عصر خودرو

ریزش پنج کانالی شاخص سهام

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران روز گذشته ریزش شدیدتری را به نمایش گذاشت و پنج کانال دیگر عقب‌نشینی کرد. شاخص کل هموزن با اثرگذاری یکسان نمادها نیز تقریبا پابه‌پای شاخص کل افت کرد.

ریزش پنج کانالی شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همسویی دو شاخص در مسیر نزول حاکی از آن بود که فشار فروش دیروز، برخلاف اولین روز هفته جاری نه تنها شامل حال نمادهای بزرگ‌تر بازار شد، بلکه سهام بنگاه‌های کوچک‌تر را نیز در دام افت قیمتی انداخت. سرخ‌پوش شدن 34 صنعت بورسی نیز در حالی که تنها شاخص چهار صنعت تک‌‌سهمی رشد یافته بود نیز مهر تاییدی بر این ادعاست.

    در عقبگرد بیش از 4/ 2 درصدی شاخص کل بورس تهران طی روز گذشته، فولاد مبارکه اصفهان بیشترین اثر را داشت. «فولاد» منجر به کاهش بیش از 291 واحدی نماگر اصلی بازار شد و این کاهش با اثر منفی پالایش نفت اصفهان افزایش یافت. در ادامه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز حدود 224 واحد از ارتفاع شاخص کل کاست. در مقابل، نماد بانکی «ونوین» که خلاف جهت سهام بانکی، در محدوده مثبت قیمت‌گذاری شد و در سومین روز متوالی، افزایش 5 درصدی را تجربه کرد، بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص کل وارد کرد که در مرز 50 واحد بود.

    امروز (دوشنبه 23 اردیبهشت) در جلسه اصلی کمیسیون اقتصاد هیات دولت، درخصوص خروج کامل دولت از شرکت‌های بزرگ بورس و واگذاری تصدی گری تصمیم‌گیری می‌شود. گفته شده است که دو وزارتخانه نفت و اقتصاد موافقت کامل خود را با این تصمیم نشان داده‌اند. تعداد این شرکت‌ها که 16 عدد است، شامل دو نماد خودرویی بزرگ «خودرو» و «خساپا»، سه نماد بانکی «وتجارت»، «وبملت» و «وبصادر»، شش نماد پالایشی «شبریز»، «شاوان»، «شتران»، «شراز»، «شبندر»، «شپنا»، دو نماد فلزی «فملی» و «فولاد» و همچنین سهام «حکشتی»، «اخابر» و نیز «فارس» است. در دعوتنامه تشکیل جلسه کمیسیون اقتصاد از واگذاری 23 هزار میلیارد تومان سهام باقی مانده دولت صحبت به میان آمده است.

    از اخبار مرتبط با فلزی‌ها، عرضه روز گذشته محصولات شرکت ملی مس ایران در بورس کالا مورد توجه قرار گرفت. شرکت عنوان شده، در حالی 3 هزار تن کاتد مس را با قیمت پایه 59 هزار و 90 تومانی در بورس کالا به عرضه گذاشت که بیشترین قیمت تقاضای آن تا سطح 72 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم نیز رفته بود. در نهایت قیمت پایانی میانگین موزون این محصول با افزایش 17 درصدی نسبت به قیمت پایه، در 70 هزار و 460 تومان در هر کیلوگرم رقم خورد.

    همچنین دیروز، آلومینیوم ایران دو هزار تن شمش را با قیمت پایه نزدیک به 19 هزار تومان وارد معاملات بورس کالا کرد. بیشترین قیمت درخواستی این محصول تا سقف 24 هزار و 500 تومان پیش رفت. قیمت پایانی محصول مزبور نیز در نهایت 27درصد نسبت به قیمت عرضه شده، افزایش یافت.

    روز گذشته شرکت تامین سرمایه امید از برنامه افزایش سرمایه 17 درصدی در سامانه کدال خبر داد. «امید» که پیش‌تر در شانزدهم مهرماه سال گذشته، افزایش سرمایه خود را از 490 به 700 میلیارد تومان به تصویب رساند، در نظر دارد در رابطه با مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ 600 به 700 میلیارد تومان اقدام کند. تامین مالی این تامین سرمایه در صورت موافقت سازمان بورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی انجام خواهد شد تا قادر به جلوگیری از خروج وجه نقد و بهبود ساختار سرمایه شود.

    همچنین دیروز گزارش توجیهی هیات مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص پیشنهاد افزایش 83 درصدی سرمایه شرکت پالایش نفت تهران از مبلغ 2 هزار و 400 میلیارد تومان به مبلغ 4 هزار و 400 میلیارد تومان از محل سود انباشته، اندوخته طرح و توسعه به منظور تامین مالی پروژه CCR، جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده و استفاده از معافیت‌های احتمالی مالیاتی به تصویب هیات مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

    در عین حال روز گذشته شرکت کارتن ایران در اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال از خرید 15 واحد آپارتمان در ازای معاوضه با زمین خبر داد. در این اطلاعیه پیش خرید 15 دستگاه آپارتمان به متراژ حدودی 1259 متر مربع به همراه پارکینگ و انباری مجزا به ارزش 83 میلیارد و 599 میلیون ریال مورد معاوضه با وجه زمین مشاعی یافت آباد در دستور کار قرار گرفت. ارزش کل زمین مشاعی یافت آباد بالغ بر 65 میلیارد و 959 میلیون ریال است که ارزش زمین معادل 80 درصد وجه آپارتمان‌ها است و الباقی 10 درصد هنگام تحویل آپارتمان‌ها و 10 درصد هنگام تنظیم در دفترخانه اسناد رسمی به فروشندگان پرداخت خواهد شد.

    پتروشیمی مبین نیز دیروز طبق اطلاعیه‌ای با عنوان افشای اطلاعات بااهمیت از اختلاف حساب بین پتروشیمی زاگرس و مبین خبر داد. موضوع این گزارش که به‌صورت دقیق‌تر اختلاف حساب‌های پتروشیمی مبین در سال‌های 95 و 96 با شرکت پتروشیمی زاگرس بود، از بستانکار بودن «مبین» به مبلغ 86 میلیارد تومان خبر داد. اعلامیه این بستانکاری بابت مغایرت حساب فی‌مابین مربوط به سال‌های عنوان شده از محل ذخیره هزینه‌ها، با شرط استرداد دعوای مطرح شده در شورای رقابت صادر خواهد شد. از دیگر رخدادهای روز گذشته بازار سهام می‌توان به دریافت چهارمین مجوز افزایش نرخ محصولات شرکت صنعتی مینو اشاره کرد. این افزایش قیمت که شامل حال برخی از محصولات گروه بیسکویت، ویفر، تافی و آبنبات است، باعث رشد بهای آنها از نرخ قبلی 19 هزار و 500 تومان به 26 هزار و 120 تومان شد. مبلغ فروش محصول در سال مالی قبل، بالغ بر 315 میلیارد تومان بود که حدود 80 درصد از درآمد مالی شرکت را شامل می‌شد.

    در مجموع معاملات روز گذشته، ارزش معاملات (با احتساب معاملات عمده و اوراق مشارکت) در بورس تهران به 1030 میلیارد تومان و در فرابورس به 587 میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها