عصر خودرو

آیا اصلاح سهام پایان یافت؟

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران پس از تجربه دومین عقبگرد جدی خود طی معاملات روز سه‌شنبه، مسیر دیگری را در جریان داد و ستدهای آخرین روز کاری هفته در پیش گرفت.

آیا اصلاح سهام پایان یافت؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، ثبت بازدهی بیش از 30 درصدی شاخص کل در دو ماه اخیر توام با فشار مجدد آمریکا با لغو معافیت‌های نفتی بهانه‌ای برای اصلاح نه‌چندان جدی قیمت‌ها طی روزهای میانی هفته شد. از این رو، شماری از سهامداران به انگیزه حفظ سود یا نگرانی از آینده قیمت‌ها بیشتر در جایگاه فروشنده قرار گرفتند و در نتیجه، باعث عقب‌نشینی نماگر اصلی بازار از قله تاریخی خود شدند.

    با این حال، وجود تقاضای موثر در کنار کاهش شدت عرضه‌ها و تداوم ارزش بالای معاملات را می‌توان نشانه‌ای از ورود بازار به تعادل جدید دانست. انتشار تدریجی گزارش عملکرد شرکت‌ها در ماه نخست سال در کنار رونمایی از اولین صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ حاکی از استحکام عوامل بنیادی در جهت رشد ارزش سهام ارزیابی است. بازگشت دوباره شاخص سهام به مدار صعودی را می‌توان برآیندی از تقویت جریان اطلاعات و امیدواری سهامداران به وضع بنیادی سهام تلقی کرد.

    اقبال خریداران در اولین روز کاری هفته جاری، شروع قدرتمندی را برای بازار سهام رقم زد که شاخص کل را به سوی سقف تاریخی بیش از 204 هزار واحدی هدایت کرد. با این حال، تمایل سهامداران به حضور فعال در بازار در روزهای آتی دستخوش اخبار لغو معافیت‌های مشتریان نفت ایران از سوی آمریکا شد. اثر منفی این خبر در میانه هفته احتیاط معامله‌گران و عقبگرد شاخص کل به کانال 202 هزار واحدی را در پی داشت. از طرف دیگر ثبت بازده بیش از 30 درصدی بورس طی دو ماه هم از چنان جذابیتی برای حفظ سود از سوی فعالان سهام برخوردار بود. طبیعی بود که بازار پس از کسب این بازده دلچسب در اندیشه اصلاح بیفتد که معمولا شروع آن توام با تلنگری بیرونی است. از این رو، شاخص سهام پس از جهش به قله تاریخی خود به سبب شناسایی سود و بازگشت مجدد تحریم‌ها، تحت فشار عرضه دوره‌ای از اصلاح قیمت‌ها را تجربه کرد. انگیزه‌های حمایتی نیز در این دوره، با نظر به دریافت گزارش‌های عملکرد ماهانه، انتشار تدریجی صورت‌های مالی شرکت‌ها برای سال قبل، در کنار حفظ سطح مطلوب بازار جهانی و همچنین سیگنال‌های مساعد از بورس کالا و رشد نرخ ارز سامانه نیما تقویت شدند.
    سبقت شاخص کل هم‌وزن

    در ادامه جریان معاملات سه‌شنبه هفته جاری که شاهد دومین اصلاح جدی شاخص کل بورس و عقبگرد 7/ 0 درصدی آن بودیم، معاملات روز گذشته در مسیر دیگری آغاز به کار کرد. به این ترتیب، شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در راستای یکدیگر، مسیر افزایشی را در پیش گرفتند. طی این روند، شاخص کل هم‌وزن صعود پرشتاب‌تری را تجربه کرد و بیش از 2/ 1 درصد به ارتفاع آن افزوده شد. شاخص کل نیز که همگام با آغاز معاملات ضمن رشد قابل توجه تا آستانه ورود به کانال 204 هزار واحدی پیش رفت، در ادامه معاملات به دنبال افت نسبی تقاضا در سهام بزرگ بازار، میزان رشدش به 45/ 0 درصد محدود شد. سبقت شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل طی روز معاملاتی گذشته، گواهی است بر اقبال بیشتر سهامداران نسبت به سهام بنگاه‌های کوچک‌تر.
    از دریچه صنایع

    بیشترین رشد متوسط قیمت سهام به صنعت «لاستیک» اختصاص داشت و پس از آن صنایع کوچک‌تر «زغال‌سنگ» و «منسوجات» بیشترین افزایش شاخص روزانه را تجربه کردند. در مجموع، از میان 38 صنعت بورسی، هشت صنعت معاملات خود را در مدار منفی به پایان رساندند که با صرف نظر از صنعت تک‌سهمی «اطلاعات و ارتباطات»، صنعت «حمل‌ونقل» به‌عنوان زیان‌ده‌ترین گروه شناخته شد. صنعت «قند و شکر» نیز به دنبال افت تقاضا در اغلب نمادهای زیرمجموعه خود، در رده بعدی فهرست صنایع قرار گرفت و متوسط قیمت سهام آن بیش از یک درصد عقب نشست.

    همچنین طی این روز نزدیک به پنج میلیارد سهم به ارزش حدود 834 میلیارد تومان در بازار سهام دست به دست شد که بیش از 307 میلیارد تومان از این نقدینگی در معاملات سهام بانک‌ها و خودرو به گردش درآمد. این در حالی است که سهام ایران‌خودرو در گزارش ماه فروردین خود از کاهش حدود 50 درصدی فروش خودنسبت دوره مشابه سال قبل پرده برداشته بود و طبق آخرین آمار رسمی، زیان انباشته خودرو سازان از مرز 11 هزار میلیارد تومان عبور کرده است. همچنین بازگشایی سهام بانک صادرات پس از افزایش سرمایه و تشکیل موج تقاضا در نماد مزبور به سایر سهام بانکی نیز تسری یافت که به موجب آن بیشترین ارزش معاملات در صنعت بانک‌ها رقم خورد. در میان نمادهایی نیز که بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص کل وارد کردند سهام بانک‌های صادرات و تجارت در مجموع حدود 190 واحد به ارتفاع نماگر بازار افزودند.  از دیگر نمادهایی که در سبزپوش شدن شاخص کل سهام اثر بسزایی داشتند، تاثیر نماد «کگل» قابل توجه بود. نماد مزبور بالغ بر 145 واحد به شاخص کل افزود که بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر اصلی بازار سبب شد. پتروشیمی فجر نیز در کنار پتروشیمی جم، افزایش نزدیک به 130 واحدی نماگر مزبور را در پی داشت. در مقابل، اثر منفی نمادهای «پارسان»، «فارس» و «ومعادن» عقبروی بیش از 273 واحدی شاخص کل را موجب شد که از رشد بیشتر نماگر بازار جلوگیری کرد. به‌طور کلی، سهام بانکی بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص کل بازار سهام گذاشتند و در مقابل، نمادهای پتروشیمی بیشترین فشار را بر آن وارد کردند.
    تقاضای موثر از سوی سهامداران خرد

    پس از غلبه بازیگران عمده در سمت خرید سهام در طی روز سه‌شنبه، بازار شاهد چرخش این مسیر و ثبت خالص تغییر مالکیت به نام معامله‌گران حقیقی بازار بود. از این رو، دیروز حدود 726 میلیون سهم به ارزش 49 میلیارد و 700 میلیون تومان در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد در نمادهای بانکی بازار به میزان 28 میلیارد و 500 میلیون تومان ثبت شد. پس از آن نیز برخی گروه‌های کوچک‌تر مورد توجه معامله‌گران حقیقی بازار قرار گرفتند. در این راستا در گروه مواد غذایی به جز قند 16 میلیارد و 800 میلیون تومان از سبد سهام بازیگران حقوقی به پرتفوی سهامداران خرد بازار افزوده شد. در نمادهای زیرمجموعه گروه مواد دارویی نیز شاهد جابه‌جایی 14 میلیارد و 500 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم.

    به این ترتیب در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید این معامله‌گران در «وبصادر» به 500 میلیون و 794 هزار سهم به ارزش 22 میلیارد و 886 میلیون تومان بالغ شد. نماد معاملاتی «غگل» نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود 8 میلیون سهم به ارزش 14 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. نماد معاملاتی بانک تجارت نیز از دیگر نمادهای دیروز بورس تهران بود که مورد اقبال معامله‌گران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب دیروز حدود 171 میلیون سهم «وتجارت» به ارزش هفت میلیارد و 400 میلیون تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. در آن سوی بازار اما صنایع کالایی همچون محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و گروه فرآورده‎‌های نفتی مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفتند. در این راستا 12 میلیارد و 200 میلیون تومان از سهام زیرمجموعه گروه محصولات پتروشیمی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. این روند در سهام صنعت فلزات اساسی با جابه‌جایی 11 میلیارد و 200 میلیون تومان ادامه یافت. خالص تغییر مالکیت گروه فرآورده‌های نفتی نیز در این روز به میزان 10 میلیارد تومان به سمت بازیگران عمده بود. در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان در صدر خرید معامله‌گران عمده بازار قرار داشت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «فولاد» بالغ بر 21 میلیون و 220 هزار سهم به ارزش حدود 8 میلیارد و 470 میلیون تومان بود. نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها طی معاملات روز چهارشنبه بود. در این نماد دیروز حدود 5 میلیون سهم به ارزش تقریبی 5 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در عین حال حدود 5 میلیون سهم «کگل» به ارزش 3 میلیارد و 200 میلیون تومان از پرتفوی معامله‌گران خرد به سبد سهام بازیگران عمده بازار افزوده شد.

     

    *مینا افروزی

    برچسب ها