عصر خودرو

یک فعال حوزه کار مطرح کرد:

اگر نفت را نفروشیم به نسل آینده خدمت کرده‌ایم

عصر بازار- یک فعال حوزه کار با تاکید بر اینکه اگر نفت را نفروشیم خدمت بزرگی به نسل آینده کرده‌ایم، گفت: نفت نباید در بودجه هزینه شود بلکه باید در جهت رونق شغل و ایجاد زیرساختها به کار گرفته شود.

اگر نفت را نفروشیم به نسل آینده خدمت کرده‌ایم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، عبدالله مختاری اظهار کرد: اگر امروز نسبت به کاهش وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی هشدار داده می‌شود برای آن است که از دیگر ظرفیت‌های داخلی کشور و ذخایر عظیمی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

    وی ادامه داد: معتقدم اگر نفت را نفروشیم به نسل آینده خدمت بزرگی کرده‌ایم، به جای خام فروشی، بهتر است آن را فرآوری کنیم و محصولات فرآوری شده را به جهان صادر کنیم.

    این فعال حوزه کار آوردن درآمدهای نفتی در بودجه کشور را اشتباه دانست و گفت: نفت باید در جهت رونق زیرساخت‌ها و ایجاد کسب و کار و اشتغال به کار گرفته شود. اگر این کار اتفاق بیفتد هم وابستگی کمتری به نفت خواهیم داشت و هم رونق و رشد اقتصادی به دست خواهد آمد.

    مختاری تاکید کرد: ترکیه یا مالزی نفت ندارند ولی اقتصادشان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است و مردم آنها فرهنگ مصرف کالای داخلی را نهادینه کرده‌اند. ما هم باید مبادی و جایگاه‌هایی که ورودی کالای قاچاق است ببندیم و نگذاریم به تولید داخل ضربه بخورد.

    بها دادن به تولید و محترم شمردن نیروی کار

    وی با بیان اینکه باید به تولید داخلی بها بدهیم و نیروهای کار را به عنوان بدنه اصلی جامعه تولید محترم بشماریم، افزود: اقتصاد کشور در سایه رونق تولید رشد می‌کند و از گردش چرخ کارخانه‌های تولیدی است که صادرات هم توسعه پیدا می‌کند.

    این فعال حوزه کار گفت: سال‌ها است که دنبال هدفمندی حامل‌های انرژی و بنزین هستیم ولی این کار نه تنها صورت نمی‌گیرد بلکه قاچاق سوخت از کشور را شاهد هستیم در حالی که دولت باید بنزین را هدفمند کرده و در مقابل آب و برق را برای مردم رایگان کند. رایگان کردنش هم باید متناسب با میزان و سطح مصرف باشد. با این کار آن روستایی هم که ماشین ندارد از یارانه بنزینی که هدفمند شده برخوردار می‌شود. دولت باید هدفمندی بنزین را به شکلی اجرا کند که تبعات تورمی و گرانی داخلی نداشته باشد.

    واگذاری سهام کارخانه‌ها به کارگران

    این فعال حوزه کار در عین حال با انتقاد از جریان خصوصی‌سازی که بعضاً تبدیل به خصولتی سازی می‌شود، گفت: خواسته ما این است که اگر به دنبال برون سپاری کارخانه‌ها و شرکت‌ها هستیم، آنها را به کارگران واگذار کنیم. سهام شستا را به بیمه شدگان بدهیم که هم سو استفاده و رانت به وجود نیاید و هم دلسوزی در بدنه ایجاد شود و کارگران با انگیزه بیشتر تولید با کیفیتی عرضه کنند.

    وی تاکید کرد: اگر شیوه خصوصی سازی اصلاح شود، هر مزایده کلان به جای آنکه به افراد خاص واگذار شود به عموم مردم سپرده می‌شود. کارخانه‌های خصوصی باید کارگران را در سهام خود شریک کنند تا از این طریق هم کاهش رانت و سو مدیریت را شاهد باشیم و هم به افزایش کیفیت کالای داخلی کمک کنیم.

     در سالهای اخیر بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی، نسبت به رشد منفی اقتصاد ناشی از وابستگی به صادرات نفتی هشدار داده‌اند. در چشم‌انداز 1404 و بخش‌های مختلف اقتصاد مقاومتی بارها بر لزوم توجه جدی بر صادرات غیرنفتی تاکید شده و راه خروج از اقتصاد تک محصولی، اتکا به تولید داخل و صادرات غیرنفتی عنوان شده است.

    برچسب ها