عصر خودرو

پیمان نفتا زیر فشار انتخابات و جنگ‌های تعرفه‌ای

عصر بازار- ۶ ماه پس از توافق آمریکا، مکزیک و کانادا برای کنترل تجارت منطقه‌ آمریکای شمالی، به ارزش ۱ تریلیون دلار، شانس نهایی شدن پیمان موسوم به USMCA در حال کاهش است.

پیمان نفتا زیر فشار انتخابات و جنگ‌های تعرفه‌ای
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، دونالد ترامپ کنگره را تهدید کرده که اگر این پیمان امضاء نشود وی از پیمان قدیمی‌تر موسوم به نفتا، که قوانینی برای تجارت در آمریکای شمالی تعیین کرده بوده است، جدا خواهد شد.

    اگر چنین اتفاقی بیفتد قوانین تعرفه‌ای و تجاری بین سه کشور، در نبود یک پیمان جدید، به قبل از سال 1994 باز خواهد گشت.

    بعد از یک سال مذاکره، نمایندگان آمریکا، مکزیک و کانادا در 30 سپتامبر سال گذشته توافق کردند که تنش های تجاری بین خود را به روشی متفاوت از قبل مدیریت کنند. اما این تنش ها همچنان ادامه داشته و کارشناسان معتقدند علل نهایی نشدن مذاکرات تجاری سه کشور، انتخابات ریاست جمهوری 2020 در آمریکا و انتخابات فدرال ماه اکتبر سال جاری در کانادا، هستند.

    تاخیر در نهایی شدن پیمان تجاری سه کشور به معنی ادامه داشتن شرایط عدم اطمینان در بازار و در نتیجه، کاهش سرمایه گذاری در منطقه است.

    آندره رزنتال، یک مقام اسبق وزارت خارجه مکزیک، به رویترز گفت که پیمان USMCA در "خطر" است.

    گرچه وی معتقد است که در نهایت این پیمان امضاء خواهد شد اما می گوید که مخالفت دموکرات‌ها و اتحادیه‌های آمریکا با بخشی از مقررات این پیمان و همچنین مخالفت آنان با تعرفه‌هایی که قرار است اعمال شوند کار ترامپ را برای نهایی کردن این پیمان در چند ماه آینده به شدت مشکل کرده است.

    در کانادا نیز نمایندگان پارلمان گفته اند که زمان بندی گفتگوها برای به نتیجه رسیدن چنین پیمانی بسیار نامناسب است. آنان فقط چند هفته پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان در ژوئن وقت دارند تا به بررسی موضوعی با این اهمیت بپردازند. بنابراین احتمال امضای پیمان جدید در سال جاری تقریبا غیرممکن است.

    کانادا و مکزیک به دنبال معافیت از تعرفه‌هایی هستند که آمریکا در سال پیش بر واردات فلزات اعمال کرده است. در پیمان جدید، تعرفه‌های فلزات گنجانده نشده است و کانادا و مکزیک با جدیت این موضوع را دنبال می کنند تا خواسته آنان نیز در پیمان USMCA گنجانده شود. دولت مکزیک بارها تهدید کرده که اگر آمریکا تعرفه فلزات را ملغی نکند، مکزیک نیز مقابله به مثل خواهد کرد.

    از طرف دیگر، ترامپ روز پنج شنبه تهدید کرد که اگر دولت مکزیک در برابر رشد روزافزون قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی اتباع مکزیکی به خاک آمریکا چاره ای نیندیشد، تعرفه صادرات خودرو از مکزیک به آمریکا را کاهش خواهد داد .

    به گفته ماریا دلا مورا، معاون وزیر اقتصاد مکزیک، این کشور در حال بررسی لیستی از کالاهای آمریکایی است تا چنانچه لازم شد بر آنان تعرفه وارد کند.

    برچسب ها