عصر خودرو

معاون سرمایه‌گذاری مشاور سرمایه‌گذاری «فاینتک»:

شاخص بورس تا انتهای سال سقف‌های جدید فتح می‌کند

عصر بازار- حسین عبدی معتقد است بازار می‌تواند تا انتهای تابستان روند رو به رشد و خوبی تجربه کند؛ البته این امر در صنایع مختلف متفاوت بوده و نمی‌تواند مانند گذشته برای همه صنایع مثبت باشد.

شاخص بورس تا انتهای سال سقف‌های جدید فتح می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، معاون سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، اظهار کرد: از نحوه رفتار سهام و روند حرکتی بازار به نظر می‌رسد، شاخص تا انتهای سال سقف‌های جدیدی را فتح کند. بسیاری از شرکت‌ها با در نظر گرفتن سود مجامع و نسبت تقسیم سود و برآورد سود سال 98 هنوز با نسبت قیمت به درآمدی سه و حتی زیر سه معامله می‌شوند.

    عبدی در ادامه به بیان دلایل خود پرداخت و با بیان اینکه امسال مجامع شرکت‌ها به طور قطع بهتر از سال‌های پیش برگزار خواهد شد، توضیح داد: این امر در صنایع پتروشیمی، فلزی، سنگ آهن، دارو و غذایی می تواند بسیار بیشتر دیده شود. دلیل این امر افزایش نرخ ارز و قیمت محصولات در صنایع معدنی، فلزی و پتروشیمی و همینطور افزایش نرخ محصولات و تقاضا برای صنایع غذایی و دارو است؛ این مساله حاشیه سود شرکت‌ها را به طرز معناداری جابه جا کرده و می تواند برای سال 98 نیز سودآوری به مراتب بیشتری برای آنها به ارمغان آورد.

    وی افزود: به همین دلیل به نظر می‌رسد که درصد تقسیم سود شرکت‌ها در سال جاری بیشتر از سال‌های قبل بوده و از طرف دیگر اخبار خوبی در مجامع شرکت‌ها مخابره شود. از سوی دیگر، با توجه به جو پر انرژی بازار، بازگشایی پس از مجامع نیز معمولا با جهش جزئی قیمتی همراه است.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به مطالب عنوان شده، پیشنهاد می‌کنم  سهامداران در مجامع شرکت‌هایی که در آن سهامدار هستند حضور داشته باشند؛ البته انتخاب شرکت مربوطه برای سهامداری نیازمند مشاوره و تحلیل قوی در این زمینه است؛ چرا که شرکت باید از جنبه بنیادی پشتوانه قوی و نقدینگی خوبی در اختیار داشته باشد.

    معاون سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک در خصوص ریسک‌های سیستماتیک بازار بیان کرد: ریسک‌های سیاسی برای بازار سرمایه ما موضوع جدیدی نیستند. با توجه به روند صعودی بسیار قوی پیش از ماه مبارک رمضان، بازار به یکباره با ریسک‌های سیاسی از نوع گمانه‌زنی و شایعات مربوط به جنگ روبرو شد که شوک کوتاه مدتی را متحمل شد، اما از آنجایی که پس از برگشت جو عادی به بازار سرمایه گذاران با دید منطقی‌تری به این شایعات توجه کردند، به نظر می‌رسد که این بار واکنش به شدت احساسی نسبت مسائل پیش رو نداشته باشد و البته با نوعی احتیاط اما کماکان با نقدینگی و انرژی قبلی به روند خود ادامه دهد.

    عبدی با اشاره به اینکه در موضوع کامودیتی‌ها کمی احتیاط لازم است، ادامه داد: روند جنگ تجاری نشان از کاهش تقاضا برای بسیاری از فلزات اساسی و کالاهای اساسی خواهد داشت؛ البته در این حین رفتار بسیاری از کامودیتی‌ها از یکدیگر متفاوت بوده و به نظر می‌رسد که برخی از محصولات پتروشیمی و فلزی جذابیت بیشتر و رفتار متفاوت‌تری داشته باشند. برای فلز مس این امر بیشتر به وضعیت تولیدات معادن شیلی و برای فلز روی به میزان عرضه های شرکت‌های بزرگی مانند گلنکور بر می‌گردد؛ همچنین برای آلومینیوم تولیدات چین و روسیه و بازگشت کامل روسال به بازارهای جهانی می تواند تعیین‌کننده باشد.

    برچسب ها