عصر خودرو

سکه یک سطح بالاتر رفت

موقعیت جدید معامله‌گران دلار

عصر بازار- در پنجمین روز هفته، دلار و سکه دومین افزایش متوالی را تجربه کردند تا فلز گرانبهای داخلی به کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برود و دلار به محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان پا بگذارد.

موقعیت جدید معامله‌گران دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه، بازار از همان ابتدای روز نشانه‌های افزایشی از خود بروز داد و مشاهده‌ها حکایت از حضور خریداران در بازار داشت. دیروز، شاخص ارزی با افزایش خریدها، 200 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای 14 هزار و 400 تومان رسید.

    سکه تمام بهار آزادی نیز همسو با افزایش قیمت دلار، توانست 50 هزار تومان رشد قیمت را به ثبت برساند و با عبور از کانال 4 میلیون و 800 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 820 هزار تومانی برسد.

    به گفته فعالان، یکی از عواملی که به رشد بهای سکه در بازار داخلی کمک کرد، خروج اونس در بازارهای جهانی از مسیر کاهشی و افزایش جزئی تا ساعت 4 بعدازظهر بود. با این حال، بیشتر فعالان بر این عقیده بودند که رشد سکه از کانال تحریک دلار رقم خورده است. دیروز حدود ساعت 11 صبح، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 14 هزار و 350 تومان آغاز کرد که افزایشی 150 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. برخی از معامله‌گران شروع افزایشی نرخ حواله درهم و بالا آمدن ارزش دلار در هرات افغانستان را از جمله عواملی می‌دانستند که به رشد قیمت دلار در بازار داخلی نیز کمک کرد. نقش بیشتر خریداران در بازار دیروز موجب شد که در مقطعی قیمت دلار حتی تا محدوده 14 هزار و 450 تومان رشد کند؛ با این حال، به نظر می‌رسید نوسان‌گیران انتظار عبور دلار از مقاومت فنی 14 هزار و 500 تومانی را نداشتند و در نهایت افزایش فروش‌ها منجر به قرارگیری دلار بر کف محدوده 14 هزار و 400 تومانی شد. برخی معامله‌گران حتی عنوان کردند که پس از ساعت 4 بعدازظهر، شاخص ارزی یک محدوده قیمتی دیگر پایین رفت و در سطح 14 هزار و 390 تومانی نوسان کرد. این اتفاق ممکن است نوسانات روز پنج‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد. معامله‌گران باور دارند؛ در‌صورتی‌که دلار در روز جاری نتواند به بالای سطح 14 هزار و 500 تومانی قدم بگذارد، بار دیگر ظرفیت کاهش قیمت بیشتر  را در هفته آتی خواهد داشت. آنچه مسلم است، با بیش از 10درصد کاهش دلار طی بازه 19 تا 30 اردیبهشت، تعدادی از معامله‌گران فنی ممکن است با احتیاط بیشتری موقعیت خرید به خود بگیرند، مخصوصا اگر بازار در آستانه سطوح مقاومتی با افزایش فروش مواجه شود.

    دیروز در حالی که دلار برای دومین روز متوالی در کانال 14 هزار تومانی نوسان کرد، صرافی‌های منتخب بازارساز این کانال را به رسمیت نشناختند و عرضه خود را در همان کانال 13 هزار تومانی صورت دادند. البته این صرافی‌ها قیمت فروش خود را نسبت به روز سه‌شنبه، 200 تومان بالا آوردند و عدد 13 هزار و 950 تومان را بر تابلوی خود ثبت کردند. این عدد در تمام طول روز تغییری نکرد و ثابت بود. برخی از فعالان باور دارند؛ در‌صورتی‌که بازارساز در روز جاری قیمت‌های نزدیک‌تری را برای فروش دلار در بازار در نظر بگیرد، تقاضای کاذب در بازار کاهش خواهد یافت و همین عامل می‌تواند به کاهش قیمتی دلار کمک کند.

    در این میان، روند قیمتی حواله درهم نیز برای معامله‌گران از اهمیت زیادی برخوردار است. دیروز نرخ حواله درهم با عبور از مرز 3 هزار و 900 تومانی و افزایش قیمتی تا عدد 3 هزار و 930 تومانی توانست میزان تقاضا در بازار داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. اگر نرخ حواله درهم در روز جاری از مسیر افزایشی خارج شود و از کانال 3 هزار و 900 تومانی پایین برود، می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار در بازار آزاد نیز با افت محسوسی مواجه شود. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو