عصر خودرو

عملکرد درخشان کارگزاری‌ها در فروردین‌ماه

سود واسطه‌های بورسی هشت برابر شد

عصر بازار- بهترین فروردین تاریخ بورس تهران در حالی با ثبت بازدهی ۴/ ۱۴درصدی رقم خورد که در این ماه بررسی عملکرد کارگزاران بورس نیز درخشان بود. بر این اساس عملکرد فروردین ۹۸ کارگزاران فعال در بازار سرمایه نشان از ثبت معاملات ۳۲هزار میلیارد تومانی دارد که در مقایسه با عملکرد مدت مشابه سال قبل (فروردین‌ماه سال ۹۷) رشد بی‌سابقه ۸ برابری را تجربه کرده است.

سود واسطه‌های بورسی هشت برابر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد قابل توجه ارزش معاملات بورس تهران که از اسفند سال گذشته آغاز شد در اولین ماه از سال جدید با همان قدرت ادامه پیدا کرد. به‌ این ترتیب به‌رغم سال‌های قبل که معمولا بازار سهام معاملات کم‌عمقی را در فضای نیمه‌تعطیل ایام نوروز سپری می‌کرد، در سال جدید شاهد سنت‌شکنی، جهش بی‌وقفه شاخص‌های بازار و در عین حال رشد ارزش معاملات خرد سهام بودیم. تاثیر این فضای مثبت در عملکرد واسطه‌های بورسی نیز قابل مشاهده بود. به‌طوری‌که فروردین هر سال با توجه به تعطیلات و تعداد روزهای معاملاتی اندک، شرایط چندان مساعدی در بازار سهام و در نتیجه عملکرد کارگزاری‌های بورسی وجود نداشت. ولی در فروردین امسال، وضعیت به‌طور قابل‌توجهی چرخش مثبت پیدا کرده و خرید و فروش‌های بی‌سابقه‌ای را از سوی این نهادهای مالی شاهد بودیم. البته در این راستا «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با عنوان «بهترین فروردین تاریخ بورس» به بررسی دلایل این رشد و جزئیات عملکرد ماه گذشته بازار سهام پرداخته است، اما عملکرد کارگزاری‌ها نیز تحت تاثیر همین رشد، درخشان بود. به‌طوری که در ماه گذشته دادوستد حدود 32هزار میلیارد تومانی را از سوی این نهادهای مالی شاهد بودیم که در مقایسه با معاملات 4هزار میلیارد‌تومانی فروردین سال 97 آنها، افزایش هشت برابری (700 درصد رشد) در این مبادلات رخ داده است.
    رصد جزئیات عملکرد کارگزاری‌ها

    همان‌طور که عنوان شد بازار سهام در حالی فروردین‌ماه را با روندی مطلوب در خرید و فروش‌ها سپری کرد که میانگین روزانه ارزش معاملات به بیش از 800میلیارد تومان رسید. امری که در مقایسه با اسفند سال 97 نشان از رشد بیش از 67درصدی دارد. همچنین در مقایسه با عملکرد مشابه سال قبل یعنی فروردین‌ سال 97 نیز افزایش 2/ 69درصدی را تجربه کرده است. در این راستا کارگزاری‌های فعال در بازار نیز همگام با رونق بازار، شاهد فعالیت بیشتر و خرید و فروش‌های با حجم بالاتر بودند. به‌طوری‌که این نهادهای مالی در فروردین‌ماه امسال به خرید و فروشی در حدود 32هزار میلیارد تومان اوراق بهادار پرداختند.

    بررسی خرید و فروش‌های صورت گرفته توسط 106کارگزاری فعال در بازار سهام نشان از آن دارد که بیش از 44درصد از مجموع معاملات یعنی رقمی بیش از 14هزار میلیارد تومان، مربوط به مبادلات الکترونیکی بوده است. همچنین 14هزار میلیارد تومان دیگر نیز به معاملات عادی اختصاص یافته که 7/ 43درصد از کل معاملات صورت گرفته از سوی این نهادهای مالی بوده است. در ادامه نیز 2 هزار میلیارد تومان مربوط به مبادلات عمده در فروردین بوده که سهم 6درصدی از کل معاملات را دارد. مابقی نیز به خرید و فروش‌های صورت گرفته در سایر ابزارهای نوین مالی تعلق داشت.
    نگاهی به برترین‌ها

    بررسی برترین‌ کارگزاری‌ها در این ماه نشان از آن دارد که طبق روال دوره‌های قبل، درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود. به‌طوری‌که 40درصد از مجموع معاملات این ماه تنها از کانال 10کارگزاری صورت گرفت. در صدر این خرید و فروش‌ها نیز کارگزاری مفید بیشترین حجم از کل معاملات را به خود اختصاص دادند. به‌طوری‌که این کارگزاری به تنهایی بیش از 11درصد از کل معاملات ثبت شده را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات کارگزاری مفید بیش از 3‌هزار و 500 میلیارد تومان بود. البته بخش عمده‌ای از معاملات این کارگزاری به دادوستد الکترونیک تعلق داشت. به‌طوری‌که 1/ 3هزار میلیارد تومان معاملات آنلاین در کارنامه فروردین‌ماه کارگزاری مفید به ثبت رسید. این معاملات 22درصد از کل خرید و فروش‌های این کارگزاری بود. همچنین 355میلیارد تومان نیز سهم معاملات عادی در کارگزاری مفید بوده است. این کارگزاری هیچ معامله عمده‌ای در ماه گذشته نداشت. رتبه دوم برترین کارگزاری در فروردین‌ماه به کارگزاری آگاه تعلق گرفت. این کارگزاری با اختصاص 6/ 5درصد از کل معاملات، خرید و فروش یک هزار و 800میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد. کارگزاری آگاه نیز بخش عمده‌ای از مبادلات را به خرید و فروش‌های آنلاین اختصاص داده که 7/ 10درصد از کل معاملات ماه گذشته این نهاد مالی بود. همچنین بیش از 200میلیارد تومان سهم معاملات عادی در کارگزاری آگاه بوده است. دو کارگزاری بانکی یعنی بانک تجارت و بانک پاسارگاد نیز در فهرست برترین کارگزاری‌ها در ماه گذشته قرار گرفتند. این دو کارگزاری هر کدام به ترتیب 9/ 3 و 8/ 3درصد از کل مبادلات صورت گرفته در فروردین را به خود اختصاص دادند.در این میان از معاملات یک هزار و 200میلیارد تومانی کارگزاری بانک تجارت، 300میلیارد تومان به معاملات عادی، 155میلیارد تومان به معاملات الکترونیکی و 790میلیارد تومان نیز به مبادلات عمده تعلق داشته است. ولی کارگزاری بانک پاسارگاد سهم مساوی در معاملات عادی و آنلاین داشته است؛ به‌طوری‌که 450میلیارد تومان سهم معاملات الکترونیکی و 490میلیارد تومان نیز سهم معاملات عادی در این کارگزاری بود.در ادامه این روند نیز کارگزاری‌های حافظ، ارگ هومن، فارابی، تدبیرگران فردا، بانک رفاه کارگران، مبین سرمایه و بانک پارسیان هر کدام با اختصاص حدود 2 درصد از کل معاملات ثبت شده، در فهرست برترین کارگزاری‌های ماه گذشته قرار گرفتند.
    بررسی ضعیف‌ترین‌ها

    این در حالی است که کارگزاری پارس‌نمودگر به‌عنوان ضعیف‌ترین کارگزاری در این ماه شناخته شد. این نهاد مالی تنها حدود 5/ 4میلیون تومان خرید و فروش داشته است که تمامی این رقم به معاملات الکترونیکی اختصاص داده شده است. کارگزاری شاخص سهام نیز با خرید و فروش 18میلیون تومانی از جمله دیگر کارگزاری‌های ضعیف در فروردین‌ بود. این معاملات در حوزه عادی صورت گرفته است. همچنین کارگزاری ارزش آفرین الوند نیز با مبادلات 690میلیون تومانی در فهرست کم‌فعالیت‌ترین نهادهای مالی قرار گرفت.کارگزاری‌های آراد ایرانیان، ابراز، دنیای‌نوین، بهین پویا، امید سهم، آبتین استاک، سهم آذین، سهم یار، ایران سهم، جهان سهم، فولاد مپنا، آتیه، سی ولکس، کالای خاورمیانه و ساوآفرین نیز در حالی به‌عنوان دیگر نهاد مالی با فعالیت اندک شناخته شده است که حجم مبادلات آنها کمتر از 50 میلیارد تومان بود.

    برچسب ها