عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

    320 شرکت و مجموعه آمدند؛ مشارکت گسترده در فاینکس 2019

    مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس به تشریح گزارشی از مراحل پیشرفت کار دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه پرداخت و گفت: تا امروز 320 شرکت یا نهاد تأمین سرمایه از جمله کارگزاری، سبدگردان سرمایه‌گذاری و مشاور سرمایه‌گذاری، بانک و مؤسسه اعتباری،بیمه و خدمات بیمه‌ای و همچنین صرافی و لیزینگ و ارائه دهنده خدمات مالی و اعتبارسنجی در بخش های داخلی و بین الملل برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند. یاسر فلاح، رئیس ستاد برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی "نحوه تقابل، مدیریت و انعکاس اخبار" ویژه خبرنگاران و کارگاه آموزشی "چالش های نوظهور مربوط به روابط عمومی" ویژه کارشناسان و فعالان حوزه روابط عمومی و ارتباطات در این رویداد خبر داد و گفت:  مدرس این دوره ها رئیس هیات مدیره IPRA خواهد بود.

    مشاوران متخصص، مسیر سرمایه‌گذاری‌های بورسی را هموار می‌کنند

    مدیرعامل فرابورس ایران حضور فین‌تک‌های مشاوره‌ای را عامل توسعه جامعه سرمایه‌گذاران بورسی ارزیابی کرد و ورود تازه‌واردها را به این بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری توصیه‌ای مفید برای آنها دانست. امیر هامونی با اشاره به حضور کدهای تازه‌وارد در بازار سرمایه گفت: بررسی‌های تحلیلی و آماری از وضعیت اقتصاد و بازار نشان می‌دهد که فعالیت سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه در بازه زمانی مورد نظر کاملا کارا و عقلایی بوده است؛ چرا که شاخص کل برایند تمام رقابت‌هایی است که میان خریداران و فروشندگان در بازار شکل می‌گیرد و احتمال این که عده‌ای جدیدالورود بخواهند یا بتوانند این جریان را تحت تاثیر قرار دهند، بسیار ضعیف و در حد صفر است.

    فاینکس، مسیر باز ارتباط مستقیم با مدیران حوزه انرژی

    مدیرعامل بورس انرژی ایران در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: در یک دوره زمانی چند روزه تلاش می کنیم مجموع نتایج یک سال کار بازار سرمایه و صنعت بانک و بیمه کشور را در اختیار همه آحاد جامعه قراردهیم و از نظرات بازدید کنندگان، محققان و اساتید و مدیران صنایع مختلف بازخورد بگیریم. سید علی حسینی با بیان اینکه فاینکس از یک سو محل انعکاس دستاوردها و اقدامات گذشته و از سوی دیگر جایگاه معرفی برنامه ها و طرح های آینده بازار مالی کشور است، افزود: در سال های اخیر بازار پول و سرمایه  تحولات فراوانی در سطوح داخلی و جهانی داشته و سیر شتابان تحولات این صنایع ایجاب می کند که فعالان این حوزه ها در فواصل زمانی کوتاه به بررسی وضعیت موجود و افق پیش روی کسب وکار خود بپردازند و نمایشگاه بستر لازم برای این امر را فراهم می‌کند.

    تسهیل تامین مواد اولیه با تمرکز عرضه محصولات در بورس کالا

    به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، برای رونق تولید و افزایش صادرات غیر نفتی باید متناسب با کاهش فشار بر تولیدکنندگان و اطمینان بخشی به حوزه اقتصادی و صنعتی در کشور قدم برداریم که یکی از الزامات ایجاد اعتماد در میان تولیدکنندگان، تسهیل تامین مواد اولیه با عرضه حداکثری محصولات در بورس کالاست. محمد حسینی در گفت و گو با "سنا" به الزامات تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: قوانین و مقررات حوزه تولید از جمله قانون مالیات های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، تامین اجتماعی و صادارت کالا برای تحقق شعار سال دارای دست اندازهایی هستند که باید متناسب با بهبود اوضاع تولیدکنندگان و ایجاد اطمینان، تغییر کند.

    احتمال عبور بازارسرمایه از بازارهای موازی / مهمترین عوامل دلایل رونق بازار امروز

    احمد اشتیاقی در بررسی دلایل روند رو به رشد قیمت سهام شرکت ها، اتفاق حاضر را برآیند مجموعه عوامل مختلفی دانست و گفت: نخستین عامل در بروز این رشد چشمگیر به جاماندگی بازارسرمایه از بازارهای موازی باز می‌گردد، بر همین اساس، اکنون بازارسرمایه در حال به روز کردن و جبران این فاصله است. مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، پیش‌بینی افزایش نرخ نیمایی را از دیگر عوامل موثر در رشد بازار عنوان کرد و افزود: این موضوع به تکرار سودآوری شرکت‌های بورسی در سال جاری کمک زیادی می‌کند. پیش بینی فعالان بازار سرمایه بر این است که این امکان وجود دارد تا این نرخ در شرایطی به 12 هزار تومان هم افزایش پیدا کند.

    بازار سرمایه بازوی اقتصاد در کاهش رکود تورمی

    فردین آقابزرگی در خصوص نقش بازار سرمایه در کاهش اثرات رکود تورمی پیش روی اقتصاد ایران در سال جاری گفت: آنچه از شواهد موجود پیداست، سال پیش رو سالی سخت برای اقتصاد است و باید برای تخفیف اثرات آن برنامه ریزی کرد که در این میان تقویت بازار سرمایه به لحاظ ماهیت سرمایه پذیری و نقش محرک آن در چرخه تولید می تواند بسیار با اهمیت باشد. مدیرعامل کارگزاری بانک دی با اشاره به سرمایه گذاری فعلی صاحبان نقدینگی در بازارهای غیر متشکل، غیر نقد شونده یا حتی غیر قانونی گفت: مساله انکار ناپذیر وجود بیش از 1700 میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در کشور است که تاکنون به هر یک از بازارها سوق پیدا کرده، آن را با تلاطم شدید و تبعات سنگین مواجه ساخته است. در حالی که اگر این نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت می کرد، نه تنها به تخریب بازار منجر نمی شد، بلکه زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر صنایع کشور و افزایش تولید داخلی را سبب می شد که در کنار مزیت های فراوان آن برای اقتصاد ملی، کاهش بیکاری و بهبود معیشت زندگی مردم را نیز در پی داشت.

    نمایشگاه پل ارتباطی بین چند بازار در کشور است

    مدیر عامل کارگزاری اقتصاد بیدار با اشاره به وضعیت کلی بازار سرمایه گفت: کلیت بازار در سال 98 به سمت تعدادی شرکتهای کوچک خواهد بود که البته در این کار امکان سفته بازی هم وجود دارد اما در واقع بازار تمایل به سرمایه گذاری روی شرکتهای کوچک دارد. سید رضا اعجازی با اشاره به شرایط بازار سرمایه به برگزاری مناسب نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اشاره کرد و اظهار داشت: نمایشگاه در واقع می تواند نقطه تعامل بیشتری را بین فعالان مجموعه بازارهای مالی کشور از جمله بورس، بانک و بیمه  ایجاد کند.

    سه سال توسعه مستمر بازار سرمایه

    مدیرعامل سرمایه گذاری امید عنوان کرد: بازار سرمایه در طول سال‏ های اخیر، با تمام فراز و نشیب‌ هایی که در کلیت اقتصاد کشور به وقوع پیوست، کاملاً در مسیر بهبود و ترقی گام برداشت و با توجه به برخی از آمارهای منتشر شده این موضوع به وضوح قابل مشاهده است. حبیب رضا حدادی حبیب رضا حدادی، مدیرعامل سرمایه گذاری امید در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عنوان کرد: بازار سرمایه در طول سال‏ های اخیر، با تمام فراز و نشیب‌ هایی که در کلیت اقتصاد کشور به وقوع پیوست، کاملاً در مسیر بهبود و ترقی گام برداشت و با توجه به برخی از آمارهای منتشر شده این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.

    شاخص در قله نگاه ها

    یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد چشمگیر بازار در روزهای اخیر و به ویژه صعود 5200 واحدی در روز دوشنبه 26 فروردین ماه شاخص گفت: چنانچه بخواهیم به بررسی درست دلایل رشد فعلی شاخص دست یابیم، باید ابتدا دلایل افت بازار در حدود 6 ماهه اخیر را مورد بررسی قرار دهیم که این دلایل را می توان در سه دسته مورد بررسی قرار داد. علیرضا کدیور در تشریح این دلایل افزود: مساله اول یا اثرگذارترین دلیل افت بازار سرمایه در انتهای دهه اول مهر،افت قیمت های جهانی در آن مقطع زمانی بود که در طی سه ماهه پاییز گذشته رخ داد و بازار جهانی و به تبع آن بازار سرمایه ما را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. مساله دوم نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن تحریم ها و نگرانی بازار از آثار تحریم بر شرکت ها و به ویژه شرکت های صادرات محور و سومین عامل بحث کاهش نرخ ارز به دلیل دخالت های بانک مرکزی در بازار ارز بود.

    دلایل عبور شاخص از مرز روانی 200 هزار واحدی

    یک کارشناس بازار سرمایه، با تشریح دلایل رکوردشکنی امروز شاخص در این بازار تصریح کرد: همه شواهد حکایت از آن دارند که پول تازه وارد بازار سرمایه شده است؛ به نحوی که در همین یکماه اخیر بازدهی بازار به بیش از 10 درصد رسیده است. همایون دارابی با اشاره به نقش تحولات بین المللی در رشد شاخص گفت: در بازار جهانی قیمت نفت توانست مرز 70 دلار را پشت سر بگذارد، همچنین قیمت فلزات تقویت شد و همه این عوامل در کنار ماه شمار شدن سود بانکی و محدود شدن نرخ های بالا  دست به دست هم داد تا  نقدینگی از بازارهای موازی به سمت بورس جذب شود.

    رکوردشکنی شاخص بورس قابل پیش‌بینی بود / روند صعودی بورس ادامه دارد

    یک فعال بازار سرمایه در خصوص عوامل بروز رکوردشکنی تاریخی بورس تهران گفت: توجیه عملیات سود و زیان به دلیل تاثیرپذیری از افزایش نرخ ارز نیمایی و حتی اصلاح نرخ ارز نیمایی یکی از این عوامل است. براین اساس، تغییر مبنای محاسبه نرخ فروش محصولاتی که تا پیش از این براساس سامانه نیما و رشد قیمت نرخ ارز انجام می شد، بر محاسبات سود و زیان و عملیات شرکت‌ها اثر قابل توجهی را ایجاد کرد، اما همین احتمال که ممکن است نرخ نیما مجددا اصلاح شود، عاملی در رشد شاخص بود. فردین آقابزرگی در خصوص پیش‌بینی شرایط این بازار تا شش ماه آینده تصریح کرد: در شرایط متغییر کنونی فضای اقتصادی، دستیابی به چشم انداز شش ماهه مشکل است، اما اگر با شرایط حال حاضر در این بازار پیش برویم، به نظر من روند افزایشی مانند سال 97 خواهد بود؛ البته اگر چه شیب این رشد مانند سال گذشته نیست (سال 97 مسبب اصلی شیب تند افزایش شاخص نرخ ارز بود) ولی کماکان با رشد مواجه خواهیم بود.

    نمایشگاه بورس، ضرورت توسعه فعالیت نهادهای مالی

    مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در رابطه با پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه ایران در سال جاری با تاکید بر وجود ظرفیت رشد برای این بازار گفت: بازار سرمایه از حیث اقتصادی و فضای این بازار، ظرفیت بسیار بالایی برای رشد دارد؛ چرا که شرکت‌ها به هیچ عنوان متناسب با افزایش قیمت دلار و تورم سال گذشته و همچنین تورم پیش‌‎بینی‌شده برای سال 98، رشد قیمتی نداشته‌اند و بازده آنها در مقایسه با بازارهای موازی مانند طلا، مسکن و ارز عقب مانده است. مهدی رباطی با اشاره به شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: از جمله مشکلاتی که بازار سرمایه برای تجربه رونق پایدار با آنها مواجه است، یکی مساله ریسک‌های سیاسی است که کشور با آنها مواجه است و دیگری قیمت گذاری دستوری در حوزه اقتصادی! اما تجربه نشان داده که اگر بازار قصد رشد داشته باشد، توجه چندانی به این ریسک‌ها نمی‌کندو  پیش‌بینی می‌شود در دو تا سه سال آینده بازار سرمایه فاصله خود را نسبت به سایر بازارها جبران کند.

    نقش موثر بازار سرمایه در کاهش اثرات رکود تورمی

    سید علی خسروشاهی در خصوص نقش بازارسرمایه در هدایت نقدینگی و کنترل رکود تورمی عنوان کرد: بازار سرمایه در صورت سیاست‌گذاری صحیح تنها می‌تواند بخشی از آثار رکود تورمی را کاهش دهد، اما برای تحقق همین امر نیز شرط لازم، اهمیت دادن به بازار سرمایه و شرط کافی شناخت دقیق و سیاست‌گذاری صحیح است. به گفته معاون اجرایی تامین سرمایه سپهر، سیاست‌گذاری‌های برنامه‌ریزان اقتصادی نیز باید بیشتر موجب تسهیل افزایش سرمایه و باقی ماندن سودهای تقسیمی در شرکت‌ها باشد، چرا که این کار موجب راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای جدید و تولید واقعی خواهد شد و تا حدی کمک به کنترل نقدینگی خواهد کرد.

    رونق تولید با تامین نیاز متقابل شرکت‌های بورسی

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، ضمن تحلیل وضعیت بازار سرمایه در سال جدید تصریح کرد: به نظر می‌رسد، سال 98 یک دوره جدید و متفاوتی باشد، زیرا شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از بُعد شفافیت اطلاعات، پیشرفت بالایی را طی سال گذشته به دست آوردند؛ شرکت‌ها به لحاظ کمیت و کیفیت گزارش‌دهی پیشرفت مناسبی داشتند که برآیند این موضوعات تاثیر مثبتی بر وضعیت بازارسرمایه کنونی گذاشته است. جواد عشقی نژاد در خصوص احتمال افزایش رکود تورمی در سال جاری و نقش بازار سرمایه در حل مشکلات نقدینگی اذعان کرد: بازارسرمایه نیز بخشی از اقتصاد است و نمی‌توان آن را در یک فضای جداگانه با خواسته‌های متفاوت در نظر بگیریم. اما نکته مهم رونق بازار است که ناشی از تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بوده و حداقل می‌تواند از بخشی از رکود جلوگیری کند و در کند شدن سرعت رکود تورمی یاری‌رسان باشد.

    تخصیص بهینه منابع کارکرد مهم بازار سرمایه است

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی، تخصیص بهینه منابع برای صنایع مختلف را از کارکردهای مهم بازار سرمایه خواند و گفت: این بازار به خوبی قادر خواهد بود با اتکا به شفافیت و پویایی خود منابع مالی را به سمت صحیح سوق دهد و باعث رونق تولید شود. علی مهدوی پارسا اظهار داشت: اگر به واسطه حضور بازار سرمایه ، تخصیص بهینه منابع صورت گیرد و صنایع برتر بتوانند به منابع لازم برای توسعه و رشد خود دست پیدا کنند، تولید تقویت می شود و به تبع آن شاهد رونق اشتغال و  کار در کلیت اقتصاد نیز خواهیم بود.

    فاینکس 2019، رویدادی برای رشد سرمایه‌گذاری مولد

    یک کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی از وضعیت بازارسرمایه در سال آینده گفت: با توجه به وجود مولفه‌های نبود اطمینان در شرایط کنونی،‌ پیش‌بینی از شرایط سال آینده سخت است، البته در آغاز فصل بهار خبرهای خوبی در انتظار است که می‌تواند بازار را تحت تاثیر خوبی قرار دهد. عظیم ثابت نمایشگاه سال آینده بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2019) را به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصادی پیش رو دانست و اظهار داشت: فاینکس 2019 اتفاقی است که در نخستین روزهای سال آینده به عنوان بزرگترین رویداد اقتصادی کشور رقم می‌خورد. این گردهمایی در پیشبرد اهدافی چون تقویت فرهنگسازی و سرمایه‌گذاری مولد در کشور تاثیر پررنگی دارد.

    فاینکس 2019 اعتماد و اقبال به ابزارهای بازار را افزایش می‌دهد / صادرات محورها برنده اصلی افزایش نرخ ارز

    سید علی خسروشاهی در بررسی روند بازار سرمایه اظهار داشت: در کوتاه مدت و میان مدت و با توجه به عملکرد شرکت‌های بزرگ انتظار میرود، تا فصل مجامع روند بازار صعودی و با شیب ملایم باشد، هر چند که این مسیر همراه با نوسان‌های روزانه خواهد بود. در بلند مدت اما، باید به عوامل بنیادی توجه بیشتری کرد. معاون اجرایی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر در خصوص دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه و تاثیر چنین رویدادهایی را بر رونق اقتصادی و معرفی پتانسیل‌های بازار سرمایه مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: برگزاری نمایشگاه (فاینکس 2019) می‌تواند به افزایش اعتماد و اقبال به ابزارهای موجود در این بازار منجر شود. همچنین در این نمایشگاه می‌توان ابزارهای نوین مانند صندوق طلا، صندوق‌های کالایی، گواهی کالایی زعفران و آتی سهام را به سرمایه‌گذاران معرفی کرد و سبب جذب گسترده سرمایه‌های بازارهای مشابه و ابزارهای فیزیکی شد.

    برچسب ها