عصر خودرو

پنج عامل تاثیرگذار بر بازار در هفته جاری

عصر بازار- سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازارهای جهانی احتمالا در هفته پیش رو تحت تاثیر پنج عامل مهم قرار خواهند گرفت.

پنج عامل تاثیرگذار بر بازار در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، اولین عامل موثر بر بازارها گزارش‌هایی است که در آمریکا منتشر خواهد شد.

    پیش بینی ها حاکی از این است که، سودهای نخستین فصل سال شاخص اس اند پی 500 احتمالا با ریزش 2.5 درصدی روبرو خواهد شد و نخستین ریزش فصلی از سال 2016 میلادی را به ثبت می رساند. اما همزمان انتظار می رود که درآمدها حدود 4.8 درصد در این بازار افزایش داشته باشد. 

    میزان سودهای تحقق یافته از این جهت مهم است که ممکن است بر ادامه رشد صعودی بازار تاثیری به سزا داشته باشد. برخی کارشناسان می گویند صبوری بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ بهره در سال جاری از یک سو، و خرید سهام شرکت‌ها توسط خودشان از سوی دیگر تا کنون منجر به افزایش ناگهانی قیمت سهام شده است.

    همچنین رشد اخیر شاخص اس اند پی 500 مدیون عملکرد خوب بانک‌ها و نهادهای مالی است که در سه ماه آخر سال گذشته به دلیل ترس سرمایه‌گذاران از رکود، ضررهای بزرگی متحمل شده بودند.

    یکی از این بانک‌های نجات یافته جی پی مورگان است که در سه ماه اول سال سودی فراتر از انتظار داشت. بانک آمریکا، بانک نیویورک ملون، گلدمن ساکس و مورگان استنلی نیز همگی گزارش‌های خود را ظرف چند روز آینده منتشر خواهند کرد. انتظار می رود سود نهادهای مالی در فصل اول سال جاری 1.8 درصد رشد نشان دهند.

    دومین عامل موثر بر بازارها اطلاعات فعالیت‌های تولیدی در ماه آپریل است که نشان خواهد داد اقتصاد آمریکا و منطقه یورو در سلامت نسبی به سر می برند. تولید ناخالص داخلی چین نیز نشان از سلامتی دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد داشت.

    این در حالی است که، گزارش‌های مایوس‌کننده ماه مارچ آمریکا و منطقه یورو بازار را متلاطم کرده است. ترس بازارها از سرایت تنشهای تجاری بین المللی به اقتصاد و تولیدات جهانی بیشتر شده است. اما خوشبختانه گزارش‌های امیدوارکننده بخش تولید در چین نور امیدی بود برای سرمایه‌گذارانی که نگران اقتصاد چین، و به دنبال آن، اقتصاد جهانی بودند. اطلاعات سه ماه اول تولید ناخالص چین روز هفدهم آوریل منتشر خواهد شد.

    بسیاری از سرمایه‌گذاران می گویند انتظار سود گزارش‌های سه ماه اول، سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا، امید به سیاست تحریک مالی چین و رفع تنش تجاری بین واشنگتن و پکن همگی بر صعودی شدن بازار سهام تاثیری مثبت خواهند گذاشت.

    عامل سوم، قیمت کالاها در بازارهای نوظهور است که انتظار می رود به دلیل سیاست عدم افزایش نرخ بهره در آمریکا رشد کند. فقط دو عامل بازدارنده در این میان وجود دارد که لیر ترکیه و پزوی آرژانتین هستند.

    چهارمین عاملی که بر بازارها تاثیر خواهد گذاشت انتخابات در اندونزی و هند است. هر دوی این کشورها مشکلات مشابهی حول رشد اقتصادی خود دارند. در اندونزی احتمالا رئیس جمهور فعلی مجددا منتخب مردم خواهد شد. آمارها نیز نشان می دهد که معمولا در سال‌های انتخاباتی بازار سهام اندونزی بهتر عمل کرده است. اما در هند ممکن است درگیری‌های این کشور با پاکستان منجر به ائتلافی ضعیف بین سیاستمداران شود، پدیده ای که می تواند فرایند اصلاحات هند را آرام کند.

    آخرین عاملی که بر بازارها در هفته پیش رو تاثیر خواهد گذاشت تعطیلاتی است که با عید پاک در اروپا آغاز می شود. بازرهای ژاپن نیز از اواخر ماه آوریل برای چند تعطیلی پشت سر هم بسته خواهد شد.

     

    نویسنده: شهروز فرمانی

    برچسب ها