عصر خودرو

ارمغان توئیت‌های ترامپ برای بازار نفت

عصر بازار- دبیرکل اوپک در اظهاراتی در حاشیه کنفرانس هفته جاری سراویک در هیوستون، پیام‌های توئیت رئیس جمهور آمریکا را یکی از عوامل جدیدی برشمرد که به فهرست ابهامات پیش روی کشورهای تولیدکننده و بازار نفت اضافه شده است.

ارمغان توئیت‌های ترامپ برای بازار نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمد بارکیندو در حاشیه کنفرانس سراویک در هیوستون آمریکا به خبرنگاران گفت: رئیس جمهور آمریکا پیش از توئیت کردن، هیچ اطلاعی نمی‌دهد.

    طی یک سال گذشته دونالد ترامپ اوپک را آماج انتقادهای توئیتری خود قرار داده و از این گروه تولیدکننده خواسته است اجازه دهد نفت بیشتری وارد بازار شود تا از بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری شود.

    وی ماه گذشته در توئیتی نوشت: قیمت‌ها بالاتر می‌رود. اوپک لطفاً راحت باش و راحت بگیر.

    تولیدکنندگان اوپک با شمار رو به رشدی از چالش‌ها در بازار نفت دست و پنجه نرم می‌کنند که از ناآرامی در لیبی تا تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و تسریع رشد تولید نفت آمریکا را دربر می‌گیرد.

    با اقدام اوپک برای محدود کردن عرضه و تقویت قیمت‌ها، عرضه نفت آمریکا جهش پیدا کرده و این کشور اکنون بیش از 12 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که بالاتر از تولید عربستان سعودی و روسیه است.

    پس از ریزش شدید قیمت‌های نفت در اواخر سال گذشته، اوپک و متحدانش از جمله روسیه، با کاهش عرضه به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز به مدت شش ماه موافقت کردند و قرار است در آوریل برای گفت‌وگو درباره سیاست تولید خود دیدار کنند.

    نفت برنت هفته جاری به مرز 67 دلار در هر بشکه رسید که نزدیک به بالاترین رکورد امسال است.

    دبیرکل اوپک گفت: قابل درک است که رئیس جمهور بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بیش از منافع موقت را در بازارهای انرژی و نفت مد نظر قرار دهد. ما از پیوستن این رئیس جمهور به گفت‌وگو استقبال می‌کنیم.

    مقامات اوپک در حاشیه کنفرانس سراویک در هیوستون، با تولیدکنندگان شیل آمریکا و اعضای جامعه مالی این کشور دیدار می‌کنند تا روابط بهتری با آمریکا بنا کنند.

    اوپک با تهدید جدیدی از سوی لایحه‌ای روبروست که در کنگره آمریکا معرفی شده و شکایت و مجازات اعضای این گروه برای دستکاری در قیمت‌های نفت را برای دولت آمریکا امکان پذیر می‌کند.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، بارکیندو ابراز امیدواری کرد که منطق برای متوقف کردن تصویب چنین قانونی که به ضرر اوپک و صنعت نفت خواهد بود، چیره شود.

    وی گفت: ثبات بازار تنها برای اوپک و غیراوپک خوب نیست بلکه به نفع تولیدکنندگان شیل آمریکا نیز خواهد بود که از اقدامات هماهنگ این گروه برای تثبیت بازار بهره‌مند شده‌اند.

    برچسب ها