عصر خودرو

مدیر «اینستکس» به تهران آمد

عصر بازار- مدیر ساز و کار مالی ویژه اتحادیه اروپا و ایران برای گفت‌وگو در مورد نحوه عملیاتی شدن این مکانیزم به تهران سفر کرده است.

مدیر «اینستکس» به تهران آمد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سفارت فرانسه در تهران دوشنبه شب از سفر «پر فیشر» مدیر ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» (ساحات) به ایران خبر داد و نوشت وی با روسای نمایندگی‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران دیدار کرده است.

    سفارت فرانسه با انتشار تصویری از این دیدار، در توییتر نوشته است: «رؤسای نمایندگی‌های سه کشور اروپایی از پر فیشر رئیس اینستکس در تهران استقبال کردند. گامی مهم برای بحث با همتایان ایرانی در مورد چگونگی عملیاتی کردن ساز و کار تجاری اتحادیه اروپا و ایران.»

    فیشر 69 ساله پیشتر ریاست Commerzbank (کامرتس‌بانک) آلمان را بر عهده داشته و 29 سال در مناصب مختلف این بانک فعالیت کرده بود. مقام‌های آمریکایی پیش از این تهدید کرده بودند که ممکن است عوامل اجرایی اینستکس را تحریم کنند.

    آلمان، فرانسه و انگلیس چند هفته پیش در تلاش برای راضی کردن ایران به ادامه حضور در توافق هسته‌ای، شرکتی موسوم به اینتسکس ثبت کردند که وظیفه اعلامی آن تسهیل تجارت با ایران از طریق متصل کردن شرکت‌های بدهکار و بستانکار به ایران و تسویه حساب میان آن‌ها، است.  این ساز و کار هنوز عملیاتی نشده و آنطور که مقام‌های اروپایی می‌گویند، حتی در صورت عملیاتی شدن هم در گام نخست فقط اقلام دارویی و غذایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

    سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه هفته گذشته پس از نشست کمیسیون مشترک برنامه اقدام مشترک (برجام) در وین ضمن ابراز امیدواری درباره عملیاتی شدن اینستکس، خبر داده بود که فیشر به زودی به برای مذاکره با همتایان ایرانی خود به تهران سفر می‌کند.

    برچسب ها