عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اقدامات موثر بانک مرکزی برای بازار سرمایه

حذف ارز ۴۲۰۰ منجر به ایجاد شفافیت در بازارهاست

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه اقدام موثر بانک مرکزی در تبدیل سود سپرده از روز شمار به ماه شمار را عامل سوق نقدینگی به سمت این بازار دانست.

اقدامات موثر بانک مرکزی برای بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، همایون دارابی، کارشناس  بازار سرمایه ضمن  تشریح عملکرد بورس در هفته گذشته به رکورد زنی تاریخی شاخص کل در 26 فروردین 98 اشاره کرده و گفت: بازار سرمایه هفته طوفانی را با رسیدن به پله 200 هزار واحدی سپری کرد. از 15 تا 20 اسفند 97 یک جریان رکورد شکن عظیمی وارد بازار سرمایه شد.

    وی افزود: تقریبا بازار بورس  در سال گذشته  با یک سری از انگیزه‌ها شروع به رشد کرد که مهم ترین انگیزه آن  بحث بهبود فروش شرکت ها بر اساس افزایش نرخ ارز نیمایی مطابق بود. انگیزه دیگری که منجر به بهبود شرایط معاملاتی بازار سرمایه شد، تصمیم دولت برای حذف ارز 4200 از برخی کالاها بود.قطعا با حذف نرخ تحمیلی ارز، به شفافیت در بازارها کمک خواهد شد.

    دارابی بیان کرد: افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به  72 دلار منجر شد تا  قیمت محصولات پتروشیمی  هم در تابلو معاملاتی بازار سرمایه  بالا برود. همه این دلایل بازار را به سمت رشد شاخص برد.

    این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: در بازار موازی هرچه تلاش کردند  که قیمت دلار بالاتر از حد مجاز برود موفق نشدند و این نشانگر این بود که ما در مرحله اشباع قرار گرفته ایم. در نتیجه نقدینگی از بازارهای موازی به سمت خرید سهام سوق پیدا کرد.

    دارابی با اشاره عملکرد خوب بانک مرکزی در سرازیر شدن نقدینگی به سمت بورس، گفت: در اواخر سال نظام بانکی سود سپرده ها را به صورت ماه شمار تعریف کرد، همچنین  با کنترل نرخ بهره و بازدهی اوراق تا حد زیادی اجازه حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه را صادر کرد. 

    وی ادامه داد: فعلا قیمت ها در شرایطی است که با عرضه و تقاضا زیادی روبرو هستیم و اگر شرایط اقتصادی با همین ثبات ادامه داشته باشد رشد خوبی خواهیم داست.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: در عین حال تلاش ها برای بروزرسانی مقررات کسب و کار یا حذف قوانین دست و پا گیر ضعیف است و  نگاهی به آمار نشان می دهد که جایگاه کسب و کار در ایران براساس رتبه بندی جهانی نه تنها مطلوب نیست  بلکه شاید در برخی موارد  کمی تاسف بار نیز هست؛  این کار نیاز به یک باور عملی در میان دولت دارد و هر سه قوه باید برای بهبود این شرایط اقدام کنند.

    وی درباره الزامات و اقتضائات قانونی، تجاری و اقتصادی برای رونق تولید در کشور هم گفت: پیش از الزامات قانونی، اقتصاد کشور امروز نیازمند همدلی و همراهی دولت و بخش خصوصی و مردم است.

    دارابی تصریح کرد:  متاسفانه در حالی که بنگاه های اقتصادی از طریق تحریم تحت فشار خارجی است از داخل هم فشار مالیات و بیمه و ده ها مشکل دیگر را تحمل می کند؛ این مساله باید اصلاح شود و باید دانست که همه  باید با هم به سمت هر هدفی حرکت کنند.

    دارابی در پایان با اشاره به کنترل بازار سرمایه در مقابل جو روانی و اخبار سیاسی گفت: بازار سهام مثل باقی بازارها از مسائل سیاسی تاثیر پذیری خود را حفظ می کند، وقتی تحولات سیاسی دامنه تغییراتش کاهش پیدا می کند یعنی عوامل خنثی کننده دارد. در بورس هم تاثیر پذیری همچنان برقرار است اما در حال حاضر عوامل اقتصادی قوی تری برای معاملات وجود دارد. بطور مثال در روز  تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط آمریکا، بازار سهام کم ترین تاثیر را از این بحث سیاسی گرفت و به رشد خود ادامه داد.

    برچسب ها