عصر خودرو

کنترل ریسک معاملات با صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه‌ گذاری در صندوق های سرمایه‌ گذاری و خرید واحدهای این صندوق‌ ها، ریسک‌ های خرید مستقیم سهام را کنترل می کند.

کنترل ریسک معاملات با صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، محمود آقایی با اشاره به رشد چشمگیر شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون گفت: بررسی تاریخی و سنتی معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد پس از هر روند رو به رشدی، بازار سهام به حالت تعادل و رکود می‌رسد.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به چرایی رشد قابل توجه شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ ها در سال گذشته و سال جاری اظهار داشت: مواردی همچون تورم اقتصادی که ناشی از افزایش افسار گسیخته در بازارهای مختلف از جمله مسکن، ارز، خودرو و طلا است، بر بازار سرمایه نیز اثرگذار است.

    وی تصریح کرد: از این رو باید گفت رشد و رونق امسال و سال گذشته بازار سرمایه به دلیل تورم اقتصادی و به اصطلاح افزایش ارزش دلاری و ریالی دارایی‌های شرکت‌ ها است، وگرنه در عمل اتفاق مثبتی برای اقتصاد کشور و در پی آن صنایع و بنگاه‌ ها نیفتاده که از رشد شاخص بورس و قیمت‌ ها در این مدت خرسند باشیم.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته این موضوع کاملا طبیعی است که قیمت سهام بنگاه‌ ها و شرکت‌ های مختلف در پی تورم اقتصادی رشد پیدا کند و به‌اصطلاح شاهد رشد دلاری دارایی‌ های شرکت‌ها باشیم، اما به طور معمول و سنتی این تورم با تاخیر خود را در بازار سهام نشان می‌دهد؛ بر این اساس این استدلال که بازار سرمایه متناسب با سایر بازارها در سال گذشته رشد نکرده و در سال 98 بازار سرمایه در حال جبران عقب ماندگی خود در تورم است، قابلیت دفاع دارد.

    وی با کوتاه‌مدت خواندن رشدهای این روزهای بازار سرمایه اذعان داشت: بدلیل اینکه رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ ها بنیادی و در اثر رشد اقتصادی نیست، بنابراین انتظار تداوم روزهای مثبت برای بازار سهام دور از انتظار است.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: از این رو به سرمایه‌گذاران به ویژه تازه‌ واردان به بازار سهام توصیه می‌شود ریسک حضور در بازار را به ویژه در این روزها که بازار سهام رشد قابل توجهی داشته است، با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم کنترل کنند.

    وی توضیح داد: سهامداران به دو صورت می‌توانند در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند، نخست خرید مستقیم سهام شرکت‌ ها است که عمدتا برای تازه‌ واردان این موضوع توصیه نمی‌شود؛ چرا که خرید سهام به عوامل مختلفی بر کسب سود نیاز دارد و باید مطالعه وسیعی در این زمینه توسط سرمایه‌گذاران صورت بگیرد. ضمن اینکه دادوستد سهام در بازار سرمایه به تجریه و مهارت نیاز دارد.

    آقایی افزود: این در حالی است که سرمایه‌گذاری در صندو های سرمایه‌گذاری و خرید واحدهای این صندوق‌ ها، سرمایه‌ گذاری غیر مستقیم در بازار سهام تلقی می‌شود و ریسک‌ های خرید مستقیم سهام در بورس از این طریق کنترل می‌شود.

    وی اضافه کرد: بررسی تجربه دنیا نیز بیانگر این مطلب است که اولا بخش قابل توجهی از جمعیت کشورها در بازار سهام فعال هستند و نکته مهمتر اینکه سرمایه‌گذاری در بازار سهام توسط این افراد به‌ طور غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

    این کارشناس بازار سرمایه به متولیان بازار سهام توصیه کرد: با فرهنگ‌ سازی و اطلاع‌ رسانی مناسب اقدام به معرفی روش‌ های مختلف سرمایه‌ گذاری در بازار سهام کنند تا بدین طریق ریسک حضور افراد در بازار کنترل شده و نقدینگی از ماندگاری بیشتری در بازار سرمایه برخوردار شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو