عصر خودرو

ملخ‌های صحرایی، جنوب ایران را خوردند؛ هشدار سازمان جهانی غذا درباره قحطی

عصر بازار- فائو نسبت به کشورها درباره ملخ صحرائی که اکنون مهمان ۶ استان جنوبی کشور ما هستند، هشدار داد، ملخ‌های صحرایی آفت بزرگی برای کشاورزی است و می‌تواند امنیت غذایی کشورها را به خطر بیندازد.

ملخ‌های صحرایی، جنوب ایران را خوردند؛ هشدار سازمان جهانی غذا درباره قحطی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سازمان خوار و بار جهانی فائو در جدیدترین گزارش خود از ملخ‌های صحرایی که اخیراً به 6 استان جنوبی کشورمان حمله کرده، گزارش داده است: براساس کنترل‌های شدیدی که در سطح بیش ار 80 هزار هکتار انجام شده ملخ‌های صحرایی در دو طرف دریای سرخ در حال ازدیاد هستند.

    علاوه بر این دومین نسل در برخی سواحل سودان و عربستان در حال زیاد شدن است و به تدریج گروه‌ها و گله‌های بزرگتری را شکل می‌دهند.

    در گزارش فائو آمده است:برخی از این گروه‌ها به سمت عربستان حرکت کرده و در ماه مارس تخم‌گذاری کردند، در جنوب غرب آسیا گروه‌های بزرگتر و تعدادی گله‌ها در سواحل جنوب ایران هستند و پایان مارس آنجا از تخم بیرون آمدند.

    گروه‌های بزرگتری حداقل یک گله در منطقه الجاسم در جنوب غرب پاکستان در اواسط مارس دیده شده که آنجا تخم‌گذاری کرده‌اند. عملیات کنترلی در هر دو کشور با شدت بیشتری انجام می‌شود.

    براساس گزارش فائو در طی ماه آوریل تعداد ملخ‌ها در دو طرف دریای سرخ کاهش می‌یابد اما جمعیت آنها در داخل عربستان و همچنین جنوب ایران و جنوب غرب پاکستان افزایش زیادی خواهد یافت که برخی از آنها در نهایت گله‌های بزرگتر یا چند گله کوچکتر را تا آخر ماه  «می» تشکیل خواهند داد. گله‌های بزرگتر ممکن است در دره نیل در شمال سودان نیز ظاهر شود.

    در شمال‌غرب آفریقا گله‌های کوچکتر ملخ در مناطق جنوب کوه‌های اطلس در مراکش و الجزیره ظاهر خواهند شد.

    فائو هشدار داده که همه کشورها باید نسبت به مراقبت‌های لازم در برابر ملخ‌های صحرایی هر جایی که لازم باشد اقدام جدی به عمل آورند.

    ملخ صحرائی آفت بسیار خطرناکی است که شیوع آن در قالب گله‌های چندین‌ ده میلیونی برای کشاورزی و امنیت غذایی بسیار خطرناک است. در دهه‌های گذشته این ملخ‌ها چندین‌بار به کشور ما حمله کرده ارمغان آنها قحطی بوده است. آخرین حمله آنها در سال‌های 40 و 42 بوده است. این ملخ‌ها از هر مسیری که عبور می‌کنند تمام گیاهان و درخت‌ها را کامل از بین می‌برند.

    یک دفتر ویژه ملخ صحرائی در سازمان خوار و بار جهانی وجود دارد که به صورت کامل شرایط ملخ‌های صحرائی را در جهان کنترل می‌کند و مسیر حرکت آنها و خسارت‌هایی را که احتمالاً به بار می‌آورند را هشدار می‌دهد.

    فائو سوم آوریل یعنی 13 روز پیش درباره ملخ‌های صحرائی آخرین هشدارها را داده است.

    برچسب ها