وارد کردن کتاب و مقالاتی اشاره کرد که ممکن است به باور مسئولان به منافع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی چینی‌ها آسیب بزند.

    برچسب ها