عصر خودرو

فعالان بازار موضع احتیاطی اتخاذ کرده‌اند

سایه وین بر بازار فلزات رنگی

عصر بازار: بررسی‌ بازار فلزات پایه در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت این محصولات در سراشیبی قرارگرفته‌ بودند و طی مدت مذکور با روند نزولی به معاملات خود ادامه دادند.

سایه وین بر بازار فلزات رنگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فعالان بازار فلزات معتقدند با تغییر و تحولاتی که در اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد بعد از توافقات هسته‌ای می‌توان انتظار داشت جریان نقدینگی بار دیگر راه خود را به این بازار پیدا کند و تولیدکنندگان همانند سال‌های گذشته به بازار خود رونق بخشند.

    البته این در شرایطی است که این بار کار برای آنها سخت خواهد شد؛ چرا که با آزادسازی واردات، محصولاتی باکیفیت و تنوع بیشتری وارد کشور خواهد شد در نتیجه تولیدکنندگان کشورمان باید توان رقابت با محصولات خارجی را در خود تقویت کنند.

    در همین رابطه یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه می‌گوید: چند هفته‌ای می‌شود که در بازار داخلی فلزات گرانبها و پایه شاهد روند نزولی هستیم، البته درست که طی این مدت بازار به شدت تحت تاثیر نرخ ارز و بهای فلزات اساسی در بورس فلزات لندن قرار گرفته بود، اما شنیدن خبرهای مثبت از توافق هسته‌ای اثر بیشتری بر رکود بازار این محصولات گذاشته بود، چرا که بیشتر معامله‌گران به امید ریزش بیشتر قیمت‌ها دست از داد و ستد کشیده‌اند.

    همچنین این فعال آگاه معتقد است دیگر تقاضا و معاملات خاصی در بازار فلزات رنگی نیست و همانند بیشتر هفته‌ها، این هفته نیز بازار روز چهارشنبه را در سکوت گذراند و به نظر می‌رسد روند واقعی بازار بعد از پایان ماه جاری خود را نشان خواهد داد.

    همچنین فروشنده‌ها به دلیل نبود خریدار، قیمت برخی محصولات همچون روی را تا 100 تومان کمتر از نرخ واقعی به فروش می‌رسانند ولی در مورد محصولی همچون مس نیز کاهش 50 تومانی در هر کیلو شنیده شده است.

    در همین حال قیمت آلومینیوم همچنان در محدوده 7 هزار تومان در هر کیلو معامله می‌شود، البته این در شرایطی است که مقاومت فروشنده‌های این فلز نقره‌ای برای عدم کاهش قیمت ادامه دارد؛ چرا که علاوه بر موضوع تقاضای پایان سال، عدم انتشار اخباری که نشان دهد محموله‌هایی از شمش در راه بازار باشد نیز انگیزه‌ای برای بالا نگه‌داشتن قیمت این محصول بوده است. در این شرایط به دلیل کمبود این محصول در بازار داخلی و کاهش تولیدات پیش‌بینی آگاهان برای فلز آلومینیوم صعودی خواهد بود.

    همچنین طی مدت اخیر کارشناسان درباره اینکه قیمت فلزات پایه در بازار آزاد افزایش می‌یابد یا در مسیر ثبات حرکت می‌کند، تحلیل‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند. آن طیف که به ثبات قیمت‌ها معتقدند به مازاد عرضه فعلی بازار و ادامه آن برای سال‌های آینده اشاره می‌کنند و بر این باورند که فعلا قیمت‌ها تغییر محسوسی را تجربه نخواهند کرد، اما تحلیلگرانی که احتمال رشد قیمت‌ها را مطرح می‌کنند به رشد تقاضای این محصولات اشاره می‌کنند و پیش‌بینی آنها جهش تدریجی این محصولات و نوسانات نرخ ارز تا 2 ماه آینده است.

    البته این در شرایطی است که فعالان بازار نیز دیدگاه متفاوتی دارند و براساس کمبود موجودی انبارهای خود نظرهای متفاوتی ارائه می‌کنند، به‌طوری که برخی موقعیت بازار را طبیعی و روند رو به رشد قیمت محصولات را مناسب می‌بینند و برخی دیگر از معامله‌گران التهاب فعلی بازار را بلاتکلیفی نرخ می‌دانند و عقیده دارند که اگر روند فعلی قیمت‌ها ادامه‌دار باشد، احتمال رکود طولانی مدت بازار وجود دارد.

    از طرفی باید توجه داشت که قیمت فلزات پایه که در هفته‌های گذشته به پایین‌ترین سطح خود نزول کرده بود تحت‌تاثیر جو روانی قرار داشته و با افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر در شروع هفته آتی کمی بهبود خواهد یافت.

    بنابراین اگر روند کاهشی قیمت مس در بورس لندن ادامه پیدا کند و نرخ ارز هم همچنان نزولی شود، پیش‌بینی می‌شود برای هفته آینده نرخ مس کاهش یابد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو