عصر خودرو

گزارش روز؛

چشم نوازی ادامه معاملات پرحجم و مثبت

عصر بازار- دادوستدها بعد از عرضه صف های خرید با تعادل بیشتری پیگیری اما با توجه به تعطیلات پیش رو و عدم قبول ریسک پرونده هسته ای توسط برخی سهامداران، حجم عرضه ها بالا بود ولی در اواسط بازار و با جهش گروه پالایشگاهی در نهایت کلیت بازار مثبت و پرتقاضا به کار خود پایان دادند.

چشم نوازی ادامه معاملات پرحجم و مثبت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، گروه های خودرویی، لیزینگی، حمل و نقل، بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری، پتروشیمی و پالایشگاهی، ساختمانی و سیمانی اکثرا مثبت، پرتقاضا و همراه صف خرید دنبال شدند و از نکات قابل توجه، حجم بالای معاملات بود همچنین از معدود گروه های منفی به فلزی، معدنی، قندی، غذایی، کانی های غیر فلزی و قطعه سازان می توان اشاره کرد. نماد شرکت سازه پویش جهت برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده، متوقف شد. شرکت مهندسی نصیر ماشین طی دوره 9 ماهه 81 درصد مقدار تولید، 86 درصد مقدار فروش و  84 درصد مبلغ فروش و بهای تمام شده و سود هر سهم را پوشش داد و از معدود قطعه سازانی است که از شرایط بنیادی مطلوبی برخوردار بوده و پتانسیل افزایش سرمایه 71 درصدی در مرحله اول از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را دارا است. عرضه اولیه 10 درصد سهام بیمه اتکایی امین با نماد اتکام در بازار دوم فرابورس توسط کارگزاری صبا تامین در قیمت های 165 تومان انجام شد تا دومین بیمه اتکایی بازار سرمایه عرضه عمومی شود.

    شرکت های گروه پالایشگاهی علی رغم کاهش قیمت نفت (زیر 30 دلار و وضعیت نامناسب سودآوری که زیان قابل توجهی را نصیب سهامداران خود کرده اند) طی معاملات امروز به لیدری نماد شبندر با اقبال سرمایه گذاران و تقاضای بالا اکثرا صف خرید را تجربه کردند که علاوه بر هیجانات معاملات نوسان کوتاه مدت تکنیکالی نیز از دلایل آن می توان عنوان کرد. در این رابطه مدیر عامل یکی از پالایشگاه های کشور با اعلام عدم تغییر خاص در نرخ خوراک یا محصولات آنها، رشد مذکور را ناشی از عوامل بیرونی صنعت همچون لغو تحریم ها، جو مثبت کلیت بازار و هیجانات دادوستدها عنوان کرد و متذکر شد اجرای برجام، تاثیر خاصی در عملکرد پالایشگاه ها نخواهد داشت.

    گروه پتروشیمی نیز با پررنگ شدن شایعه مجدد کاهش نرخ خوراک، اکثرا مثبت و پرحجم به کار خود پایان دادند تا جایی که نمادهای بزرگی مثل تاپیکو، پترول و فارس نیز مثبت دنبال شدند و رشد شاخص کل را در پی داشتند. سقوط شدید قیمت نفت در ماه های گذشته موجب شده تا شرکت های بزرگ نفتی چون BP بحرانی تر شده و برنامه تعدیل نیرو 4 هزار نفری در پیش بگیرد تا همچنان از شرایط بحرانی شرکت ها و کشورهای نفتی حکایت داشته باشد. سهم تازه وارد بازار گروه مذکور(شتوکا) علی رغم عرضه مکرر صف خرید و معاملاتی پرحجم، با صف خرید و رشد حداکثری به کار خود پایان داد.

    گروه های فلزی و معدنی اکثرا منفی دنبال شدند که در این بین معاملات مثبت و صف خرید نمادهای هرمز، وتوکا، فولای و فباهنر چشم نوازی می کرد اما وضعیت شکننده و منفی اقتصاد ابر قدرتهای اقتصادی جهان همچون کشورهای چین و اروپا و حتی آمریکا(با افزایش روز افزون بدهی ها) چشم انداز منفی را برای گروه های مذکور بخصوص سنگ آهنی فراهم کرده که کاملا در نحوه معاملات آنها(منفی و صف فروش) قابل رویت است. رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ‌ماهه پایانی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل به 6.8 درصد کاهش یافته است. در حالی که این رقم 6.9 درصد در سه‌ماهه سوم 2015 بود. این ضعیف‌ترین نرخ رشد اقتصادی چین از سه‌ ماهه نخست 2009 از زمانی که نرخ رشد این کشور به 6.2 درصد بود، است. شرکت نیرو کلر با ارائه شفاف سازی بعد از رشد 50 درصدی یک ماه مبنی بر عدم وقوع اتفاقی خاصی در نحوه وضیعت سودآوری شرکت با افت قیمتی مواجه شد.

    بجز نمادهای رتکو، لبوتان، وتوشه، بکام، بموتو و فاراک که منفی بودند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا مثبت و پرتقاضا دنبال شدند.

    گروه های ساختمانی و سیمانی اکثرا مثبت و همراه صف خرید دنبال شدند که در این بین در گروه سیمانی خبر مورد اشاره زیر مزید بر علت بود. دبیر انجمن کارفرمایان سیمان از توقف تخفیفات کارخانجات سیمان از اول بهمن ماه خبرداد و گفت: از اول بهمن ماه قیمت سیمان با همان قیمت مصوب سال 93 به فروش می‌رسد.  با اشاره به اینکه کارخانجات سیمان از اول بهمن ماه تخفیفات خود را حذف خواهند کرد، اظهارداشت، متأسفانه در حال حاضر رکود باعث شده تا کارخانجات سیمان محصولات خود را از 10 تا 30 درصد کمتر از قیمت مصوب 30 خرداد ماه 93 به فروش برسانند. وی با بیان اینکه از اول بهمن ماه قیمت سیمان با همان قیمت مصوب سال 93 به فروش می‌رسد، افزود: هم اکنون سود این تخفیفات را دلال‌ها کسب می‌کنند که امیدواریم با این تصمیم این موضوع مدیریت شود.

    گروه آی تی اکثرا مثبت دنبال شدند اما نماد مرقام، علی رغم تکذیب شخصی مسئول پیرامون شایعه انعقاد قرار داد تولید صندوق های فروشگاهی شرکت ایران ارقام با اتاق اصناف(در مناقصه برگزار شده توسط این اتاق شرکت دیگری موفق به برنده شدن در این مناقصه و عقد قرارداد شد است) و شفاف سازی شرکت مبنی بر عدم تغییر درعملیات سودآوری، همچنان با صف خرید و رشد قیمتی دنبال شد. نماد شرکت گلوکوزان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی، متوقف شد و نماد شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل با افت حدود 34 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. عرضه فراوان مواد غذایی با توجه به کاهش تقاضای جهانی و تقویت روز افزون ارزش دلار، دلیل اصلی کاهش بهای مواد غذایی در سال 2015  اعلام شد همچنین دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه صنایع قند و شکر 900 میلیارد تومان به کشاورزان بدهی دارند، گفت: دولت اعلام کرده بخشی از شکر داخلی توسط شرکت بازرگانی خریداری شود تا کارخانه‌ها بخشی از طلب کشاورزان را بپردازند.

    در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای فارس، حکشتی و وبملت با رشد 675.61 واحدی به ارتفاع 63,516 واحدی رسید که در این بین نمادهای فملی، شخارک و شیراز بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها