عصر خودرو

معاملات فروردین ماه فرابورس بررسی شد؛

ماه ۱۰ درصدی آیفکس

عصر بازار- اولین ماه معاملاتی سال جدید به پایان رسید و شاخص فرابورس ایران رشد حدود ۱۰ درصدی را به نمایش گذاشت و سقف تاریخی خود را در آستانه کانال ۲۵۰۰ واحدی رقم زد. جهش ارزش معاملات خرد در این دوره نشان از پیوستن فعالان جدید به بازار سهام فرابورسی بود که شامل حال غالب نمادهای بازارهای اول و دوم شد و ۱۱ روز مثبت را برای شاخص کل در بر داشت.

ماه ۱۰ درصدی آیفکس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین طی این ماه، برآیند تغییرات بازدهی اوراق خزانه اسلامی رشد محدودی را برای این نرخ رقم زد. در بازار تسهیلات مسکن نیز به دنبال رکود بازار مسکن و ناکارآمدی این اوراق در خرید خانه، اوراق مزبور خرید و فروش کم رمقی را به ثبت رساند.

    معاملات فرابورس ایران 16 روز کاری اولین ماه سال جاری را با داد و ستد بیش از 18 هزار و 416 میلیون برگه بهادار به ارزش نزدیک به 77 هزار میلیارد تومان سپری کرد که نسبت به مدت مشابه سال 97، رشد سه برابری را تجربه کرده است. همچنین شاخص کل سهام فرابورسی در این ماه با رشد بیش از 7/ 9 درصدی قله تاریخی خود را در آستانه کانال 2500 واحدی رقم زد.شاخص مزبور که تا 26 فروردین با تجربه سه افت ناچیز، از رشد بیش از 5/ 10 درصدی برخوردار شده بود، در تاریخ 27 فروردین با اولین اصلاح جدی قیمت‌ها روبه‌رو‌ شد. این روند اصلاحی در روز معاملاتی دیگر همزمان با پایان هفته آخر فروردین با شدت بیشتری ادامه یافت. این روند اصلاحی آیفکس برای مدت زمانی طولانی تداوم پیدا نکرد و معاملات روز پایانی این ماه، با عملکرد مثبت خریداران در سمت خرید سپری شد که منجر به ثبت بیشترین افزایش آیفکس از تاریخ 12 آذر 97 شد. به این ترتیب، مقدار پایانی شاخص کل در انتهای معاملات 31 فروردین با رشد بیش از 6/ 2 درصدی بر سطح 8/ 2477 واحدی تثبیت شد.
    صعود دسته‌جمعی صنایع

    در این ماه، به‌طور میانگین روزانه حدود 537 میلیون سهم به ارزش بیش از 179 میلیارد تومان در معاملات خرد بازارهای اول و دوم دست به دست شد که نسبت به ماه اسفند، نشان از رشد بیش از 50 درصدی این دو متغیر دارد که حاکی از تزریق نقدینگی‌های جدید و جان گرفتن تقاضا در بازار سهام فرابورسی است. صنعت «فلزات اساسی» با ارزش معاملات ماهانه بیش از 752 میلیارد تومان پرمعامله‌ترین صنعت ماه گذشته بود که افزون بر 16 درصد نقدینگی کل را رقم زد. در رده‌های بعدی نیز صنایع «زراعت» و «محصولات پتروشیمی» قرار داشتند که در مجموع حدود 10 درصد از ارزش معاملات خرد فروردین را شامل شدند. همچنین طی این ماه، از مجموع 28 صنعت فرابورسی، 27 صنعت با رشد متوسط قیمت‌ها به معاملات خود پایان دادند؛ در‌حالی‌که شاخص ماهانه صنعت «عرضه برق و گاز» با افت بیش از 6/ 9 درصدی مواجه شد. بیشترین رشد متوسط قیمت‌ها در صنعت «انبوه‌سازی و املاک و مستغلات» به وقوع پیوست که بیش از 42 درصد بود. صنعت «رایانه» و «مواد و محصولات دارویی» نیز در رده‌های بعدی به ترتیب افزایش‌های 32 و 22 درصدی را تجربه کردند. همچنین در این ماه، قیمت جهانی نفت به ازای هر بشکه، با افزایش بیش از پنج درصد از حدود 68 دلار به آستانه 72 دلار رسید که در نتیجه آن متوسط قیمت سهام پالایشی بیشترین رشد را نسبت به سایر سهام کالایی تجربه کرد. محصولات پتروشیمی نیز با افزایش بیش از سه درصدی شاخص، کمترین رشد ماهانه را در میان سایر صنایع رقم زدند.همچنین در جریان ماهی که گذشت، نزدیک به 55 میلیارد تومان سهام از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران خرد انتقال یافت. آخرین باری که بازارهای اول و دوم با حمایت این دسته از سهامداران به معاملات ماهانه خود پایان داده بودند، آبان 97 بود.
    رفت‌و‌آمد نرخ بازدهی در کانال 22 درصدی

    در جریان ماهی که گذشت، نزدیک به 22میلیون ورقه به ارزش افزون بر 1935 میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت دست به دست شد که از منظر حجم و ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، بازار مزبور دچار کاهش شد. اسفند سال گذشته، حجم معاملات بیش از 88 میلیون برگه بود که ارزش حدود 7835 میلیارد تومانی را رقم زده بود. همچنین فروردین سال گذشته نیز، در بازار اوراق با درآمد ثابت حجم اوراق مبادله شده به بیش از 24 میلیون رسید که ارزش معاملات آن حدود 2117 میلیارد تومان بود. همچنین متوسط بازدهی اوراق اسناد خزانه اسلامی نیز در بازار عنوان‌شده، در کانال 22 درصدی نوسان یافت و در یازدهم فروردین نیز حتی به کمترین مقدار خود در سطح 1/ 21 درصد عقب‌نشینی کرد. در نهایت، نرخ مزبور در پایان معاملات 31 فروردین در سطح 8/ 22 درصد متوقف شد.

    در بازار تسهیلات مسکن نیز در ماه گذشته، بیش از 720 هزار ورقه «تسه» به ارزش بیش از 36 میلیارد تومان معامله شد که نسبت به معاملات مدت مشابه در سال گذشته، با افت 20درصدی ارزش معاملات مواجه شد. همچنین مقایسه ارزش معاملات بازار مزبور در دوره یک ماهه فروردین نسبت به اسفند، حاکی از کاهش تقریبا 60 درصدی بود. در آغاز ماه گذشته، دامنه قیمت‌های اوراق تسهیلات مسکن در بازار مربوطه، بین 45 هزار و 900 تومان الی 54 هزار و 400 تومان بود. در پایان معاملات این ماه نیز، بازه قیمت‌ها به 46 هزار و 700 تا 50 هزار و 500 تومان محدود شد که نشان از عقب‌نشینی قیمت‌ها در جریان این ماه بود.

    برچسب ها