عصر خودرو

برزخ در بازارهای جهانی نفت

عصر بازار- با نزدیک شدن به سیزدهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک که قرار است در فروردین ماه سال آینده در باکو برگزار شود، بازارهای جهانی نفت با برزخ رو برو شده اند.

برزخ در بازارهای جهانی نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، توافق اوپک و کشورهای غیر عضو در آذرماه امسال برای کاهش میزان تولیدات خود از آغاز ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی 97) و وقوع بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا، بهای جهانی نفت در چند ماه گذشته را با افزایش روبرو کرد.
    اوپک و متحدانش توافق کردند از آغاز سال 2019 میلادی به مدت 6 ماه، تولید روزانه خود را در مجموع یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهند.
    برخی از مقام‌های رسمی همچنین از احتمال برگزاری صد و هفتاد و ششمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک در 17 آوریل (28 فروردین 98) سال 2019 میلادی در وین، پایتخت اتریش خبر داده اند و پس از آن ششمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیر اوپک برگزار خواهد شد.
    نشست عادی اوپک به طور معمول در ماه مه یا ماه ژوئن هر سال برگزار می‌شود، اما این سازمان در نشست اخیر خود در ماه دسامبر سال 2018 میلادی تصمیم گرفت صدو هفتاد و ششمین نشست خود را در ماه آوریل برگزار کند تا بتواند واکنش فعالانه‌تری در برابر بازار داشته باشد و احتمالا برنامه کاهش تولید خود را تمدید کند.
    هفته گذشته، میران تولید نفت خام با کاهش سه میلیون و 900 هزار بشکه ای در روز به 449 میلیون و 70 هزار بشکه در روز رسید. این در حالیست که پیش از این تحلیلگران اقتصادی رشد 2 میلون و 700 هزار بشکه ای نفت را پیش بینی کرده بودند.
    میزان تولید نفت خام آمریکا نیز با کاهش 100 هزار بشکه ای در روز به 12 میلیون بشکه در روز رسید.
    بحران سیاسی ونزوئلا نیز در ایجاد نابسامانی در بازار جهانی نفت بی تاثیر نیست. چرا که این بحران موجبات ایجاد اختلال در تولید و صادارت نفت را در این کشور آمریکای لاتین روبرو کرده است.
    چهارشنبه هفته گذشته سه مخزن تاسیسات پالایش نفت سنگین در شرق ونزوئلا آتش گرفت.
    در حال حاضر بخش عمده‌ای از صادرات شرکت دولتی نفت ونزوئلا از هفته گذشته نیز به علت قطع برق متوقف شده است.
    بندر «سن خوزه» نیز که نقطه اصلی صادرات نفت شرکت «پترولئوس دی ونزوئلا» است، در خاموشی فرو رفته و این مساله موجب اخلال جدی در فعالیت‌های این شرکت شده است.
    ترمیم زیرساخت‌های توزیع برق در این بندر هزینه‌بر بوده و نیازمند تعویض خطوط انتقال برق است.
    بر اساس آمار منتشر شده، هیچ تانکر نفتی از 7 مارس (16 اسفند) بندر سن خوزه را ترک نکرده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو