عصر خودرو

از امروز اجرا شد؛

مبارزه با ملخ صحرایی در ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشور

دفع آفات تا تیرماه

عصر بازار- به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ، عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در ۳۸ هزار هکتار از اراضی ۶ استان جنوبی کشور از امروز -چهارشنبه۲۸فروردین ماه-اجرایی شد.

مبارزه با ملخ صحرایی در ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، «محمدرضا درگاهی» با بیان این که هجوم این تعداد ملخ به زمین‌های کشاورزی در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است،افزود: 200 هزار هکتار زمین کشاورزی در معرض خطر قرار دارند که تاکنون در 38 هزار هکتار مبارزه جدی انجام شده و خطر از بین رفته است.

    وی اظهارداشت: این آفات که ملخ صحرایی نام دارد از آفات بسیار خطرناکی است که اگر کنترل نشوند امنیت غذایی را تهدید می‌کنند.

    درگاهی اضافه کرد: ملخ‌هایی که از عربستان وارد کشور شده‌اند به 6 استان جنوبی یعنی بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، خوزستان و کرمان رسیده‌اند.

    رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: وظیفه مبارزه با ملخ بر عهده دولت است و در این شش استان اعلام آماده باش و اقدامات برای دفع آفت انجام شده است، ولی اعتبار لازم برای قوت گرفتن این فعالیت‌ها که بالغ بر 10 میلیارد تومان است باید تامین شود.

    درگاهی اضافه کرد: هم اکنون این مشکل کنترل شده و در صورت تامین اعتبار و اقدامات صورت گرفته این آفت با حداقل خسارت دفع می‌شود. جای نگرانی نیست.

    رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: تا کنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد چرا که 125 هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است که در خطر قرار دارند.

    وی افزود: در برابر این رقم، مبلغ مورد نیاز برای مبارزه با این آفت بسیار ناچیز است و پیش‌بینی می‌شود که در صورت انجام حمایت‌های لازم تا آخر تیرماه این آفت دفع شود.

    وی یادآور شد: در سال 1340 یکبار ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی حمله کردند که بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار هکتار زمین آسیب دید.

    درگاهی تصریح کرد: به نظر می‌ رسد عربستان وظایف ذاتی خود را در قبال مبارزه با این آفت را انجام نداده و در همین رابطه برای بررسی این موضوع اعتراض خود را به فائو ارائه کرده است.

    به گزارش ایرنا، یکم بهمن ماه سال 97 احتمال حمله ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به ایران از مرکز کنسولگری ملخ که مقرش در رم است، اعلام شد هشتم بهمن ماه بروز دسته‌جات ملخ صحرایی در بندر نخیلو استان هرمزگان گزارش شد.

    ملخ صحرایی بالدار روزانه بین 200 تا 400 کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می تواند روزانه بین 4 تا 8 کیلومتر مسافت را طی کند.

    برچسب ها