عصر خودرو

روند تغییر مالکیت هفتگی نشان داد

تداوم خرید بازیگران خرد در بازار سهام

عصر بازار- نوسانات حاکم بر بازار سهام طی هفته گذشته، بازدهی حدود دو درصدی شاخص کل را رقم زد.

تداوم خرید بازیگران خرد در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این شرایط بازیگران خرد بازار در ادامه روند خریدهای پرحجم خود که از ابتدای سال جاری آغاز شده، به جمع آوری سهام پرداختند و توانستند خالص تغییر مالکیت بیش از 217 میلیارد تومانی را به نام خود ثبت کنند. به این ترتیب از مجموع 9 هفته معاملاتی سال 98، تنها سهامداران عمده در یک هفته خالص خرید مثبتی داشته و در مابقی دوره‌ها معامله‌گران حقیقی به حفظ جابه‌جایی در زمین بازی خود پرداختند.
    از سوی دیگر در حالی روز سه‌شنبه هفته گذشته اردیبهشت‌ماه به پایان رسید که در این ماه بازدهی بازار سهام به 2/ 5درصد رسید و خالص خرید سهامداران حقیقی‌ نیز معادل 276 میلیارد تومان بود. این در حالی است که تغییر مالکیت‌ها در معاملات نخستین روز خردادماه به زمین بازی سهامداران عمده منتقل شد. امری که با خالص خرید 4 میلیارد تومانی حقوقی‌ها در جریان معاملات روز چهارشنبه همراه شد.

    رصد جابه‌جایی‌های هفتگی
    بررسی روند جابه‌جایی‌ها در هفته گذشته نشان از آن دارد که 217 میلیارد و 400 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این هفته حقوقی‌ها در دو روز معاملاتی (دوشنبه و چهارشنبه) خالص خرید مثبتی را ثبت کردند و در بقیه روزها بیش از آنکه خریدار باشند، فروشنده بودند. البته این خریدها نیز با حجم چندان بالایی همراه نبود و در مجموع این دو روز به حدود 13 میلیارد تومان رسید. در مقابل سهامداران خرد به دنبال جهش حدود یک درصدی شاخص کل بورس در روز شنبه، بیشترین خرید را در مقیاس هفتگی داشتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این روز به 145 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید. این روند در معاملات روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به ترتیب با جابه‌جایی 5/ 13 میلیارد تومانی و 2/ 71 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

    «فلوله»؛ خروج حقوقی‌ها و خرید حقیقی‌ها
    در هفته‌ای که گذشت سهامداران خرد بیشترین توجه را به جمع‌آوری سهام گروه فلزی داشتند. امری که با خالص خرید 53 میلیارد تومانی حقیقی‌ها در این گروه همراه شد. البته بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور در نماد لوله و ماشین‌سازی ایران بود. به‌طوری‌که در این هفته 58 میلیارد و 500 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فلوله» جابه‌جا شد. در این میان بررسی روند تغییر مالکیت‌ها در «فلوله» قابل‌توجه است؛ در حالی بررسی ترکیب سهامداران این نماد در روز شنبه نشان از مالکیت 85/ 13درصدی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و 73/ 6درصدی شرکت توسعه و تامین شریف دارد که در مجموع بیش از 10درصد از مالکیت‌های این دو سهامدار عمده طی هفته واگذار شد. شرکت توسعه و تامین شریف با عرضه‌های متناوب در این هفته از فهرست سهامداران عمده خارج شده و درصد مالکیت خود را به زیر یک درصد رساند. در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز در این هفته بیش از 25 میلیون سهم را واگذار کرد و درصد مالکیت خود در «فلوله» را به 76/ 8درصد رساند. در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری با در اختیار داشتن 63/ 22درصد از سهام «فلوله» به عنوان سهامدار عمده این شرکت محسوب شده و سه سهامدار حقیقی نیز بیش از یک درصد از سهام مزبور را در اختیار دارند.

    حقوقی‌ها چه خریدند؟
    رصد خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نشان می‌‌دهد که حقوقی‌ها در این هفته در گروه خدمات فنی و مهندسی خریدهای پرحجمی داشتند که بخش عمده‌ای به جمع‌آوری سهام گروه مپنا تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید معامله‌گران عمده در نماد «رمپنا» به بیش از 15 میلیارد تومان رسید. در این راستا روز سه‌شنبه شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا اقدام به خرید بیش از یک  میلیون سهم مزبور کرد. در میان نمادهای پالایشی نیز بازیگران عمده بیشترین خرید را در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند. به‌طوری‌که در مجموع هفته 16 میلیارد و 500 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «شپنا» جابه‌جا شد. در این هفته شرکت توسعه سرمایه رفاه به عنوان سهامدار عمده «شپنا» در تمامی روزها به خرید سهم پرداخت و بیش از 200 میلیون سهم «شپنا» را به پرتفوی خود افزود. این حقوقی در حال حاضر به عنوان سهامدار 54/ 9درصدی «شپنا» شناخته می‌شود.

    سرمایه‌گذاری صدرتامین نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این هفته بود که با خالص خرید 5/ 14 میلیارد تومانی بازیگران عمده همراه شد. نماد «تاصیکو» در حالی 9اردیبهشت‌ماه شاهد عرضه اولیه سهام خود در بورس تهران بود که در این مدت بازدهی در حدود 15درصد را نصیب سرمایه‌گذاران کرد. جمع‌آوری سهام ایران‌خودرو نیز در کانون توجه بزرگان طی هفته گذشته بود. بر این اساس معامله‌گران حقوقی در تمامی روزهای هفته خالص خریدی مثبت را در نماد «خودرو» ثبت کردند که برآیند این موضوع به انتقال بیش از 12 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده انجامید. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به عنوان سهامدار 33/ 4درصدی سهام «خودرو» ، یک  میلیون سهم مزبور را در جریان معاملات روز سه‌شنبه خریداری کرد.

    نگاهی به تغییر مالکیت‌های اردیبهشت
    بازار سهام در حالی اردیبهشت ماه را با نوسانات شدید سپری کرد که برآیند این موضوع منجر به ثبت بازدهی 2/ 5درصدی در کارنامه این بازار شد. در این میان حرکت زیگزاگی شاخص کل بورس در خرید و فروش‌های بازیگران نیز قابل مشاهده بود. به‌طوری‌که در ماهی که گذشت از مجموع 22روز معاملاتی، 13روز با خالص خرید سهامداران خرد و 9روز با تغییر مالکیت به سمت پرتفوی حقوقی‌ها دنبال شد. برآیند این جابه‌جایی‌ها به خالص خرید 276 میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی انجامید.

    بررسی خرید و فروش‌های معامله‌گران در اردیبهشت‌ماه نشان از آن دارد که سه گروه غذایی، خودرو و دستگاه‌های برقی در کانون توجه سهامداران خرد بودند. به‌طوری‌که هر کدام از این صنایع، خالص خرید بیش از 100 میلیارد تومانی را به خود اختصاص دادند. در این میان گلوکوزان بیشترین میزان خرید را کسب کرد که با خالص 100 میلیارد تومانی همراه بود. نماد «غگل» در اردیبهشت‌ماه توانست به بازدهی 36درصدی دست یابد. در گروه دستگاه‌های برقی نیز بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد ایران‌ ترانسفو بود که با خالص خرید 68 میلیارد تومانی همراه شد. در گروه خودرویی نیز سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام سایپا تمایل نشان داده که در مجموع ماه بیش از 42 میلیارد نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند.

    در مقابل سهامداران عمده اردیبهشت‌ماه را با حمایت از سهام گروه‌های پالایشی، معدنی و فلزی سپری کردند. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در گروه پالایشی به بیش از 144 میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به خرید سهام پالایش نفت اصفهان تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شپنا» به 72 میلیارد تومان رسید.  در میان نمادهای فلزی نیز جمع‌آوری سهام ملی مس ایران و فولاد مبارکه در کانون توجه حقوقی‌ها قرار داشت. امری که با خالص خرید 73 میلیارد تومانی در «فملی» و 55 میلیارد تومانی در «فولاد» دنبال شد. دوقلوهای سنگ‌آهنی نیز از جمله نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در اردیبهشت‌ماه بودند. خالص خرید صورت گرفته در دو نماد چادرملو و گل‌گهر به بیش از 60 میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها