عصر خودرو

رئیس انجمن واردکنندگان برنج کشور:

سیل، برنج را گران می‌کند؟

عصر بازار- گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که شالیزارهای برنج در جریان سیل اخیر، آسیب دیده‌اند اما هنوز در رابطه با میزان خسارت واردشده، هیچ گزارش و آمار رسمی ارائه نشده است.

سیل، برنج را گران می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از گسترش نیوز، شالیزارهای شهرهای سیل‌زده تا چه حد آسیب دیده‌اند؟ و آیا سیل اخیر می‌تواند روی نرخ تمام‌شده برنج ایرانی و خارجی تاثیر بگذارد؟ برای یافتن جواب سوالات خود با رئیس انجمن واردکنندگان برنج به گفت‌وگو نشستیم.

    رئیس انجمن واردکنندگان برنج کشور در رابطه با تاثیر سیل شمال بر روی نرخ این محصول اظهارکرد: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت به بارآمده منتشر نشده ولی اگر میزان خسارت زیاد باشد بدون شک با کسری برنج مواد مواجه می‌‌شویم و کمبود به وجود آمده را باید از طریق واردات جبران کنیم. باید توجه داشت که برنج خارجی تحت تأثیر برنج ایرانی نیست و این برنج ایرانی است که تحت تاثیر برنج خارجی است. نرخ برنج خارجی را نرخ ارز و تعرفه واردات مشخص می‌کند. باید دید دولت در رابطه با ارز چه فکری می‌کند. اگر به کالاهای اساسی، ارز دولتی تخصیص دهند قیمت‌ها تغییر چندانی نخواهد داشت.

    مسیح کشاورز در ادامه تصریح کرد: امیدوارم که دولت در سیاست ممنوعیت واردات برنج تجدیدنظر کند چون واقعا کمکی به تولید داخلی نکرده و فقط زمینه گرانی برنج را فراهم کرده است. به‌هرحال سیاست دولت هنوز مشخص نیست و باید دید آیا تصمیم جدیدی گرفته می‌شود یا نه.

    وی در تکمیل سخنان خود افزود: سیل تاکنون روی نرخ برنج خارجی تاثیر نگذاشته است ولی به نظر می‌رسد که روی نرخ برنج ایرانی تاثیر گذاشته باشد. تولید برنج کشور چیزی حدود یک‌میلیون و نیم هزار تن در سال است و همان‌طور که گفتم اگر آسیب واردشده، جدی باشد جز واردات راه دیگری نخواهیم داشت. البته دولت و وزارت کشاورزی هنوز فرصت نیافته‌اند برآورد دقیقی به عمل آورند. در مجموع باید از فرودین ماه عبور کرد تا وضعیت بازار برنج مشخص شود.

    برچسب ها