عصر خودرو

شایعه کدهای معاف از مالیات در بورس کالا صحت دارد؟

کاهش قیمت پلیمرها همزمان با افزایش قیمت‌های پایه

عصر بازار- بازار محصولات پلیمری برای دومین هفته پیاپی با کاهش قیمت رو به رو بود که به رغم افزایش قیمت های پایه بسیاری از مواد اولیه پلیمری بورس کالا ، برخی شایعات و گمانه زنی ها در خصوص ماهیت برخی از عرضه ها ، بر سر زبان ها افتاده است. شائبه عرضه محصولاتی بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را می توان در رأس این شایعات و شنیده ها به شمار آورد.

شایعه کدهای معاف از مالیات در بورس کالا صحت دارد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بازار محصولات پلیمری برای دومین هفته پیاپی با کاهش قیمت رو به رو بود که به رغم افزایش قیمت های پایه بسیاری از مواد اولیه پلیمری بورس کالا ، برخی شایعات و گمانه زنی ها در خصوص ماهیت برخی از عرضه ها ، بر سر زبان ها افتاده است. شائبه عرضه محصولاتی بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را می توان در رأس این شایعات و شنیده ها به شمار آورد.

    در هفته گذشته شاهد معامله 48 هزار و 624 تن انواع مواد اولیه پلیمری در بورس کالا بودیم که رقم قابل توجه و مطلوبی به شمار می آید. این در حالی است که این حجم در هفته گذشته 52 هزار و 558 تن بود که از کاهش 7.48 درصدی حکایت دارد. با توجه به افزایش قیمت های پایه برای اغلب محصولات پلیمری و یا شیمیایی در بورس کالا در ابتدای هفته جاری ، این عقب نشینی تا حدودی منطقی و طبیعی به نظر می رسد هرچند که هنوز هم به نسبت هفته های گذشته در سطوح بالایی قرار دارد. با توجه به سابقه معاملات در یکسال اخیر ، ثبت معامله ای بیش از 40 هزار تن در هفته را می توان سیگنالی از جذابیت خرید برشمرد که از تقویت حجم تولید در صنایع پایین دستی و مصرف کننده این قبیل مواد اولیه به شمار می آید.

    با توجه به نوسان قیمت دلار در بازار داخلی و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت خام و اغلب مواد اولیه صنایع پتروشیمی ، شاید هفته های آینده با کاهش حجم معاملات در بورس کالا رو به رو باشیم.

    نکته مهم در روزهای اخیر را باید شائبه معاملاتی با کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده در بورس کالا دانست. این قبیل خریداران که اغلب در مناطق آزاد و یا ویژه اقتصادی حضور دارند هم اکنون در بورس کالا بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام به خرید می کنند زیرا عرضه این کالاها و حمل آن ها به مناطق آزاد و یا ویژه از دید قانون، به عنوان کالایی برای تولید محصولاتی برای صادرات لحاظ می شود. همین مطلب باعث شده تا قیمت تمام شده برای این قبیل کالاها بسیار ارزان تر از سایرین باشد.

    بنابراین در صورت ورود این محموله های به سرزمین اصلی ( داخل کشور – مناطقی که جزو مناطق آزاد و یا ویژه اقتصادی نیست ) قیمت پیشنهادی این کالاها بسیار کمتر از سایر خریداران خواهد بود. همین احتمال شرایط سختی را پیش روی فعالان بازار قرار داده هرچند که تعداد آن ها محدود هستند.

    با توجه به این موارد در کنار کاهش قیمت اغلب پلیمرها در بازار داخلی در کنار افزایش قیمت های پایه ، احتمال تغذیه بازار از این قبیل محموله ها قوت گرفته که هم اکنون از بحث های کارشناسی ، به رسانه ها تسری یافته است. در صورت اعمال برخی سخت گیری ها و رعایت حداکثری الزامات قانونی می توان جلوی این روند معاملاتی را در بورس کالا گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها