عصر خودرو

هفتمین رشد متوالی شاخص سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شرایط مثبتی بود که در آن شاخص کل به میزان ۲۰۰۹ واحد (معادل ۲/ ۱ درصد) رشد کرد و در کانال ۱۷۱ هزار واحدی جا گرفت. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تداوم اوج‌گیری نقدینگی فعال در بازار بودند که همین امر موجب شد به‌رغم نزدیکی پایان سال بازار با افزایش تقاضا مواجه باشد.

هفتمین رشد متوالی شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که امروز (یکشنبه 26 اسفند) آخرین مهلت فروشندگان برای دریافت نقدینگی از محل فروش آنهاست، انتظار می‌رود بازار سهام بتواند رشد بیشتر قیمت‌ها را در دو روز پایانی سال جاری تجربه کرده و بهار مناسبی پیش روی بازار باشد.

    در بازار دیروز افزایش بهای نفت و رسیدن آن تا سطوح بی‌سابقه 68دلار در مورد نفت برنت باعث شد تا پالایشگاه‌های بازار سرمایه با رشد قیمت مواجه شوند. از این رو بیشترین سهم در افزایش شاخص دیروز را گروه پالایشی برعهده داشت. نماد معاملاتی پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز در کنار نمادهای فولاد خوزستان، پتروشیمی پارس و هلدینگ نفت و گاز پارسیان موجب شد تا شاخص به رشد 2/ 1 درصدی برسد. با این رشد شاخص از مرز روانی 170هزار واحد عبور کرده و در پایان معاملات دیروز به رقم 171هزار و 125واحد رسید. دیروز همچنین شاخص کل هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) با رشد 9/ 0 درصدی معادل 297واحد به رقم 31هزار و 886واحد رسید. در بازار دیروز عرضه اولیه بیمه معلم با استقبال بازار مواجه شد و در نهایت تنها 230سهم بیمه ملت در رقم 2هزار و 700ریال به هر خریدار تخصیص داده شد. با توجه به برنامه اعلام‌شده امروز هم عرضه اولیه نیروگاه زاگرس کوثر انجام خواهد شد. 

    روز گذشته در گروه معدنی- فلزی در کنار اوج‌گیری بهای فلزات که منجر افزایش بهای مس و روی شده است، در بازار سنگ‌آهن نیز وضعیت مناسبی حاکم بود. روز جمعه گذشته قیمت سنگ‌آهن در بازار واردات چین به ثبات رسید اما میزان معاملات به‌رغم قیمت‌های بالا بهبود داشت چون محدودیت‌های تولید در استان تانگشان برداشته شده است. به گزارش فولاد ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا 5/ 86 دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده و عرضه‌کننده‌ها با افزایش خریدها سعی دارند قیمت‌ها را بالا نگه دارند. این در حالی است که روزهای اخیر فعالان بازار پیش‌بینی کرده بودند، تقاضای متوسط بازار قیمت را نزولی می‌کند. روز جمعه حداقل 520 هزار تن سنگ‌آهن معامله شد. ظاهرا تقاضای فولاد در چین رو به بهبود است از این رو تمایل به خرید سنگ‌آهن خلوص بالای استرالیا و برزیل در چین بهتر شده است. قابل ذکر است آخرین موجودی فولادسازان و تجار چینی برای پنج محصول فولادی اصلی به ترتیب 2/ 7 و 8/ 3 درصد کاهش داشته است.

    در گروه خودرویی، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت به دنبال تخصیص تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان، اعلام بانک مرکزی برای پرداخت 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات دیگر به‌صورت یورویی با بازپرداخت 9 ماهه و به قیمت روز، برای این انجمن قابل قبول نیست. مازیار بیگلو در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: طبق مصوبه هیات‌ دولت قرار بود 11 هزار میلیارد تومان به‌صورت 4 هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی و 7 هزار میلیارد تومان دیگر به‌صورت ارزی ( 844 میلیون یورو) در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گیرد.  به گفته وی، 4 هزار میلیارد تومان اولیه پرداخت شد و تاکنون 85 درصد آن توزیع شده و تا پایان امسال توزیع 100 درصدی صورت خواهد گرفت. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: اما بحث اصلی، 7 هزار میلیارد تومان باقی مانده است که طبق اعلام بانک مرکزی، معادل آن قرار است در قالب 844 میلیون یورو پرداخت شود. حالا بانک مرکزی اعلام کرده که این مبلغ به‌صورت یورو به قطعه‌سازان داده می‌شود اما بازپرداخت آن باید 9 ماهه و به قیمت روز تسویه شود.

    وی تاکید کرد: چگونه می‌توانیم اجازه دهیم خودروساز و قطعه‌ساز، 9 ماه از ارزی استفاده کنند که زمان بازپرداخت مبلغ آن مشخص نیست. اگر اکنون نرخ یورو 10 هزار تومان باشد، ممکن است در زمان بازپرداخت نرخ آن به 20 هزار تومان برسد؛ لذا پیشنهاد ما این است که این مبلغ همانند 4 هزار میلیارد تومان اولیه به‌صورت ریالی در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گیرد.بیگلو در رابطه با اینکه در حال حاضر نزدیک به 20 تا 25 هزار دستگاه خودروی ناقص در شرکت خودروسازی سایپا وجود دارد که بیشترین سهم آن به پراید و تیبا اختصاص دارد، اظهار کرد: دلایل متعددی برای توقف این بیست و چند هزار خودروی مانده در کف کارخانه‌ها وجود دارد؛ اما مهم‌ترین‌ علت آن مربوط به کمبود قطعات الکترونیکی و قطعات با تکنولوژی بالا همچون ایربگ است. علاوه بر این قطعه‌سازان در واردات و تامین مواد اولیه داخلی نیز دچار مشکلات فراوان هستند.

    وی افزود: تسهیلات پرداخت شده مقداری دست تامین‌کنندگان و خودروسازان را باز کرد تا بتوانند قطعات با منشأ خارجی را به تولید داخل برسانند. پرداخت این تسهیلات سبب شد که نقدینگی به دست قطعه‌سازان و خودروسازان برسد و بتوانند قطعات را تامین کنند. در گروه فلزی، مبلغ 1102 میلیارد تومان از 2400 میلیارد تومان بدهی‌های بانکی شرکت ذوب‌ آهن اصفهان با مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت به‌صورت قطعی در سال جاری تهاتر شد.

    به گزارش «ایسنا» ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد: پیرو اطلاعیه دی ماه امسال مبنی بر اخذ تاییدیه تهاتر مبلغ 2400 میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی شرکت ذوب‌آهن اصفهان با مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت، با توجه به اقدامات انجام شده و سقف اعتباری بانک‌ها مبلغ 1102 میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی شرکت به‌صورت قطعی در سال 1397 تهاتر شد.با توجه به جزء 2 بند (و) تبصره 5 لایحه بودجه سال 1398 کل کشور که به دولت اجازه داده مطالبات نهادهای عمومی غیر‌دولتی و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها با بدهی‌های آنها به بانک مرکزی یا بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر‌بانکی که تا پایان سال 1396 ایجاد شده، تهاتر شود، شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حال پیگیری است که سایر بدهی‌های بانکی خود را نیز بر اساس ظرفیت بند (و) تبصره 5 لایحه بودجه سال 1398 تهاتر کند که این امر نیز پس از اقدام نهایی در سال آتی انجام خواهد شد.

    در گروه مخابرات مجمع فوق‌العاده شرکت ارتباطات سیار ایران لغو و تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه از سود انباشته به زمان دیگری موکول شد. طبق اعلام قبلی قرار بود مجمع فوق‌العاده شرکت ارتباطات سیار ایران، صبح دوشنبه 27 اسفند برگزار شود اما این مجمع در تاریخ مذکور برگزار نمی‌شود و تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقبا اعلام می‌شود، موکول شد. براین اساس، «همراه» برنامه افزایش سرمایه 25 درصدی از سود انباشته را در دستور کار دارد تا سرمایه فعلی را از 960 میلیارد تومان به 2/ 1 هزار میلیارد تومان برساند اما تاکنون مجوز این تامین مالی را از سازمان بورس دریافت نکرده است. این شرکت بورسی در صورت اخذ موافقت، این افزایش سرمایه را صرف اصلاح ساختار مالی و تامین بخشی از منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری‌های آتی خواهد کرد.  در گروه انفورماتیک نیز مجمع فوق العاده پرداخت الکترونیک سامان کیش برگزار شد اما به علت عدم دریافت مجوز افزایش سرمایه 67 درصدی از سازمان بورس به تنفس کشیده شد.

    طبق اعلام قبلی، صبح دیروز مجمع فوق‌العاده شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با دستور جلسه تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه 67 درصدی در مجموعه فرهنگی- ورزشی تلاش با حضور 1/ 81 درصد سهامداران برگزار شد. این درحالی است که مجوز سازمان بورس برای تامین مالی ‌«سپ» هنوز صادر نشده است. در این رابطه، غلامحسین عرب حسن‌خانی رئیس هیات‌مدیره درخصوص علت عدم دریافت تاییدیه سازمان بورس اعلام کرد: علت این موضوع به تاخیر حسابرس در ارائه گزارش حسابرسی در مجمع عمومی اخیر برمی‌گردد که با تغییر حسابرس سازمان بورس شرکت را ملزم به حسابرسی صورت‌های مالی توسط حسابرس جدید کرد. وی افزود: سازمان بورس وعده داده ظرف یکی دو روز آینده این تاییدیه را برای افزایش سرمایه صادر کند، بنابراین برای این جلسه تنفس اعلام می‌شود و روز آینده ساعت چهار عصر مجمع فوق‌العاده به منظور افزایش سرمایه برگزار خواهد شد.

    در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و 749میلیارد تومان و در فرابورس به 2هزار و 686میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها