عصر خودرو

امارات علی‌رغم ایران‌ستیزی با تهران روابط گسترده دارد

عصر بازار- روزنامه «الشرق» قطر در مطلبی روابط ابوظبی را با تهران در سطح کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار وسیع خوانده و نوشته است که امارات متحده عربی در ظاهر ایران ستیزی می کند اما در باطن روابط گسترده ای با ایران دارد

امارات علی‌رغم ایران‌ستیزی با تهران روابط گسترده دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، این روزنامه قطری افزوده است، امارات یکی از دلایل اختلاف خود با قطر را روابط رو به رشد دوحه با تهران عنوان کرده است اما خود این کشور از حیث حجم تبادل تجاری با ایران در صدر کشورهای عربی قرار دارد.

    به نوشته الشرق، مناسبات گسترده تهران - ابوظبی فقط محدود به بعد تجاری نیست ، بلکه این مناسبات در سطوح سیاسی، نظامی و راهبردی هم توسعه یافته است.

    ابوظبی در ظاهر نشان می دهد که اختلافات گسترده ای با تهران دارد و نمی تواند با سیاست های ایران در منطقه کنار بیاید اما مناسبات میان دو طرف ثابت می کند که ادعای امارات صحیح نیست.
    بر پایه گزارش این روزنامه، مناسبات میان ایران و امارات در سخنان 'عبدالله بن زاید' وزیر خارجه امارات خلاصه می شود هنگامی که گفته بود «ایران یک شریک راهبردی برای امارات محسوب می شود و روابط میان ما فقط محدود به تبادل تجاری و اقتصادی نیست بلکه دو کشور مناسبات فرهنگی و تمدنی ریشه داری دارند»

    الشرق نوشت، آمارها و داده ها در سال 2018 میلادی نشان می دهد که 16.17 درصد از کل ارزش صادرات ایران به دیگر کشورها مربوط به کشور امارات می شود و ابوظبی از این حیث اولین شریک تجاری ایران در میان کشورهای عربی و دومین آن در کشورهای دنیا محسوب می شود.

    در ادامه این مطلب، روزنامه الشرق با استناد به مصاحبه محمد رضا ایزدیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی سازمان توسعه تجارت ایران با خبرگزاری ایرنا نوشت: ایران در مجموع 8.7 میلیارد دلار از امارات واردات دارد که این میزان، 18 درصد از واردات کل ایران را به خود اختصاص داده است و در مقابل 14 درصد از حجم کل صاردات ایران هم به ابوظبی اختصاص دارد.
    امارات و عربستان سعودی پس از آغاز بحران شورای همکاری خلیج فارس و تحریم قطر، همواره دوحه را به علت گسترش مناسبات خود با تهران سرزنش کرده و از آن خواسته اند روابط خود را با ایران قطع کند. در دیگر سو ، مناسبات قطر و ایران همواره مناسباتی دوستانه و روبه رشد بوده است.

    4 کشور عربی عربستان سعودی ، امارات متحده ، بحرین و مصر در 5 ژوئن 2017 میلادی (15 خرداد 96 ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابطشان را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با این کشور بستند، همچنین برای عادی سازی روابط خود با دوحه 13 پیش شرط را مطرح کردند.
    در مقابل دوحه نیز همواره خواستار گفت و گوی بدون پیش شرط با تحریم کنندگان خود بوده است.

    برچسب ها