عصر خودرو

درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور سوئیس برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن

عصر بازار- یک رسانه انگلیسی خبر داد که رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با رئیس‌جمهور سوئیس در کاخ سفید، خواستار میانجی‌گری وی در تنش‌های اخیر منطقه با ایران شده است.

درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور سوئیس برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر نگرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از سیاست‌های جنگ‌طلبانه مشاوران ارشد وی از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در قبال ایران، روزنامه انگلیسی «سان» گزارش کرد که ترامپ در دیدار با «اولی مائورر» رئیس‌جمهور سوئیس، از او خواسته تا در خصوص تنش‌های اخیر در منطقه با ایران میانجی‌گری کند.

    ترامپ در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2016 آمریکا، به طور مداوم از جنگ‌های پرهزینه آمریکا در منطقه انتقاد کرده بود اما اخیراً آن‌طور که بسیاری از مقامات آمریکایی هم تأکید کرده‌اند، بولتون در حال سوق‌دادن دولت ترامپ به سوی جنگ با ایران است.

    روز پنجشنبه، رئیس‌جمهور سوییس در اقدامی بی‌سابقه و در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد واشنگتن شد تا آن‌طور که تحلیلگران گفتند درباره موضوع ایران با ترامپ گفت‌وگوهایی را انجام دهد.

    طبق گزارش سان، ترامپ بعد از دیدار با مائورر در پاسخ به سؤالاتی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن قصد جنگ با ایران را دارد، گفت: «امیدوارم که این‌طور نباشد».

    ترامپ که با وعده پایان دادن به جنگ‌های آمریکا در دنیا به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد، اوایل سال جاری میلادی دستور خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را مطرح کرد که در نهایت به پیشنهاد پنتاگون موافقت کرد که تعدادی از آنها را در سوریه حفظ کند.

    علیرغم آنکه در هفته‌های اخیر، واشنگتن اقدامات تحریک‌آمیزی را علیه ایران در پیش گرفته است و به بهانه مقابله با آنچه که تهدید ایران خوانده است، ناوگروه ضربتی «یو اس اس آبراهام لینکلن» و یگان بمب‌افکنی آمریکا را به منطقه اعزام کرده است، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ در حال حاضر معتقد است که گفت‌وگوی مستقیم با تهران بهترین راه‌‌حل پیش رو است.

    روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نیز به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گزارش کرد که ترامپ از برنامه‌ریزی‌‌های جنگ‌طلبانه ناخشنود است.

    این مقام آمریکایی اینگونه گفت: «آنها اقدامات غیرمعمولی را در پیش گرفته‌اند و ترامپ از این مسئله خشمگین است».

    «گرت مرکیس» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: «رئیس‌جمهور به صورت شفاف اعلام کرده است که به دنبال تقابل نظامی با ایران نیست و و آماده گفت‌وگو با حاکمیت ایران است».

    وی در ادامه مدعی شد:‌« گزینه پیش فرض ایران برای مدت 40 سال، خشونت بوده است و ما از کارکنان و منافع آمریکا در منطقه محافظت می‌کنیم».

    روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز پنجشنبه هفته گذشته در پی سفر مائورر به کاخ سفید گزارش کرد که دولت ترامپ از سوئیس درخواست کرده تا از جانب آمریکا، پیام‌هایی را به ایران ابلاغ کند.

    در روزهای گذشته رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی، از جمله به انتشار شایعه احتمال اعزام ده‌ها هزار نیروی آمریکایی به منطقه، تلاش کرده‌اند فضایی تنش‌آلود در قبال ایران ایجاد کنند. با این وجود، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به انتقادهای گسترده از گرایش‌های جنگ‌طلبانه برخی مقام‌های ارشد دولت او، گزارش مربوط به اعزام نظامیان آمریکایی به منطقه را رد کرده و بار دیگر مدعی شده که اطمینان دارد که ایران با آمریکا مذاکره می‌کند.

    از طرف دیگر، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درباره سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به عراق نوشت که سفر پامپئو به بغداد در راستای تمایل واشنگتن از دیپلماسی به جای جنگ با ایران بوده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو