عصر خودرو

صورت‌های مالی سرخابی‌ها ۹۰ درصد شفاف است

واگذرای تا شهریور بعید است

عصر بازار- مشاور بازنشسته رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی مدعی است هر چند صورت‌های مالی استقلال و پرسپولیس برای قیمتگذاری تا ۹۰ درصد شفاف است، اما واگذاری این دو باشگاه تا شهریورماه بعید بنظر می‌رسد.

واگذرای تا شهریور بعید است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در هفته‌ای که گذشت نشستی با حضور مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، امیرحسین فتحی و ایرج عرب مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، محمدرضا داورزنی و ژاله فرامرزیان، معاونان وزیر ورزش و افشین داوری مدیرکل ورزش حرفه‌ای و امور باشگاهداری وزارت ورزش تشکیل شد.

    در این نشست وزیر ورزش با تأکید بر اجرای مصوبات دولت و مجلس مبنی بر واگذاری هر چه سریع‌تر این دو باشگاه توسط سازمان خصوصی سازی که مجری و متولی آن است، گفت: تمامی عوامل ذیربط و مدیران مسئول در این حوزه و خصوصاً مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موظف هستند همه گونه همکاری لازم را با سازمان خصوصی داشته باشند تا این واگذاری در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

    در این راستا نیز مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام کردند تمامی اسناد و مدارک و گزارش‌های مالی و حقوقی درخواست شده توسط کارشناسان و مدیران سازمان خصوصی سازی عیناً در اختیار آنها قرار گرفته و تا زمان واگذاری دو باشگاه این روند با جدیت و سرعت ادامه خواهد داشت.

    در این خصوص به تازگی سیدجعفر سبحانی که از بازنشستگان دوباره بازگشته با سازمان خصوصی‌سازی می‌باشد و سالیان درازی است که در سمت مشاور پوری حسینی، رئیس کل این سازمان فعالیت می‌کند، در گفتگو با رسانه‌ها دریافت مدارکی که سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس خواسته بوده را تأیید کرده است.

    به گفته وی مدارک درخواستی 3، 4 ماه است که دریافت شده و سازمان خصوصی‌سازی هم به کارشناسان ارائه داده و آنها هم در حال قیمت‌گذاری سرخابی‌ها بر اساس این اسناد و مدارک هستند.

    این بازنشسته دوباره بازگشته به سازمان خصوصی‌سازی که سخنگوی این سازمان خصوصی‌سازی نیز هست، درباره این که آیا ممکن است مدارک تحویل شده نواقصی داشته باشد که در روند کار خلل ایجاد کند، گفته: ممکن است که نقصی وجود داشته باشد و ما موارد را به وزارت ورزش و جوانان گفته ایم. البته نسبت به دوره قبل که پرونده واگذاری دو باشگاه در جریان بود، صورتجلسات مالی بسیار بهتر ارائه شده است. شاید آن موقع زیر 5 درصد شفافیت مالی در صورت جلسات مالی وجود داشت ولی الان این آمار به بالای 90 درصد رسیده است. مدارک مالی، مجمع مالی و عمومی باشگاه‌ها ارائه شده و سازمان خصوصی‌سازی هم مطابق با تمام صورتجلساتی که ارائه می‌دهد، این مدارک را به کارشناس برای قیمت گذاری می‌دهد و الان هم این مهم برای دو باشگاه در حال صورت گرفتن و قیمت گذاری است.

    به گفته سید جعفر سبحانی، نکته ای که در این میان به وجود آمد، این است که ما و وزارت ورزش یا به عبارتی دولت متصور بودیم که این موضوع مانند دوره قبل از طریق مزایده اتفاق خواهد افتاد ولی در قانون بودجه سال 98 که در مجلس مطرح شده، اعلام کردند که سازمان بورس و وزارت ورزش، مقدمات حضور این دو باشگاه را در بورس فراهم کنند. به این صورت که 5 درصد ابتدا کشف قیمت شود و 51 درصد به صورت بلوکی و بقیه هم به صورت سهام خرد واگذار شود. حالا اینکه این اتفاق می‌افتد یا نه، الان نمی شود نظر داد.

    مشاور بازنشسته رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی درباره اینکه قیمت گذاری به چه صورت در حال انجام است؟ گفت: قیمت گذاری تا اندازه‌ای صورت گرفته است، ولی چون به اتمام نرسیده و ما آن قیمت گذاری را بر مبنای مزایده پیش برده بودیم، الان نمی‌شود به صورت دقیق نظر داد و ممکن است دچار ابهام شود. چرا که وقتی قانون مجلس می‌گوید که واگذاری را در بورس ببرید، شکل کار عوض می‌شود.

    وی درباره اینکه سرنوشت بدهی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به چه صورت خواهد شد هم توضیح داد: بدهی‌ها و دارایی‌ها با هم است. در دوره قبل که سال 93 و 94 واگذاری دو باشگاه را دنبال می‌کردیم، بدهی‌ها اصلاً مشخص نبود و نتوانستیم به این تشخیص برسیم که دو باشگاه چقدر بدهی دارند و خیلی وضع مبهم بود. هیأت مدیره اصلاً صورتجلسه مالی نمی‌داد و آن موقع تنها راهی که به ذهن‌مان رسید این بود که دارایی دو باشگاه را واگذار می‌کنیم و بدهی‌ها می‌ماند برای شخصی که بدهی دارد. در آن دوره قرار بود که یک هیأت تسویه تشکیل بدهیم و یک فرجه 6، 5 ماهه اعلام کنیم و بگوییم هر کسی که از استقلال و پرسپولیس طلبی دارد، مستندات خودش را به این هیأت ارائه کند و اگر آن مستندات مسجل شد، از محل خزانه و دولت بدهی‌ها پرداخت شود. آن موقع ما بدهی و دارایی را از هم جدا کرده بودیم ولی الان بدهی و دارایی با هم است. یعنی هر کسی که باشگاه را می‌خرد، هر رقمی در بورس تعیین شود، بدهی و دارایی با هم هست. حالا این بدهی می‌تواند به تأمین اجتماعی باشد، می‌تواند مالیاتی باشد، بدهی به هتل‌های محل اقامت تیم‌ها باشد یا بدهی به ورزشگاه‌ها یا بازیکنان یا کادر فنی.

    سبحانی تأکید کرد: مجلس با صراحت گفته که سازمان بورس و وزارت ورزش، باید مقدمات حضور دو باشگاه در بورس و فرابورس را مهیا کنند اما اینکه تا آن موقع این اتفاق می‌افتد یا نه و با قوانین بورس منطبق می‌شوند یا نه، نمی‌توانیم الان نظر بدهیم. اگر از این طریق موفقیت آمیز بود که هیچ ولی اگر نبود، شاید دوباره تصمیم بگیرند که مزایده برگزار شود یا شکل دیگری که باید تا شهریورماه تحمل کنیم.

    وی یادآور شد: همه بنگاه‌هایی که سازمان خصوصی‌سازی واگذار می‌کند، مزایده است ولی اگر نماد شرکتی در بورس باز باشد، برای آن دیگر مزایده برگزار نمی‌کنیم ولی خود من هم نمی‌د‌انم که اگر این دو باشگاه زیانده باشند، آیا بورس می‌تواند آنها را بپذیرد یا نه. البته اگر از طریق فرابورس عرضه شوند، همه چیز شفاف است و افراد از طریق کارگزاری‌ها می‌توانند قیمت پیشنهادی‌شان را بدهند.

    این گزارش می‌افزاید: جدای از این موضوع که آیا خواب واگذاری استقلال و پرسپولیس از شهریور امسال دوباره تعبیر خواهد شد یا نه؟(که بسیار بعید بنظر می‌رسد)، موضوع قیمتگذاری این دو باشگاه بر پایه اطلاعات و گزارشات مالی آنها بحثی پیچیده و قابل تامل است؛ تا جایی که به تازگی افشین داوری، مدیرکل ورزش حرفه‌ای و امور باشگاهداری وزارت ورزش و جوانان، درباره اینکه سرخابی‌ها بدهی‌هایی از جمله بدهی مالیاتی داشته اند و آیا این مشکل حل شده؟ گفته: الان هم این بدهی‌ها وجود دارد. یعنی همه باشگاه‌ها بدهی مالیاتی دارند و اطلاعات لازم و اوراق بهادار در این باره هم ارائه شده و کسی که خریدار است، کاملاً می‌فهمد که این دو باشگاه به چه مقدار بدهی دارند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو