عصر خودرو

در نشست همایش شرکت‌های برتر ایران مطرح شد

چه صنایعی ارزآوری بیشتری برای کشور داشته‌اند؟

عصر بازار- مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر سازمان مدیریت صنعتی پنج گروه قدرتمند صنعتی در شاخص فروش را بانک‌ها و موسسات اعتباری، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، وسائط نقلیه و قطعات خودرو و فلزات اساسی اعلام کرد.

چه صنایعی ارزآوری بیشتری برای کشور داشته‌اند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مجید درویش در نشست خبری همایش شرکت‌های برتر ایران و هجدهمین سال رتبه‌بندی IMI100، با اشاره به شاخص فروش به عنوان مهم‌ترین شاخص رتبه‌بندی 500 شرکت‌ برتر، گفت: بانک‌ها و موسسات اعتباری با 26 درصد، فرآورده‌های نفتی با 16 درصد، پتروشیمی با 12 درصد، وسائط نقلیه و قطعات خودرو با 6 درصد و فلزات اساسی با 5 درصد از مجموع فروش تمام گروه‌های صنعتی قدرتمندترین شناخته می‌شوند.

    وی شاخص صادرات را از دیگر شاخص‌های رتبه‌بندی شرکت‌ها اعلام و بیان کرد: از نظر اینکه کدام یک از صنایع ارزآوری بیشتری برای کشور داشته‌اند پتروشیمی با 48 درصد، فرآورده‌های نفتی با 12 درصد و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با 10 درصد از مجموع صادرات 500 شرکت در رشته‌های اول تا سوم قرار دارند.

    مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به رشد فروش شرکت‌های صنعتی در سال 1393نسبت به سال 1392، اظهار کرد: اطلاعات نشان می‌دهد رشد 500 شرکتی که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند 19 درصد رشد اسمی داشته است و با توجه به نرخ تورم 15.6 در سال 1393 بر اساس اعلام بانک مرکزی، رشد واقعی بخش اقتصادی 3.5 درصد بوده است. همچنین رشد واقعی اقتصادی فروش این شرکت‌ها در سال 1392 نسبت به 1391، 12.8 درصد بود.

    درویش شاخص فروش را مهم‌ترین عامل ارزیابی عملکرد شرکت‌ها دانست و گفت: شاخص‌های سودآوری، صادرات، نقدینگی، بدهی و بازار از دیگر شاخص‌های ارزیابی هستند اما همان‌طور که تولید ناخالص داخلی (GDP) عامل ارزیابی کشورهاست، میزان فروش بنگاه‌های اقتصادی قدرت آنها را نشان می‌دهد.

    وی در خصوص پراکندگی استانی 500 شرکت در سال 1394، بیان کرد: استان تهران با 62 درصد، اصفهان 11 درصد، هرمزگان 6 درصد، خوزستان 5.8 درصد و بوشهر با 5.6 درصد بیشترین سهم شرکت‌ها در این ارزیابی را داشتند.

    همچنین محمد علی‌محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اهداف ارزیابی شرکت‌های برتر، اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی از طرح IMI100 اهداف مختلفی دارد که از آن جمله شفاف‌سازی فضای کسب و کار و اقتصادی کشور است و ما برای این ارزیابی به اطلاعات عملکرد سازمان‌ها که سهم عمده‌ای در اقتصاد کشور دارند نیازمندیم زیرا بنگاه‌های بزرگ ارزش زیادی برای اقتصاد دارند و هویت شایستگی تولید و ارزش افزوده ما را به جهان معرفی می‌کنند.

    وی افزود: ایجاد فضای رقابتی و توسعه بین بنگاه‌ها برای اثبات شایستگی از دیگر اهداف این ارزیابی است. همچنین علاوه بر اینکه در این ارزیابی جایگاه شرکت‌ها در صنعت ملی مشخص می‌شود جایگاه هر سازمان در صنعت خودش نیز تعیین می‌شود.

    علی‌محمدی با اشاره به شرایط پساتحریم و سیاست‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی، اظهار کرد: استفاده از جداول و فهرست‌های گروه‌های صنعتی کشور که رشته‌های کسب و کار را نشان می‌دهد و نتایج آن در این همایش به زبان‌های فارسی و انگلیسی ارائه می‌شود در اختیار سیاست‌گذاران اقتصادی قرار می‌گیرد و آنها تصویری از کسب و کار و صنعت کشور را به دست می‌آورند.

    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به ذی‌نفعان اصلی این همایش، گفت: سازمان‌های حاکمیتی و دولتی برای سیاستگذاری در سطح کشور و شناختن نقاط ضعف و قدرت حوزه‌ها و بررسی روند توسعه، مدیران بنگاه‌های اقتصادی برای دسترسی به اطلاعات صنعتی شرکت‌های رقیب و کسب تجربه، سرمایه‌گذارها برای کسب اطلاعات از حوزه توسعه و همچنین محققین و پژوهشگران برای بهره‌مندی از نتایج این ارزیابی در تحقیقات اقتصادی و اجتماعی خود از ذی‌نفعان اطلاعات این ارزیابی هستند.

    وی افزود: بیش از 800 سازمان اطلاعات خود را در اختیار ما قرار دادند و از این میان 500 شرکت که درآمدی بالای 20 میلیارد تومان دارند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و نزدیک به 85 درصد از ارزش درآمد اقتصاد جامعه برای 100 شرکت اول بوده است.

    علی‌محمدی به ماهیت اصلی ارزیابی شرکت‌های برتر توسط سازمان مدیریت صنعتی اشاره کرد و افزود: امیدواریم گروه رصد که در حال حاضر مشغول فعالیت است در سال‌های آینده اطلاعات و گزارش‌های تحلیلی توسط اندیشمندان متخصص و آگاه را نیز در اختیار متقاضیان قرار دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها