عصر خودرو

نگاهی به وضعیت معاملات بورس کالا در هفته منتهی به ۲۰ دیماه

عصر بازار- وضعیت معاملات بورس کالا در هفته منتهی به ۲۰ دیماه بررسی شد.

نگاهی به وضعیت معاملات بورس کالا در هفته منتهی به ۲۰ دیماه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، وضعیت معاملات بورس کالا در هفته منتهی به 20 دیماه به شرح زیر می باشد:

    رینگ فلزات

    مس

    در حال حاضر قیمت مس در بازار جهانی به  4486 دلار در هر تن رسیده است که نسبت به هفته گذشته حدود 2.5 درصد کاهش داشته است. در هفته جاری ، شرکت ملی صنایع مس ایران قیمت مس مفتول و کاتد  به ترتیب با قیمت 172و  164میلیون ریال بر تن در تالار بورس کالا معامله شده است که در مقایسه با هفته پیش قیمت هر دو محصول  حدود 2 درصد افت داشته است .

    لازم به ذکر است که شرکت ملی صنایع مس ایران در هفته جاری حدود 1500 تن محصول به ارزش فروش بالغ بر 251.8 میلیارد ریال معامله کرده است که حجم معاملات در مقایسه با هفته گذشته حدودا 23% کاهش  داشته است.

    فولاد

    شرکت فولاد خوزستان، نیز در این هفته اقدام به فروش بیش از 3 هزار تن محصول شمش بلوم به قیمت 11500 میلیون ریال به ازای هر تن با ارزش فروش بالغ بر 34.5میلیارد ریال بصورت نقدی نمود. و همچنین 35.7 هزار تن شمش به صورت سلف با قیمت میانگین 10.600 میلیون ریال بر تن

    مورد معامله قرار گرفت.

    بنا به اعلام  بورس کالا، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این هفته شاهدکاهش فروش حدود 30درصدی نسبت به هفته گذشته  در تالار بورس کالا بوده است. مجموع معاملات این شرکت در بورس کالا در هفته اخیر در محدوده 10.5 هزار تن بوده است. ارزش معاملات انجام شده تقریبا برابر با 155.5 میلیارد ریال بوده است که حجم و فروش معاملات حدود 30% نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.

    شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیش از 4.5 هزار  تن ورق گرم C، با قیمت پایه 14350 میلیون ریال به ازای هر تن و همچنین، 4.2 هزار تن  ورق گرم B با قیمت پایه 14100 میلیون ریال بر تن و دیگر عرضه ها، شامل 1.7هزار تن  ورق سرد B  و با قیمت معادل 17500 میلیون ریال بر تن راهی تالار معاملات شد.


    شرکت ذوب آهن اصفهان با هفته کم معامله ای روبرو بوده است. این شرکت  اقدام به عرضه 60 تن سبد میلگرد نمود و با قیمت 12.150 میلیون ریال برتن و ارزش فروش 729 میلیون ریال مورد داد وستد قرار گرفت.

    آلومینیوم


    شرکت آلومینیوم ایران در هفته جاری توانست 360 تن محصول به ارزش فروش بیش از 23.4میلیارد ریال را در بورس کالا بفروش رساند. حجم معاملات در هفته جاری نسبت به هفته پیش حدود 70% کاهش داشته است  و به تبع ارزش معاملات فایرا نیز کاهش پیدا کرده است.

    شمش خالص در مقایسه با هفته گذشته به قیمت 62.2 میلیون ریال بر تن با حجم  240 تن معامله شد و همچنین شمش آلیاژ  نیز به قیمت میانگین 70.9 میلیون ریال بر تن معامله گردید که در مقایسه با قیمت هفته گذشته حدود 1% کاهش داشته است.


    گروه فرآورده های نفتی و پتروشیمی

    کاهش قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 5.8 درصد و 5.4 درصد کاهش به 31.6 دلار و 31.4 دلار در هر بشکه رسیده است. رشد ارزش دلار و ضعف تقاضا دو عامل برای کاهش قیمت نفت به پایین ترین میزان در سال های اخیر است و همچنین پیش بینی هایی درباره کاهش قیمت ها به زیر 30 دلار مطرح شده است. کاهش قیمت جهانی نفت  بر محصولات پالایشی نیز اثر گذاشته و روند نزولی محصولات، از جمله وکیوم باتوم، و لوبکات در بورس کالا نسبت به سال گذشته را در پیش داشته است.

    وکیوم باتوم معامله شده در هفته جاری در بورس کالا توسط شرکتهای پالایشی به میزان  25.2هزار تن با ارزش معاملاتی تقریبا 148 میلیارد ریال را در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه و معامله شد که حجم معامله این محصول نسبت به هفته گذشته حدود 11 درصد افت داشته است.

    تالار مذکور همچنین در این هفته پس ازگذشت یک هفته شاهد عرضه و تقاضا لوبکات بود و توانست 17هزار تن لوب کات به ارزش فروش84.7 میلیارد ریال را مورد معامله قرار دهد. لوبکات سنگین به قیمت میانگین  4.954 ریال معامله شد که نسبت به آذرماه با کاهش حدود 17% مواجه شده است که میتواند متاثر از کاهش شدید قیمت نفت در روزهای اخیر باشد. لوبکات سبک نیز به قیمت 5145 میلیون ریال با حجم 3 هزار تن مورد معامله قرارگرفت .

    با توجه به کاهش اوره صنعتی در بازار جهانی، پتروشیمی خراسان محصول خود را  با قیمت پایه 8494ریال  به میزان600 تن به ارزش فروش بیش از 5 میلیارد ریال مورد معامله قرار داد که حجم معاملات در این هفته با توجه به کاهش حدود 2درصدی اوره افزایش داشته است.

    در هفته اخیر در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، شرکت پتروشیمی جم حدود 2800 تن پلی اتیلن سنگین به ارزش معاملاتی حدود 103.2 میلیارد ریال و به قیمت میانگین 36.223میلیون ریال بر تن معامله کرده است .حجم معاملات در این هفته 75%  رشد داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها