عصر خودرو

تاکید آمانو بر بسته شدن پرونده ادعایی پی‌ام‌دی درباره برنامه هسته‌ای ایران

عصر بازار- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه وی ارزیابی نهایی خود از مسائل باقیمانده درباره برنامه هسته‌ای ایران را در دسامبر ۲۰۱۵ ارائه داده است، خاطر نشان کرد، شورای حکام آن زمان اعلام کرد که رسیدگی به این پرونده را پایان داده و پرونده را بسته است.

تاکید آمانو بر بسته شدن پرونده ادعایی پی‌ام‌دی درباره برنامه هسته‌ای ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اظهارات را در سخنرانی خود در اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کره شمالی و عربستان سعودی بیان کرد.

    آمانو با بیان اینکه راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک از فعالیت‌های مهم آژانس در سال‌های اخیر بوده است، گفت: موضوع هسته‌ای ایران تاریخی قدیمی و پیچیده دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال 2002 تاکنون روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران متمرکز بوده است. من در دسامبر 2015 ارزیابی نهایی خود از مسائل باقیمانده درباره برنامه هسته‌ای گذشته و حال ایران را به شورای حکام ارائه دادم.

    باوجود اینکه ایران همواره در گذشته هرگونه ادعا مبنی بر وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را رد کرده است، آمانو در ادامه سخنان خود این ادعا را تکرار کرد که "ایران پیش از سال 2003 یک سری فعالیت‌های مرتبط با ساخت ابزار انفجار هسته‌ای انجام داده بود. "

    وی افزود: البته این فعالیت‌ها هیچ‌گاه از مطالعات علمی و امکان سنجی و اکتساب برخی توانمندی‌ها و اقدامات فنی خاص فراتر نرفت. من همچنین تاکید کردم که آژانس هیچ شواهد معتبری دال بر وجود فعالیت‌های مرتبط با ساخت وسیله‌های انفجاری در ایران بعد از 2009 در اختیار ندارد.

    مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت: شورای حکام آن زمان اعلام کرد که رسیدگی به این پرونده را بسته است که این امر راه را برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ژانویه 2016 هموار کرد. آژانس از آن زمان نیز اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرده است.

    آمانو با تاکید بر اینکه همواره در گزارشات خود به شواری حکام پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را مورد تأیید قرار داده است، اظهار داشت: آژانس همچنان به راستی آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران تحت توافقات پادمانی ادامه می‌دهد. بررسی نبود انحراف مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده در ایران ادامه می‌یابد.

    وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد که ترتیبات تعیین شده برای ایران، شامل توافقات جامع پادمانی، پروتکل الحاقی و اقدامات شفاف سازی مضاعف ذیل برجام از قوی‌ترین رژیم‌های راستی‌آزمایی موجود در دنیا به شمار می‌آید.

    به گزارش ایسنا، اظهارات جدید آمانو درباره پرونده ادعایی پی‌ام‌دی (ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران) در حالی مطرح شده که کشورمان در سال‌های گذشته با رد این ادعاها درباره برنامه هسته‌ای خود، همواره با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده است.

    آژانس نیز در تمامی گزارشات خود از روند اجرای برجام به‌طور مکرر پایبندی ایران به تعهداتش در این توافق را تائید کرده است.

    برچسب ها