عصر خودرو

واکنش بازارها به دیپلماسی؛ «آبه» به تهران بیا

عصر بازار- یک روز بعد از ‌انتشار خبر سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران، بازارها واکنش مثبتی به فعال‌شدن کانال‌های دیپلماتیک نشان دادند. دیروز شاخص کل بورس تهران با یک صعود پر‌قدرت ۲.۶درصد افزایش یافت و نرخ دلار به مرزهای پایین‌تر از ۱۴هزار تومان بازگشت.

واکنش بازارها به دیپلماسی؛ «آبه» به تهران بیا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری آنلاین، شاخص کل بورس تهران که از 15اردیبهشت‌ماه وارد یک دوره نزول شده، دیروز را با یک صعود پرقدرت به‌کار خود پایان داد. کارشناسان در روز‌های گذشته تحلیل کرده بودند بخش زیادی از نزول بازار سهام ناشی از افزایش ریسک‌های سیاسی است که تحت‌تأثیر افزایش تنش‌های بین ایران و آمریکا به‌وجود آمده است. سعید اسلامی بیدگلی، کارشناس بازارسرمایه در این‌باره گفته بود: عمده دلیل نزول به مسائل سیاسی و ریسک‌های درک‌شده فعالان بازار مربوط است. ولی نادی قمی، مدیرعامل تامین سرمایه نوین هم با تأیید این سخنان تأکید کرده بود: ریسک‌های پیش روی بازار سهام قوی است. لغو معافیت‌های نفتی، احتمال خروج ایران از برجام، تحریم فلزات و تنش‌هایی که اخیرا آمریکا در منطقه خاورمیانه پدید آورده، ریسک سرمایه‌گذاری را بالا برده است. یکی از دلایل خروج نقدینگی از بازار سهام در یکی دو هفته اخیر، سردرگمی و احساس ترس ناشی از این عوامل بوده است.

    نوید قدوسی، تحلیلگر بازار سرمایه هم بزرگ‌ترین ابهام اقتصاد و بازار سرمایه را ریسک‌های سیاسی دانسته و تأکید کرده بود: اکنون در موقعیتی هستیم که بین آمریکا و ایران تقابل کم‌سابقه‌ای جریان دارد. این تنش‌ها با نوسان‌هایی همراه شده که به افزایش ریسک در فضای سیاسی منجر شده است. در این شرایط بازار سرمایه هم، چنین ریسکی را در خرید و فروش خود لحاظ می‌کند.

    واکنش به دیپلماسی جدید
    دیروز اما یک روز بعد از مخابره خبر‌هایی در مورد سفر شینزو آبه به تهران و گمانه‌زنی‌ها درباره نقش احتمالی او برای میانجیگری میان ایران و آمریکا، بازار سهام واکنش مثبتی به این تحول دیپلماتیک نشان داد. در روزهای اخیر مسئولان دستگاه سیاست خارجی ایران هم با انجام سفرهای بین‌المللی اقدامات جدیدی را برای کاهش سطح تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برداشته‌اند. به‌نظر می‌رسد سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که یک هفته بعد از سفر محمد‌جواد ظریف به ژاپن بیان شد، اثر زیادی در کاهش نگرانی سهامداران داشته است. ظرف روزهای گذشته محمد‌جواد ظریف در رأس دستگاه دیپلماسی ایران با انجام سفر‌های خارجی مذاکرات گسترده‌ای را با چین، ژاپن و برخی کشورهای همسایه درگیر تنش‌های ایران و آمریکا، انجام داده ‌و راه‌حل‌های جدیدی را برای کاهش سطح تنش‌ها در پیش گرفته است.

    نزول قیمت دلار
    همگام با واکنش مثبت بورس به تحولات سیاسی دیروز قیمت هر دلار آمریکا هم به تحولات سیاسی واکنش مثبت نشان داد و با یک افت محسوس تا مرز 13هزارو 700تومان عقب‌نشینی کرد. قیمت هر دلار آمریکا ظرف چند هفته گذشته حتی تا مرز 15هزارو 700تومان هم پیشروی کرده بود و در هفته قبل هم هر دلار آمریکا در بازارهای مختلف بین 14تا 14هزارو 300تومان دادوستد شده بود. تحلیلگران بر این باورند که با کاهش سطح تنش‌های سیاسی قیمت دلار کاهش خواهد یافت زیرا کاهش تنش‌های سیاسی به‌معنای افزایش جریان ورودی ارز به کشور است که می‌تواند حجم عرضه را در مقابل تقاضا افزایش دهد.

    صعود بورس به روایت آمار
    دیروز شاخص کل بورس تهران در همان ابتدای صبح 2هزار واحد رشد کرد و درنهایت تا پایان معاملات با 5700واحد رشد، معادل 2.6درصد افزایش را به ثبت رساند. نکته جالب توجه در مورد این رشد، بی‌توجهی بازارسهام به نزول قیمت دلار از سطح 14هزارو 200 به 13هزارو 700تومان بود. به‌طور معمول شاخص کل بورس تهران به قیمت دلار وابسته است و صعود و نزول قیمت دلار بر شاخص کل بورس تهران اثر مستقیم می‌گذارد اما امیدواری سیاسی دیروز در بورس آنقدر زیاد بود که نزول قیمت دلار نتوانست مانع رشد شاخص بورس شود. با این مقدار رشد دیروز ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام (بورس و فرابورس) از مرز 1000هزار میلیارد تومان معادل 73میلیارد دلار عبور کرد. سهامداران دیروز همچنین جمعا 2522میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس خریدند و شاخص کل فرابورس هم 2.6پله صعود کرد.

    برچسب ها