عصر خودرو

اوراق صکوک مرابحه سایپا منتشر شد

عصر بازار- نشست عرضه اوراق صکوک مرابحه سایپا با نمادهای«صایپا۰۱۲» و«صایپا۱۱۲» و«صایپا۴۱۲» پس از درج در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران، دوشنبه ۲۰ اسفنده ماه برگزار شد.

اوراق صکوک مرابحه سایپا منتشر شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در ابتدای این نشست روح‌الله حسینی مقدم معاون ناشران بورس اوراق بهادار تهران در خصوص ابزارهای تامین مالی بیان کرد:
    تقاضا برای ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه وجود دارد ولی این ابزار باید به همه معرفی شود و شرکت ها نیز با این ابزارها و نحوه های تامین مالی آشنا شوند.
    وی افزود: علارغم تقاضای موجود، ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه انگشت شمار است و شرکت های پذیرفته شده در بورس که باید از این طریق تامین مالی کنند کمتر به تامین مالی از این طریق دست می زنند.
    حسینی مقدم با اشاره به آمارهای به دست آمده گفت: مقدار اوراقی که سال گذشته منتشر شد از امسال بیشتر بوده، ازاین‌رو انتظار می رفت این رقم بیشتر باشد.
    وی با اشاره به اینکه سال گذشته هم سایپا از طریق  بازار سرمایه تامین مالی کرد گفت: با توجه به اینکه موافقت اصولی برای تامین مالی دو شرکت دیگر از طریق اوراق صادر شده است به زودی شاهد تامین مالی های دیگر از طریق بازار سرمایه هم هستیم.
    وی در خصوص این اوراق گفت:'دوره پذیره نویسی سه روزه با نرخ 16 درصد است. ارزش این اوراق 700 میلیارد تومان بود که با در مجموع ارزش این نوع اوراق در بورس به 14 هزار میلیارد تومان رسید که 12 هزار میلیارد تومان از آن در حال معامله است.
    حسینی مقدم با اشاره به لزوم فرهنگ سازی تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: در حال حاضر شرکت هایی در بورس هستند که 40 سال از عرضه آن ها می گذرد اما شناخت کافی از روش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه ندارند.
    در ادامه این نشست مجتبی تقی‌زاده نائب رئیس هیئت مدیره شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان ضمن ابراز خرسندی از اقبال خوب سرمایه‌گذاران به اوراق صکوک صایپا بیان کرد: شرکت‌های تامین سرمایه توانسته‌اند با تامین مالی شرکت‌های بزرگ و کوچک، راه را برای پیشرقت آنها تسهیل کنند.
    وی افزود: از سوی دیگر تنوع ابزارهای مالی فضایی را به وجود آورده که شرکت‌ها می‌توانند با براساس پتانسیل‌های خود از این بازار تامین مالی کرده و نیازهای خود را تامین کنند.
    تقی‌زاده ادامه داد: خوشبختانه بازار سرمایه نیز همواره به این اوراق روی خوش نشان داده و تا کنون عرضه ناموفقی وجود نداشته است.
    در نهایت تقی زاده در خصوص میزان تامین مالی این شرکت در سال جاری گفت: تا کنون تامین سرمایه لوتوس پارسیان 3 هزار و 600 میلیارد تومان تامین مالی انجام داده که بخش عمده‌ای از آنها تامین مالی شرکتی بوده است. از این رو میتوان گفت که همواره به دنبال کمک به چرخیدن بخش‌های مولد اقتصادی هستیم.
    در ادامه این نشست بابک باقری معاون خدمات مالی شرکت تامین سرمایه تمدن بیان کرد شرکت های بزرگ تامین سرمایه در سالهای اخیر با سرمای گذاری بر روی پلتفرم های صدور و ابطال آن لاین درصد جذب سرمایه های خرد از اقصی نقاط کشور بوده اند که این امر توانسته در تجهیز منابع در اختیار بازار سرمایه به منظور تخصیص در تامین مالی شرکتها استفاده شود. با این حال محدود کردن فعالیت صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت شرکتهای تامین سرمایه دارای سهامدار بانکی ( به استناد تفسیر بند ب ماده 14 قانون برنامه ششم توسعه) توسط بانک مرکزی با هدف مدیریت نرخ سود بانکی وجب شده تا سرعت تجهیز منابع از کانال صندوق های سرمایه گذاری محدود شود. قطعا تجهیز منابع بازار سرمایه در کنار نوآوری های نوین مالی از قبیل صدور و ابطال آن لاین واحدهای سرمایه گذاری محقق خواهد شد و انتظار فعالین بازار سرمایه از نهادهای قانونگذار حوزه پول و سرمایه تسهیل فعالیت صندوق های سرمایه گذاری می باشد تا بدینوسیله تعمیق بازار بدهی محقق گردد.

    مصوبه قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر لزوم اخذ مجوز کلیه صندوق های سرمایه گذاری ای که به طور مستقیم یا غیر مستقیم سهامداران آن بانکها می باشند عملا  موجب شده تا شرکتهای بزرگ تامین سرمایه که سهامداران آنها بانکها می باشند از ایجاد صندوق های جدید سرمایه گذاری منع شوند و این خود عاملی بر تجهیز منابع بازار سرمایه تلقی می باشد.


    براساس مصوبه‌ی بورس‌اوراق بهادار تهران، اوراق صکوک مرابحه شرکت‌ سایپا، جمعا به مبلغ 7.000 میلیارد ریال(700 میلیارد تومان) با نرخ سود علی‌الحساب 16 درصد، جهت تأمین مالی تأمین مالی سرمایه درگردش، به منظور خرید مواد و قطعات مورد نیاز در تولید محصولات، درج شد.
    از سویی،این اوراق 4 ساله و موعد پرداخت سود آن هر3 ماه یکبار است. همچنین ضمانت این اوراق را بانک‌های سپه و ملی برعهده دارند و‌عامل فروش اوراق کارگزاری بانک ملی است. مبلغ اسمی هر ورقه مرابحه 100 هزار تومان و شیوه عرضه آن به قیمت بازار و روش حراج خواهد بود.
    این اوراق در نمادهای صایپا012 به مبلغ 3.500 میلیارد ریال، متعهدپذیره نویس و بازارگردان تامین سرمایه لوتوس پارسیان، صایپا112 به مبلغ  2.500 میلیارد ریال ، متعهدپذیره نویس و بازارگردان تامین سرمایه امید و صایپا412 به مبلغ1.000 میلیارد ریال، متعهدپذیره نویس و بازارگردان تامین سرمایه تمدن در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو