عصر خودرو

قیمت پایه ۱۳ سنت

آیین‌نامه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در وزارت نفت نهایی شد

عصر بازار: یک مقام مسئول در وزارت نفت با بیان اینکه تدوین آیین‌نامه در وزارت نفت نهایی شده و باید به تأیید وزارت صنعت و وزارت اقتصاد هم برسد، گفت: در وزارت نفت آیین‌نامه تخفیف را آماده کرده‌ایم، اما قیمت مبنا ۱۳ سنت است و تغییر نمی‌کند.

آیین‌نامه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در وزارت نفت نهایی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، یک مقام مسئول در وزارت نفت با بیان اینکه سهامداران عمده بعضی پتروشیمی‌های گازی به دنبال رانت و گاز مفت هستند، تصریح کرد: آقایان باید به سود متعارف آن هم از طریق درست کار کردن فکر کنند.

    وی با تاکید بر اینکه مشکل شاخص بورس هم قطعاً خوراک پتروشیمی نیست، ادامه داد: در حال حاضر قیمت مجموع خوراک پتروشیمی‌ها 13 سنت محاسبه نمی‌شود، بلکه براساس نرخ ارز 2 هزار و 850 تومان نرخ خوراک 11.5 سنت است.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر گاز کشور به قیمت 44 یا 45 سنت در هر مترمکعب صادر می‌شود و اصلاً منطقی وجود ندارد که با این قیمت ارزان گاز را به پتروشیمی‌ها بدهیم.

    این مقام مسئول اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم قیمت گاز پتروشیمی‌ها باید گران باشد، بلکه قیمت باید منطقی باشد؛ خوشبختانه آقای وزیر هم در برابر این خواسته غیرمنطقی به جد مقاومت کرده است و معتقد است قیمت باید معقول باشد.

    وی با بیان اینکه آیین‌نامه خوراک باید به تصویب دولت برسد، ادامه داد: تدوین آیین‌نامه در وزارت نفت نهایی شده و باید به تأیید وزارت صنعت و وزارت اقتصاد هم برسد.

    وی تصریح کرد: در وزارت نفت آیین‌نامه تخفیف را آماده کرده‌ایم، اما قیمت مبنا 13 سنت است و قیمت مبنا تغییر نمی‌کند.

    این مقام مسئول تاکید کرد: از ابتدای سال هم برهمین اساس محاسبات خوراک پتروشیمی‌ها را انجام دادیم و به آنها ابلاغ کردیم؛ یعنی قیمت روی 13 سنت مبنا شده و به آن عمل می‌شود، اما درباره مناطق محروم و امثال آن ممکن است تخفیف‌هایی اعمال کنیم.

    بر اساس این گزارش، پیش از این وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیش‌نویسی از آیین‌نامه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها آماده کرده بود که واجد شاخص‌های کمی و دقیق نبود و به بیان شاخص‌های کلی و غیر دقیق و مبهم در آن اکتفا شده بود.

    بر اساس این گزارش، اغلب قریب به اتفاق پتروشیمی‌های گازی صورت‌های مالی خود را بر اساس قیمت 8 سنتی گاز تنظیم کرده‌اند. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند این اقدام هماهنگ پتروشیمی‌های گازی به منظور فشار بر وزارت نفت طراحی شده است تا در صورت تصویب قیمت‌های بالاتر از 8 سنت، با تعدیل منفی شدید سود زمینه را برای فشار بر وزارت نفت و دولت در راستای قیمت‌‌گذاری رانتی نرخ خوراک فراهم کنند.

    مجلس شورای اسلامی سه وزارتخانه نفت، صنعت و اقتصاد را مکلف به تدوین آیین‌نامه قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کرده است.

    برچسب ها