عصر خودرو

تشریح پروژه‌های «سمات» در سال ۹۸

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، ۱۰ پروژه بزرگ این شرکت در سال ۹۸ را تشریح کرد.

تشریح پروژه‌های «سمات» در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حسین فهیمی با بیان اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی موتور محرک توسعه بازار سرمایه است، گفت: تمام برنامه‌ها و پروژه‌های این شرکت بر اساس نقشه استراتژیک تدوین شده است تا سمات بتواند خدمات مطلوبی را به ذی‌نفعان خود ارائه کند.
    وی یکی از چالش‌های موجود بازار سرمایه را ثبت و نگهداری یونیت هلدرهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعلام کرد و افزود: فاز مطالعاتی و اجرایی پلت‌فرم‌های جدید ثبت مرکزی اطلاعات یونیت هلدرهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری آغاز شده است که امیدواریم این پروژه در نیمه نخست امسال راه‌اندازی شود. فهیمی با بیان اینکه یکی از کارهای بزرگ فرآیندی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که تمام آن در داخل این شرکت انجام شده، پیاده‌سازی نظام تسویه تحویل در مقابل پرداخت (DVP) است، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی که بعد از برجام وارد بازار سرمایه ایران شدند از نبود مدل تسویه DVP بسیار متعجب بودند که هنوز در این بازار از روش‌های سنتی تسویه معاملات استفاده می‌شود.

    وی ادامه داد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طرح پیاده‌سازی نظام تسویه تحویل در مقابل پرداخت (DVP) را به هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کرده تا بعد از 50 سال از فعالیت بورس در ایران، نظام تسویه معاملات بر‌اساس استانداردهای بین‌المللی تغییر کند. مدیرعامل سمات با بیان اینکه یکی از پروژه‌های بزرگ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در سال 97 راه‌اندازی مجامع الکترونیک بود، افزود: در ابتدا برای اجرای این پروژه بر اساس استانداردهای روز جهان با یک پیمانکار خارجی همکاری‌های خود را آغاز کردیم اما تحولات ارزی و مبادلات بازرگانی خارجی باعث شد تا برای پیاده‌سازی این طرح به نیروها و پیمانکاران داخلی اتکا کنیم. وی با بیان اینکه در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی فاز آزمایشی برگزاری مجمع الکترونیک به‌صورت موفقیت آمیز اجرا شد، افزود: با راه‌اندازی نسخه جدید اپلیکیشن درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا)، فصل جدیدی از بنگاهداری در کشور آغاز خواهد شد. فهیمی ادامه داد: با راه‌اندازی نسخه جدید این اپلیکیشن، علاوه بر اینکه خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اقصی نقاط کشور گسترش خواهد یافت، سهامداران قادر خواهند بود به‌صورت الکترونیک در مجامع عمومی شرکت‌ها حضور یابند و این امر شفافیت در بازار سرمایه را ارتقا، هزینه برگزاری مجامع را کاهش و کارآیی مجامع را افزایش خواهد داد.

    وی توسعه سامانه‌های نت کلیر، رجیستری بورس انرژی و پرتفوی آنلاین سهامداران، طراحی و پیاده‌سازی پروژه پرداخت سود با سامانه سجام، انتقال فرآیند تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا و عضویت در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) را از دیگر برنامه‌های مهم سال 98 شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد.

    برچسب ها