عصر خودرو

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق:

افزایش بیش از دو میلیارد دلاری صادرات به عراق

عصر بازار- دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق بااشاره به ثبت بیش از ۸ میلیارد دلار صادرات به عراق گفت: امسال این رقم از ۹ میلیارد دلار عبور می کند.

افزایش بیش از دو میلیارد دلاری صادرات به عراق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما، سیدحمید حسینی افزود: سال گذشته در زمینه روابط دو جانبه و گردشگری، یک و نیم میلیون گردشگر عراقی داشتیم که در 7 ماهه امسال این رقم به 2 میلیون نفر رسیده است. همچنین پیش بینی می‌شود تا پایان امسال میزبان 3 میلیون گردشگر از این کشور باشیم که  از این رقم 200 تا 300 هزار نفر توریسم درمانی هستند که از خدمات درمانی کشورمان استفاده می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه در مجموع 19 میلیون تن کالا به عراق صادر کرده ایم، ادامه داد: نگرانی صادرکنندگان با پیمان ارزی برطرف شده است و امیدواریم این روند در سال آینده هم ادامه یابد.

    حسینی اضافه کرد: بر اساس آمار سال 2018 ترکیه، این کشور سال گذشته 6.9 درصد صادراتش به بازار عراق بود که این رقم برای امسال به 4.5 درصد کاهش یافته است.

    امسال از چین جلو می زنیم

    وی گفت: کل صادرات ترکیه به عراق در سال 2018 میلادی 7 میلیارد و 350 میلیون دلار بود در حالی که ما در سال 2018، 8 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات به عراق داشته ایم. این احتمال نیز وجود دارد که در سال آتی بتوانیم از صادرات چین به عراق هم جلو بزنیم.

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: مجموعه دست اندرکاران، دیپلماسی اقتصادی، سفارت، سازمان توسعه تجارت، بخش خصوصی و شرایط کشور و نرخ ارز کمک کردند تا 46 درصد نسبت به پارسال افزایش صادرات داشته باشیم.

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه هیئت 32 نفره از بخش خصوصی، آقای روحانی را در سفر به عراق همراهی می‌کند، گفت: این سفر دستاوردهای بسیار خوبی را برای بخش خصوصی در پی خواهد داشت.

    لزوم تشکیل کمیسیون مشترک ایران و عراق

    وی گفت: توصیه بخش خصوصی این است که کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور ایران و عراق تشکیل شود تا تبادلات تجاری دو کشور تسهیل شود.

    وی افزود: حدود 7 تا 8 میلیارد دلار طرح‌های فنی و مهندسی بخش خصوصی کشورمان در عراق از سال 2014 به علت ظهور داعش در این کشور بلاتکلیف است که امیدواریم در این سفر راه حلی برای آن پیدا شود.

    حسینی با بیان اینکه 60 درصد جمعیت عراق زیر 25 سال و 80 درصد جمعیت این کشور زیر 45 سال است، گفت: عراق 30 سال درگیر جنگ بوده و همه زیرساخت‌های این کشور نابوده شده است و نیروهای کیفی عراق، این کشور را ترک کردند به همین علت به شدت نیاز به نیروهای انسانی متخصص و ساخت زیرساخت‌ها دارد و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده و خدمات را صادر و به طور بلند مدت در بازار عراق حضور پیدا کنیم.

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به مشکلات موقتی که در صادرات به عراق پیش آمد، گفت: مشکل بانکی میان دو کشور حل شده و اکنون روند صادرات و تبادلات تجاری با عراق با ثبات و بهتر شده است.

    برچسب ها