عصر خودرو

تداوم کاهش نرخ دلار و سکه با مدیریت نقدینگی

عصر بازار- عضو فراکسیون امید مجلس می گوید اگر دولت بازار مسکن و بورس را فعال کند، نقدینگی از بازار سکه و ارز خارج می شود و کاهش نرخ رقم می خورد.

تداوم کاهش نرخ دلار و سکه با مدیریت نقدینگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت، جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قیمت دلار و سکه در هفته اخیر گفت: تغییرات در نرخ قیمت سکه و دلار تابعی از عرضه و تقاضا بوده، در واقع زمانی که عرضه زیاد شود، تقاضا کاهش پیدا می کند اما فعلا به دلیل عرضه و تقاضا قیمت ها کاهش پیدا نکرده است.

    عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: بانک مرکزی با مدیریت بازار و فضای مجازی، در واقع تقاضا را مدیریت و کاهش داد، همین امر باعث شد قیمت ها یا ثابت بماند یا کاهش پیدا کند.

    نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: دولت از طریق مدیریت واردات نیز توانست میزان تقاضای ارزی را مدیریت کند، آمار گمرک نشان می دهد که میزان واردات کم شده است و واردات بسیاری از کالاها به دلیل اولویت بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع شده و حتی قرار است لیست جدیدی ارائه دهند تا واردات کالاهای دیگر نیز ممنوع شود این کار خود به خود بر میزان تقاضای ارزی تاثیر می گذارد.

    بانک مرکزی با مدیریت بازار و فضای مجازی، در واقع تقاضا را مدیریت و کاهش داد، همین امر باعث شد قیمت ها یا ثابت بماند یا کاهش پیدا کند.
    وی با بیان اینکه سالیانه حدود 15 تا 20 میلیارد دلار وادرات کالاهای غیر ضرور داشتیم، عنوان کرد: واردات در گذشته از مبادی رسمی و غیر رسمی انجام می شد، اکنون واردات از مبادی رسمی محدود شده و ریسک مبادی غیر رسمی به دلیل مقابله با قاچاق افزایش یافته بنابراین حجم واردات کاهش یافته است.

    میرزایی در ادامه با بیان اینکه مشکلات بانکی، کاهش انتقال ارز را رقم زد، گفت: از آنجایی که انتقال ارز به شدت سخت شده ، بر کاهش قیمت تاثیر گذاشته است، با این حساب اگر مدیریت تقاضا به همین منوال ادامه پیدا کند انتظار می رود روندکاهشی قیمت مستمر باشد.

    این نماینده مجلس افزود: مگر اینکه بخشی از نقدینگی به سمت ارز یا سکه بیاید، در این صورت است که قیمت ها بالا می رود و برای مدیریت نقدینگی باید بازار مسکن وبورس  فعال شود و اطمینان سرمایه گذار برای خرید بنگاه های اقتصادی دولتی افزایش پیدا کند.

    عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: اگر دولت بتواند شرایط کنونی را ادامه دهد و نقدینگی را به سمت بازارهای مولد هدایت کند می توان به کاهش قیمت دلار و سکه امید داشت در غیر اینصورت نقدینگی به سمت بازارهای غیر مولد می رود که خواسته ما نیست.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو