عصر خودرو

فاینکس ۲۰۱۹ (۵)

قائم مقام بانک مرکزی: رشد ۲۹ درصدی نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه

عصر بازار- قائم مقام بانک مرکزی گفت: میزان تسهیلات از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان سال ۹۱ به ۶۴۹ هزار میلیارد تومان در بهمن ۹۷ رسید که حدود ۶۰ درصد آن در راستای سرمایه در گردش بود که این رقم در سال ۹۲، ۴۵ درصد بود.

قائم مقام بانک مرکزی: رشد ۲۹ درصدی نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، اکبر کمیجانی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در سال 97 گفت: شاخصه‌های آماری نشان‌دهنده وجود تحولات در بازار پول و ارز در سال 97 بود که لازمه آن حرکت به سمت ایجاد ثبات در بازار ارز بود. خوشبختانه توانستیم با اقدامات صورت گرفته ثبات نسبی و قابل قبولی را ایجاد کنیم. همچنین بانک مرکزی اقداماتی را در بعد ریالی مانند هدایت و مدیریت جریان ریالی، تعیین سطح تراکنش‌ها به مبلغ 50 میلیون تومان، ساماندهی چک‌های تضمینی انجام داد که عملا توانستند از حجم عظیمی از فعالیت‌های سوداگری در بازار ارز ممانعت کرده و ثبات نسبی را ایجاد کنند.

    وی ادامه داد: در این راستا شورای پول و اعتبار سپرده‌های ریالی مبتنی بر ارز را جهت ایجاد ثبات هرچه بیشتر بازار ارز تصویب کرده که امیدواریم در ماه‌های آتی اجرایی شود. یکی دیگر از ابزارهای ثبات‌ساز استفاده از گواهی سپرده ریالی بود. باید توجه داشت که در مقطع شهریور و مهر ماه سال 96 بانک‌ها برای جذب سپرده‌ها نرخ سود خارج از متعارف را اعمال کردند و حجم بالایی از سپرده‌ها در شهریور سال 97 سررسید می‌شدند بنابراین نگرانی ما این بود که با توجه به جذابیت بازار ارز بخش قابل توجهی از این سپرده‌ها به سمت بازار ارز آزاد شوند. همچنین در بهمن 97 برای آرامش بیشتر از گواهی‌های 20درصد استفاده شد و حدود 243 هزار میلیارد تومان از منابع سپرده‌ها قفل شدند که مانع ایجاد تلاطم در بازار ارز شد. بنابراین در سال 97 مجموعه اقدامات باعث شدند از گواهی سپرده‌های 20درصدی به 18درصدی حرکت کنیم.

    قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به میزان نقدینگی در اقتصاد کشور گفت: با وجود انضباط مالی، رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به سال 97، 1830 هزار میلیارد تومان شد که رشد 29درصدی داشت.

    وی خاطرنشان کرد: شورای پول و اعتبار دستورالعمل استفاده از عملیات بازار باز را که پیش از این در نظام بانکی ما نبود، تصویب کرد که یک ابزار مهم پولی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است اما به دلیل آنکه قانون بانکداری ما اسلامی است، قادر به اجرای آن نبودیم که با در نظر گرفتن ابزارهای لازم و ایجاد بسترهای مناسب فراهم شد تا با خرید و فروش این اسناد بین بانک مرکزی و بانک‌های دیگر انضباط نقدینگی ساماندهی به اضافه‌برداشت بانک‌ها و خطوط اعتباری بانک‌ها در قالب این دستورالعمل اجرا شود.

    کمیجانی با اشاره به بدهی بانک‌ها گفت: یکی از مولفه‌های مهم در پایه پولی بدهی بانک‌ها است که با توجه به اقدامات صورت گرفته این میزان از 182 هزار میلیارد تومان مهر ماه سال 90 به 166 هزار میلیارد تومان در بهمن ماه کاهش یافت که یکی از دلایل آن توسعه بازار بین بانکی و ترغیب بانک‌ها به تامین مالی از بازار بین بانکی بود. به طوری که حجم مبادلات در بازار بین بانکی از 22 هزار میلیارد تومان در سال 96 به 37 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

    قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه از آغاز دولت یازدهم جهت‌گیری بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید و اشتغال بود، گفت: برای خروج از رکود ایجادشده در سال‌های 90 و 91 منابع بانکی باید در قالب سرمایه در گردش اعطا می‌شد؛ به طوری که میزان تسهیلات از 195 هزار میلیارد تومان سال 91 به 649 هزار میلیارد تومان در بهمن 97 رسید که حدود 60 درصد آن در راستای سرمایه در گردش بود که این رقم در سال 92، 45 درصد بود.

    وی ادامه داد: همچنین حدود 80درصد این تسهیلات به بخش صنعت و معدن تعلق گرفت. سیاست ما در سال جاری نیز همین‌گونه خواهد بود و اولویت ما حمایت از تولید و اشتغال است. باید توجه داشت که اقتصاد ما یک اقتصاد بانک‌محور است که عمده تامین مالی از طریق آن صورت می‌گیرد. بنابراین اقدامات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در راستای حمایت از بنگاه‌های خُرد و متوسط است و بنگاه‌های بزرگ نیز می‌توانند از طریق بازار سرمایه و بورس تامین مالی کنند.


     

    برچسب ها