عصر خودرو

تولید صادرات محور، راه نجات اقتصاد کشور

عصر بازار- فعالان بخش خصوصی معتقدند تولید صادرات محور همراه با رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان از طریق اصلاح قوانین و مقررات و اتخاذ سیاست های تشویقی تنها راه نجات اقتصاد کشور است.

تولید صادرات محور، راه نجات اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری بنام «رونق تولید» نام گرفته است، باید شاهد بیشترین تلاش برای رفع مشکلات حوزه تولید و صادرات بود.
    قوانین دست و پاگیر، پیچ و خم های اداری برای دریافت مجوز و کافی نبودن مشوق های مالیاتی در کنار ارائه نشدن بسته حمایتی وعده داده شده از سوی دستگاه های متولی از جمله مسایل و مشکلاتی است که صادرکنندگان قزوینی آنها را مانع رونق فعالیت خود عنوان می کنند.
    در سال رونق تولید ضروری است تا رفع این موانع مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران قرار بگیرد.

    **صادرکنندگان لابه لای پیچ و خم های اداری
    نایب رییس اتاق بازرگانی، صنعت، معادن و کشاورزی قزوین در گفت و گو با ایرنا گفت: با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی کشور و شرایطی که بانک مرکزی پیش روی فعالان بخش اقتصادی گذاشته، روند صادرات با مشکل مواجه شده در حالی که باید تولید صادرات محور را تنها راه نجات اقتصاد کشور دانست و این مهم با ایجاد تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان محقق می شود.
    مهدی عبدیان افزود: در حال حاضر بیشتر واحدهای صادراتی کشور با مشکل مواجه اند و لازم است که مدیران و مسئولان تعامل و همکاری بیشتری با بخش خصوصی داشته تا اعضای اتاق بازرگانی به عنوان ارباب رجوع تلقی نشوند.
    وی به ضرورت هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی در مقام عمل تاکید کرد و گفت: برای پیشبرد اقدامات و فعالیت های اقتصادی باید همواره نگاه دولت به فعالان این حوزه از نوع تسهیل گری و همراهی تا وصول نتیجه باشد و نباید این گونه باشد که صادرکننده یا فعال اقتصادی در پیچ و خم های اداری خسته و دلسرد شود.
    این فعال بخش خصوصی همچنین اظهار داشت: صادرکنندگان لابه لای پیچ و خم های اداری گیر افتاده اند و باید در سال رونق تولید این مشکل را یکبار برای همیشه از میان برد.

    **مشوق های مالیاتی، یک ضرورت
    یکی از تولید کنندگان بخش کشاورزی نیز به ایرنا گفت: وجود مشوق های مالیاتی در حوزه کارفرمایی می تواند در بهبود روند فعالیت های بخش خصوصی موثر بوده و منجر به رونق تولید شود.
    منوچهر آزادمنش با بیان اینکه تولید صادرات محور می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد به شرط آنکه بسترهای لازم در این خصوص از سوی مسئولان فراهم شود، افزود: ما نیازمند بازنگری رویکرد سازمان امور مالیاتی در مورد بخش خصوصی هستیم و لازم است که تخفیف های مالیاتی به حدی باشد تا سرمایه گذار یا صادرکننده انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت از خود نشان دهد.
    وی تاکید کرد: اگر قرار است تخفیف مالیاتی برای صادرکنندگان تعیین شود بهتر است که با کارشناسی دقیق و از بر اساس میزان تولید و فروش مورد ارزیابی قرار گیرد و می توان برای این دقت از ظرفیت نمایندگان اتاق بازرگانی بهره برد.

    **ضرورت پرهیز از موازی کاری
    عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان قزوین نیز به ایرنا گفت: در مورد مشکلات مالیاتی باید مدیران و مسئولان متولی در کنار اجرای قوانین و مقررات بالادستی به دنبال تسهیل گری و ارتباط بهینه با مالیات دهنده باشند.
    غلامحسین جعفرزادگان با بیان اینکه انرژی بخش خصوصی همواره برای رفع مشکلات مالیاتی تلف می شود، اظهار داشت: لازم است که وحدت رویه ای در استان ها شکل بگیرد تا به جای موازی کاری نهادی به عنوان بازوی اجرایی و حامی تولید کننده قدرت چانه زنی در مقابل دستگاه های مالیاتی داشته باشد و تولیدکننده برای باز کردن گره ها و رایزنی در این خصوص به مسئولان مختلف مراجعه نکند.

    ** ضرورت اتخاذ سیاست درهای باز برای رونق صادرات
    یک تولیدکننده و صادر کننده لامپ های ال ای دی در قزوین به ایرنا گفت: برای تحقق رونق تولید باید سیاست درهای باز به سمت بیرون باشد تا محصولات ما تا قلب کشورهای اروپایی عرضه شود و متاسفانه اکنون سیاست درهای باز به سمت داخل کشور بوده و این رویکرد به معنای واقعی کلمه محقق نشده است.
    سعید یوسف زادگان با بیان اینکه تنها راه نجات کشور تولید صادرات محور است،گفت: تجربه سال 91 نشان داده که هر زمان با مشکلات نفتی و تحریم روبرو شدیم، صادرات غیر نفتی توانسته کشور را از تنگناها نجات دهد و اکنون نیز این مهم ضروری جلوه می کند.
    وی به وجود برنامه ای برای تحقق شعار سال از سوی دولت تاکید کرد و گفت: با نزدیک شدن به دومین ماه از سال جاری برنامه خاصی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق شعار سال ارائه نشده و لازم است که برنامه ای برای این موضوع تدارک دیده شود.
    یوسف زادگان به عدم ارائه بسته های حمایتی با وجود قول وزیر صنعت،معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: این موضوع امسال از چشم بخش خصوصی غافل نمی ماند و در انتظار برنامه ای مشخص خواهیم بود.
    این صادرکننده به پرهیز از رخوت و کاهش تعطیلات به منظور تحرک و پویایی اقتصاد اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم در جنگ اقتصادی پیروز باشیم باید ساعات کاری را افزایش دهیم و این موضوع در کشورهای ژاپن و کره جنوبی دهه 70 انجام شد و به رشد و توسعه این کشورها انجامید.
    یوسف زادگان یادآور شد: اگر برخی مجوزها در واحدهای تولیدی به سه سال افزایش یابد قطعا تولید کنننده و فعال اقتصادی به راحتی می تواند در یک بازه بلند مدت برنامه ریزی کند و باید اذعان کرد یکساله بودن مجوزهایی نظیر استانداردهای ظاهری تولید به ضرر تولید و بخش خصوصی است.

    ** تعهدات ارزی و فشار به صادرکنندگان
    یک تولید کننده انواع روان کارها در قزوین نیز به ایرنا گفت: متاسفانه تقاضای بخش خصوصی با همه گلایه مندی ها شنیده نمی شود و صادرکننده های ما با وجود داشتن مشتری های خوب در کشورهای منطقه هنوز نتوانسته اند اهدافی را که از حوزه صادرات انتظار دارند، محقق سازند.
    علیرضا پازوکی تاکید کرد: تعهدات ارزی مشکلی است که پیش روی صادرکننده ها قرار دارد و درحال حاضر ورود ارز به داخل کشور به قدری دشوار شده و فشارهای تعهدات ارزی اوضاع را سخت تر می کند.

    ** حضور در نمایشگاه های بین المللی کارشناسی شده باشد
    یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی قزوین گفت: بازارهای بین المللی خوبی توسط صادرکنندگان شناسایی شده اما نمایشگاه های بین المللی که اکنون توسط دستگاه ها دنبال، پیشنهاد و مطرح می شود کارشناسی شده نیست و لازم است که انتخاب نمایشگاه بر اساس منافع صادرکنندگان باشد.
    مهدی جباری افزود: خوشبختانه نگاه خوبی بین بخش خصوصی برای حضور در نمایشگاه های بین المللی وجود دارد که لازم است هماهنگی بیشتری در این خصوص بین دستگاه ها برقرار شود.
    وی یادآور شد: یکی از اقداماتی که اکنون در دستور اتاق بازرگانی قرار گرفته، تنظیم روابط بین تولید کننده بخش کشاورزی و مشتری های خارجی است که بتوان در یک بازه زمانی مشخص محصولی با کیفیت و مورد پسند بازار خارجی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

    **ضرورت حضور نمایندگان سه قوا در نشست های شورای گفت وگو
    رییس کانون کارفرمایان استان قزوین نیز به ایرنا گفت: برخی از محدودیت های ما ملی و در سطح کلان است که لازم با تغییر در برخی آیین نامه ها به هماهنگی بیشتری بین بخش خصوصی و نمایندگان دولت برقرار شود.
    مجید آهنگریان افزود: یکی از ملزوماتی که باید رعایت شود، تقویت جلسات شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی است و باید در این نشست ها نمایندگان سه قوا (مجریه، مقننه و قضاییه) حضور پیدا کنند تا خروجی بهتری نصیب این شورا شود.
    وی به جلسات تشکیل شده از سوی دستگاه قضایی برای حل مشکلات صنایع اشاره کرد و گفت: یکی از نشست های مهم و اثرگذار در استان ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری است که جای خالی نماینده بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در آن احساس می شود و همین موضوع باعث شده تا مطالبات و راهکارها آنچنان که ضرورت دارد عنوان نشود.
    آهنگریان یادآور شد: حضور فعالان بخش خصوصی و همچنین اعضای اتاق بازرگانی در همه جلساتی که با موضوع ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار می شود یک ضرورت است و باید مسئولان باید به این موضوع اهتمام داشته باشند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو