عصر خودرو

آخرین اطلاعیه‌های کدال بررسی شد؛

افزایش سرمایه‌های نوروزی بازار سهام

عصر بازار- در روزهای پایانی سال گذشته بسیاری از سهامداران چشم به سایت کدال دوخته بودند تا از ثبت افزایش سرمایه سهام‌ خود از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها مطمئن شوند، زیرا برداشت غالب از قانون این بود که برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی باید مراحل ثبت افزایش سرمایه در سال ۱۳۹۷ به پایان برسد. برخی از شرکت‌ها تا آخرین روز کاری سال ۱۳۹۷ اعلامیه ثبت افزایش سرمایه خود را در کدال منتشر و برخی از شرکت‌ها هم سهامداران را در حالت بیم و امید راهی تعطیلات نوروزی کردند.

افزایش سرمایه‌های نوروزی بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روزهای کاری سال 1398 مشخص شد که برخی از شرکت‌ها مانند «پتروشیمی آبادان» (شپترو) و «ریل سیر کوثر» (حسیر) در آخرین روز کاری سال قبل موفق به ثبت افزایش سرمایه شده‌اند، گرچه اعلامیه را در اولین روز کاری سال جدید در کدال منتشر کردند. برای برخی از شرکت‌ها هم اعلامیه کدال خبر از ثبت افزایش سرمایه در روزهای ابتدای سال جدید می‌دهد که گفته می‌شود با توجه به اینکه تحویل مدارک در سال قبل بوده احتمالا مورد قبول سازمان مالیاتی برای اعمال معافیت قرار می‌گیرد. شرکت‌هایی هم هستند که هنوز خبری از ثبت افزایش سرمایه آنها نیامده است و سهامداران باید بازهم منتظر نتیجه بمانند، از جمله دو شرکت بازار پایه‌ای «گروه صنعتی سدید» (وسدید) و «تولید تجهیزات سنگین هپکو» (تپکو) که در مورد اولی گفته می‌شود مراحل ثبت در حال انجام است و برای دومی ظاهرا دچار مشکلی از سوی مقامات استان شده است. دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

    وتجارت ج: «بانک تجارت» در مجمع آخرین شنبه سال گذشته، سرمایه خود را از حدود 5/ 4 هزار میلیارد تومان به بیش از 22 هزار میلیارد تومان رساند تا بزرگ‌ترین بانک بورسی از لحاظ سرمایه شود. افزایش سرمایه حدود 390 درصدی وتجارت در 28 اسفند ثبت شد و نماد آماده بازگشایی با قیمت تئوریک 351 ریالی شد که البته مراحل اداری اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی سهامداران هنوز انجام نشده است.

    وبصادر ج: «بانک صادرات» هم در روزهای پایانی سال، سرمایه بیش از 7/ 5 هزار میلیارد تومانی خود را با حدود 203 درصد افزایش به بیش از 7/ 11 هزار میلیارد تومان رساند تا با قیمت تئوریک 391 ریالی آماده بازگشایی در سال جدید شود.

    رمپنا ج : «گروه مپنا» با تصویب افزایش سرمایه 35 درصدی از سود انباشته سرمایه خود را از 2 هزار میلیارد تومان به 2700 میلیارد تومان افزایش داد. هیات‌مدیره مپنا پیشنهاد افزایش سرمایه 50 درصدی را به سازمان بورس ارائه داده بود که با بخشی از آن موافقت شد. در مجمع فوق‌العاده این شرکت اعلام شد که بیش از یک میلیارد دلار از دارایی ارزی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنام مپنا بین‌الملل در سال 1398 تسعیر و بخشی از آن برای افزایش سرمایه بیش از دوبرابری از سود انباشته مپنا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    ثشاهد ح: حق‌تقدم افزایش سرمایه «شاهد» یکی از موارد جالب را در بازار به نمایش گذاشت. بخش عمده‌ای از افزایش سرمایه (25 درصد) از سود انباشته و بخش دیگر (حدود 23 درصد) از مطالبات و آورده بود و با توجه به قیمت پیش از بسته شدن نماد، قیمت تئوریک بازگشایی سهم زیر 100 تومان بود. درواقع کسانی که سهام شاهد را پیش از مجمع فوق‌العاده خریداری کردند حق‌تقدم‌ها برایشان رایگان تمام شد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شد که فروشنده برای حق‌تقدم زیاد باشد اما در بازگشایی، حق‌تقدم حدود 10 تومان بیشتر از قیمت سهم کشف قیمت شد و بعد از یک روز منفی، چند روز در مثبت‌های نزدیک 10 درصد معامله شد درحالی‌که خود سهم در تمام این مدت مثبت اما متعادل معامله شد. در آخرین روز معاملاتی هم باوجود معاملات سنگینی که حقوقی‌ها را به عرضه حق‌تقدم به خریداران حقیقی واداشت، نماد با صف خرید به کار خود پایان داد. با توجه به اینکه ثبت افزایش سرمایه تا پیش از مجمع سالانه آتی انجام می‌شود، به نظر می‌رسد تبدیل حق‌تقدم به سهم (یعنی فروش حق‌تقدم در قیمت‌های بالا و خرید سهم به‌جای آن) کار مناسبی باشد. ثشاهد گرچه در بورس در دسته شرکت‌های انبوه‌سازی و ساختمانی قرار دارد اما در زمینه‌های دیگری مانند انرژی هم سرمایه‌گذاری‌هایی کرده است. هدف افزایش سرمایه اخیر هم «مشارکت در تامین مالی پروژه منطقه آزاد نمین» ذکر شده است.

    چدن ج : «چدن‌سازان» با تصویب افزایش سرمایه 25 درصدی از سود انباشته، سرمایه خود را از 80 میلیارد به 100 میلیارد تومان رساند. نماد شرکت پس از تصویب افزایش سرمایه در اولین روز کاری سال در بورس بازگشایی شد و رشد قیمتی حدود 15 درصدی را طی 5 روز معاملاتی به خود دید. در نیمه اسفند سال قبل خبر پذیرش «غلتک‌سازان سپاهان» زیرمجموعه صددرصدی چدن در بازار دوم بورس اوراق بهادار و با نماد (فساز) هم منتشر شد تا احتمالا در سال 1398 عرضه اولیه آن انجام شود.

    غشهداب ح : «کشت و صنعت شهداب ناب خراسان» افزایش سرمایه حدود 28 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را در اسفند سال گذشته به تصویب مجمع رساند و عزم خود را برای ثبت آن پیش از برگزاری مجمع سالانه منتهی به 29/ 12/ 1397 اعلام کرد، گرچه با توجه به مراحل اداری معمول در افزایش سرمایه احتمالا باید مجمع تقسیم سود خود را با تاخیر نسبت به مهلت قانونی برگزار کند. نماد حق‌تقدم غشهداب در اولین روز کاری سال جدید در قیمتی نزدیک به قیمت سهم (با در نظر گرفتن 100 تومان واریزی) گشایش یافت. غشهداب زیرمجموعه «گروه کارخانجات صنعتی تبرک» (تبرک) است که به تولید رب و سس گوجه فرنگی مشغول است.

    سخزر ح : «سیمان خزر» در مجمع فوق‌العاده 18 اسفند سرمایه خود را از 23 میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان رساند. 20 میلیارد تومان از این مبلغ از محل مطالبات و آورده نقدی و 7 میلیارد تومان از سود انباشته تامین می‌شود. با توجه به مطالبات سهامدار عمده، پول زیادی وارد شرکت نخواهد شد و به نوعی تسویه مطالبات صورت می‌گیرد. نماد حق‌تقدم سخزر در آخرین روز معاملاتی سال قبل در قیمت حدود 260 تومان گشایش یافت، در حالی که قیمت سهم حدود 330 تومان بود. با توجه به تفاوت مبلغ واریزی 100 تومان و اینکه به حق‌تقدم در مجمع سالانه آتی سود تعلق نمی‌گیرد، قیمت بازگشایی مناسب نبود که در روزهای بعد در حالی که قیمت خود سهم با جو مثبت صنعت سیمان روبه افزایش بود، با کاهش قیمت حق‌تقدم اصلاح لازم انجام شد.

    سازمان بورس در هفته پایانی سال گذشته 8 مجوز افزایش سرمایه را صادر کرد: «گروه دارویی برکت» (برکت) حدود 70 درصد از مطالبات و آورده نقدی که زمان مجمع فوق‌العاده خود را برای دوشنبه 26 فروردین امسال اعلام کرد، «فولاد آلیاژی ایران» (فولاژ) حدود 10 درصد از سود انباشته، «معدنی و صنعتی گل‌گهر» (کگل) حدود 33 درصد از مطالبات و آورده نقدی که چهارشنبه 21 فروردین جلسه هیات‌مدیره برای تصویب آن را برگزار می‌کند، «سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» (ومعادن) حدود 18 درصد از مطالبات و آورده نقدی، «پرداخت الکترونیک سامان کیش» (سپ) حدود 66 درصد از سود انباشته که پس از برگزاری مجمع مراحل ثبت را هم پیش از پایان سال انجام داد، «گروه دارویی البرز» (والبر) حدود 30 درصد از مطالبات و آورده نقدی، «گروه تولیدی مهرام» (غمهرا) حدود 167 درصد از سود انباشته که در آخرین روز سال آن را به ثبت رساند، «قند ارومیه» (قاروم) حدود 956 درصد از اندوخته و سود انباشته که در مجمع آخرین روز کاری سال آن را به تصویب رساند و هنوز خبری از ثبت آن ارسال نکرده است.

    با توجه به مثبت بودن بازار در روزهای ابتدای سال 1398، معاملات حق‌تقدم هم روزهای خوبی را گذراند. از جمله معاملات اولیه حق‌تقدم «پارس دارو» (دپارس) و «گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران» (ختوقا) که در روزهای ابتدای سال به پایان رسید. حراج حدود 373 هزار حق‌تقدم استفاده‌نشده «داروسازی ابوریحان» (دابور) در آخرین روز سال آگهی شد و گرچه تا 13 فروردین مهلت داشت، اما با 30 درصد رشد نسبت به آخرین قیمت معاملات اولیه، در دو روز ابتدای سال خریداری شد. علت این استقبال را شاید بتوان به آینده روشن صنعت دارو در سال 1398 با توجه به تعیین تکلیف مطالبات این صنعت از دولت نسبت داد. از سوی دیگر شرکت‌های داروسازی زیرمجموعه «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» (تیپیکو) از چند سال پیش اقداماتی را برای اصلاح ساختار مالی و تولیدی شروع کرده‌اند که با توجه به تغییر مدیریت اخیر، انتظار شتاب بیشتری در آن می‌رود. حراج بیش از 3 میلیون حق‌تقدم استفاده نشده «دامداری تلیسه نمونه» (تلیسه) هم تماما در روز هفتم فروردین با قیمتی حدود دو برابر قیمت معاملات اولیه انجام شد که با توجه به اقبال بازار در دو سه ماه اخیر به گروه زراعت و دامداری قابل‌انتظار بود.

    برچسب ها