عصر خودرو

امسال چند شرکت بورسی می‌شوند؟

عصر بازار- با توجه به اظهارات مسئولان بورس تهران، در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰ شرکت جدید در بورس عرضه خواهد شد اما در نهایت، شرایط کلی اقتصاد تعیین‌کننده تعداد عرضه‌هاست.

امسال چند شرکت بورسی می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در سال گذشته شش شرکت در بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه شدند. اولین شرکتی که توانست در بورس ایران عرضه اولیه شود، سامان پرداخت کیش بود. این شرکت قرار بود در سال 1396 عرضه شود اما عرضه آن چند بار به تعویق افتاد و در نهایت، خرداد 1397 معادل 10 درصد از سهام آن عرضه شد.

    بعد از این شرکت، درصدی از سهام شرکت‌های پتروشیمی پارس، کشت و صنعت پارس، تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش و در نهایت و تأمین سرمایه نوین طی سال گذشته در بورس تهران عرضه شدند.

    اما برای بسیاری از فعالان بازار سهام می‌تواند مهم باشد که در سال 1398 چند شرکت در بورس تهران عرضه خواهد شد و کدام شرکت‌ها در اولویت عرضه هستند.

    آن طور که ایسنا از مسئولان بورس اوراق بهادار تهران جویا شده، احتمالاً در سال جاری در بورس تهران 10 عرضه اولیه صورت خواهد گرفت. به بیانی در سال 1398 تعداد عرضه‌های بورس در سال جدید کمتر از یک عرضه در ماه خواهد بود.

    البته عرضه‌ها با توجه به حجم و ارزش معاملات احتمال دارد متغیر باشد، چراکه سال گذشته با افزایش قیمت ارزهای خارجی، ارزش بازار سهام با رشد فزاینده‌ای روبرو شد و این موضوع تصمیم‌گیری مسئولان برای عرضه‌های اولیه را تحت تأثیر قرار داد.

    علاوه بر این، وضعیت کلی اقتصاد از جمله قیمت دلار می‌تواند بر تصمیم سهامداران عمده شرکت‌ها برای عرضه یا عدم عرضه سهام‌شان در بورس تأثیرگذار باشد.

    اما با توجه به اخبار مختلف در بازار سرمایه و اظهارنظر مسئولان درباره شرکت‌هایی که قرار است از طریق عرضه اولیه در بورس تأمین مالی کنند، شرکت‌های همچون شرکت‌های پتروشیمی نوری، پلی پروپیلن جم و سیمرغ از جمله شرکت‌هایی هستند که احتمالاً در اولویت عرضه اولیه قرار دارند.

    برچسب ها