عصر خودرو

نگاهی به وضعیت تکنیکالی و بنیادی سهام شرکت ذوب آهن اصفهان

روزهای خوب در انتظار «ذوب»

عصر بازار- نام ذوب آهن در گروه فلزات اساسی و در کنار بزرگانی چون فولاد اصفهان و ملی صنایع مس ایران قرار گرفته و در سال ۹۷ موفق شد تا بازدهی قیمتی مناسبی را نصیب سهامداران خود کند؛ از جمله اتفاقاتی مهمی که در خصوص این شرکت رخ داد، افزایش سرمایه ۸۰ درصدی شرکت بود که سال پیش اتفاق افتاد.

روزهای خوب در انتظار «ذوب»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، وضعیت مالی شرکت در سال 96 شرایط جذابی نداشت، اما در گزارش 9 ماهه‌ای که منتشر شد، روند صعودی سودسازی شرکت به وضوح مشاهده شد؛ از عمده دلایلی که در سال 97 فعالان بازار اقبال مناسبی به خرید سهام این شرکت نشان دادند، بهبود روند سودسازی شرکت بود که با توجه به فروش مناسب در زمستان، می‌توان انتظار افزایش سود سالانه شرکت در گزارش 12 ماهه را داشت. 
    شرکت‌هایی که در گروه فلزات اساسی قرار گرفته‌اند، از جمله شرکت ذوب آهن اصفهان، پتانسیل ارائه گزارش‌های 12 ماهه مثبتی را دارند که به نظر می‌رسد تا اواخر فروردین، بخش قابل توجهی از این گزارش‌ها منتشر شود.  
    از دیگر اتفاقات مثبتی که در شرکت ذوب‌آهن اصفهان رخ داد، تهاتر بدهی‌های این شرکت بود که خوشبختانه بخش قابل توجهی از بدهی‌های شرکت، در اسفندماه 97 تهاتر شد و شرکت اعلام کرد که در حال پیگیری است تا باقی بدهی‌های بانکی خود را نیز از طریق تهاتر تسویه کند. در صورت موفقیت شرکت در این زمینه، باید انتظار بهتر شدن هر چه بیشتر صورت‌های مالی شرکت در گزارش سالانه 97 و همچنین گزارش‌های فصلی 98 را داشت. 


    از سوی دیگر، افزایش نرخ دلار می‌تواند منجر به بهبود وضعیت فروش شرکت در بورس کالا شده که این اتفاق، به صورت مستقیم تاثیر خود را بر روی صورت‌های مالی شرکت خواهد گذاشت. هرچند در حال‌حاضر و با همین نرخ ارز نیز شرایط فروش شرکت مطلوب ارزیابی شده که این مطلوبیت در گزارش‌های منتشر شده توسط شرکت قابل رویت است. 
    شرکت از نظر بنیادی مشکلی نداشته و می‌تواند در مسیر صعودی حرکت کند، اما وضعیت شرکت از نظر تکنیکالی در چه مرحله ای است؟ آیا از نظر تکنیکالی هم سهام شرکت پتانسیل رشد در مدار صعودی را دارد؟
    همانطور که در شکل مشاهده می‌شود، سهام شرکت ذوب آهن اصفهان پس از طی کردن موج صعودی قدرتمند، اقدام به اصلاح کرده که این اصلاح در یک فضای محصور ادامه پیدا کرده است. پر شدن ظرف زمان، باعث شد تا سهم از محدوده تراکمی مثلث خارج شده و مقاومت کوتاه مدت خود را که قیمت 160 تومان بود، درهم بشکند. هدف میان مدتی سهم سقف کانال بوده و سهم می‌تواند در هفته‌های آینده به هدف مذکور دست پیدا کند. 
    می‌توان سه هدف برای ذوب ترسیم کرد؛ هدف اول محدوده 190 تومان است که می‌توان در کوتاه مدت انتظار رسیدن قیمت به این محدوده را داشت. هدف بعدی که معتبرترین هدف محسوب می‌شود، سقف محدوده تراکمی بین قیمت‌های 210 تا 220 تومان است. در صورتی که سهم بتواند از این محدوده با موفقیت عبور کند، می‌توان به قیمت‌های 230 تا 250 نیز فکر کرد. 
    با توجه به اتفاقاتی بنیادی که در شرکت رخ داده است و آینده روشنی که می‌توان برای ذوب اهن اصفهان تصور کرد، دستیابی به تک تک اهداف تعیین شده دور از ذهن نبوده و می‌توان منتظر فتح قیمت‌های بالاتری از ذوب بود. 
    میزان حجم معاملات و ارزش بازار نیز در حد قابل قبولی بوده و از سوی دیگر روند شاخص بورس نیز در مدار مثبت قرار گرفته است. نزدیک شدن شاخص بورس به سقف تاریخی، احتمال شکست مقاومت مذکور را بیشتر کرده و در صورتی که شاخص بورس بتواند از مقاومت مذکور عبور کند، در شدت روند صعودی سهام موجود در بازار از جمله ذوب نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.

    *محمود احترامی کارشناس شرکت بین‌المللی آلپاری

    برچسب ها