عصر خودرو

ادیب مطرح کرد

اقتصاد ایران ۱۲۳ میلیارد دلار کوچک شد

عصر بازار- یک استاد دانشگاه با بیان این که به دلیل افت قیمت نفت اقتصاد ایران ۱۲۳ میلیارد دلار کوچک شد گفت: دو سال بعد از بازگشت آمریکا به سیاست انبساطی، قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

اقتصاد ایران ۱۲۳ میلیارد دلار کوچک شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محمدحسین ادیب با بررسی آثار قیمت نفت بر بخشهای مختلف اقتصادی، بهره وری و...، معتقد است تداوم کاهش قیمت نفت به تدریج تا سه سال آینده ، آثار خود را در قیمت مسکن بروز می دهد.

    وی بر این باور است که دو سال بعد از بازگشت آمریکا به سیاست انبساطی، قیمت نفت افزایش خواهد یافت.   
    دیگر نظرات ادیب را در گفت وگو  در ادامه می خوانید.

    - از آثار افزایش قیمت نفت در مقاطع خاصی در اقتصاد ایران بگویید ؟
    ادیب : قیمت بالای نفت در مقاطعی باعث شد تا بهره وری پائین در ایران امکان ادامه حیات پیدا کند.

    • اقتصاد ایران 123 میلیارد دلار کوچک شده است
    -سقوط قیمت نفت  چه آثاری در اقتصاد داشته است ؟
    ادیب : ارزش انرژی مصرفی در ایران به استثنای آنچه که صادر می شود 123 میلیارد دلار کاهش یافته است با سقوط قیمت و گاز، اقتصاد ایران 123 میلیارد دلار کوچک شده است.

    • عدم پوشش هزینه پایین بودن بهره وری در شرایط فعلی
    - از آثار این اتفاقات بر بهره وری بگویید ؟ 
    ادیب : در گذشته بهره وری پائین و ورود 18 میلیون جوان به بازار کار با نفت گران ، یارانه انرژی و سیاست انبساطی پولی پوشش داده می شد و اکنون، با نفت ارزان ( کاهش 77 درصدی قیمت نفت )، کاهش 123 میلیارد دلاری یارانه انرژی( به سبب سقوط قیمت نفت و گاز ) و سیاست انقباضی پولی، پوشش داده نمی شود.

    -در مورد شرکتهای بزرگ چطور ؟
    ادیب : 70 درصد سپرده ها به شرکتهای بزرگ پرداخت شده که هزینه پائین بودن بهره وری آنها از محل سپرده بانکی پوشش داده شده است و اکنون قادر به بازپرداخت تسهیلات نیستند. بانکها واسطه هستند. بین 2 هزار شرکت و 600 هزار سپرده گذار که سپرده های بالای 100 میلیون تومان را دارند. بهره وری پائین شرکتها با وام بانکی پوشش داده شد و اکنون 70 درصد منابع بانکی درگیر آن است.
    اما معاون نظارت بانک مرکزی بدهی شرکتهای بزرگ را معادل 50 درصد سپرده ها اعلام کرده و البته تایید کردکه این شرکتها قادر به بازپرداخت این تسهیلات نیستند .
    کلام معاون نظارت بانک مرکزی شامل بدهی بیش از 120 هزار میلیارد تومانی شرکتها به بانک مرکزی به علاوه شرکت های وابسته به بانکها نمی باشد اگر بدهی شرکتها به سیستم بانکی لحاظ شود بین دو آمار اختلافی وجود ندارد.

    • به زودی بانکها عدم توانشان را برای بازپرداخت سود سپرده ها اعلام می کنند   
    - سود بانکی از چه محلی پرداخت می شود ؟
    ادیب: بانکها سودی که به سپرده پرداخت می کنند باید از محل بازده تسهیلات یا بازده سرمایه گذاری بانک باشد. بانکها بسیار بیش از بازده تسهیلات و بازده سرمایه گذاری، سود به سپرده پرداخت می کنند. در عمل سودی که به سپرده پرداخت می شود در اقتصاد تولید نمی شود . دیر یا زود بانکها ناتوانی خود از پرداخت این سطح از سود سپرده را اعلام می کنند.

    • آثار اقتصادی اعلام ناتوانی پرداخت سود سپرده ها توسط بانکها
    - این فرآیند چه اثری بر اقتصاد خواهد داشت ؟
    ادیب: اثر اقتصادی اعلام این ناتوانی، به صورت کاهش گردش پول بروز می کند. با کاهش سرعت گردش پول، قیمت کالا و خدمات حبابی سقوط می کند. حباب در مواردی است که بین "ارزش سرمایه درگیر"  و سود تناسب وجود ندارد. " ارزش سرمایه درگیر" آنقدر کاهش می یابد تا بین ارزش سرمایه درگیر و سود تناسب ایجاد شود.

    - بر بخش بازرگانی چه تأثیری دارد ؟
    ادیب :سیستم بازرگانی ایران مبتنی بر فروش اندک و سود بسیار بود.  با کاهش 50 تا 75 درصدی فروش، کاهش تورم به 3 تا 5 درصد به استثنای چهار مورد ( اجاره خانه ، آموزش ، درمان ، رستوران و هتلداری ) و محدود شدن سود بخش بازرگانی  به سود عملیاتی و نه سود ناشی از تورم و رقابت سنگین بازار برای حفظ سهم بازار و در نتیجه کاهش سود ناشی از فروش ، در عمل 60 درصد از فعالان اقتصادی از بازار حذف شده اند و 40 درصد باقی مانده حرفه ای ها هستند.

    - بخش بازرگانی چه می کند ؟
    ادیب :سود ناشی از فروش قابل مقایسه با سود ناشی از تجارت نیست و در سطح گسترده فعالین اقتصادی با تعطیل کسب و کار نقدینگی را در بانکها سپرده گذاری می کنند.

    • همه منابع جامعه برای جبران زیان  دو هزار شرکت بزرگ بسیج شده است
    • الگوی شرکت های بزرگ در ایران ادامه حیات غیر اقتصادی با استقراض است
    - منابع ناشی از سپرده گذاری چه می شود ؟
    ادیب :منابع بانکها نیز صرف پرداخت تسهیلات به  دو هزار شرکت بزرگ شده که بدون وثیقه جدی، اقدام به دریافت تسهیلات کرده اند و اصل و فرع وام را تمدید می کنند بدون اینکه قصد بازپرداخت داشته باشند . در عمل همه منابع جامعه برای جبران زیان  دو هزار شرکت بزرگ بسیج شده است.الگوی شرکت های بزرگ در ایران ادامه حیات غیر اقتصادی با استقراض است. شرکتهایی که فاقد توجیه اقتصادی اند با پول سپرده گذار گذران امور می کنند.
      اقتصاد ایران در آینده صحنه و عرضه تصادم بین 600 هزار سپرده گذار ( احتمالا 70 درصد سپرده های بانکی بالای 100 میلیون تومان و به 600 هزار نفر تعلق دارد )و  دو هزار  شرکت بزرگ خواهد بود. بخش عمومی ایران به 8.5 میلیون نفر در ماه بطور متوسط 1.2میلیون تومان حقوق می دهد که فقط به اندازه یک میلیون نفر کار می کنند .

    • دولت در عمل یک موسسه بیمه بیکاری است
    • راه حلی جز تهاتر وجود ندارد
    • دارائی مردم بدهی شرکت های بزرگ است
    • به 70 درصد سپرده گذاران باید سهام 2000 شرکت بزرگ واگذار شود
    دولت در عمل یک موسسه بیمه بیکاری است که البته اراده  دو هزار شرکت بزرگ به آن تحمیل شده است دولت در عمل یک موسسه بیمه بیکاری است. به علاوه دو هزار هیئت مدیره که با وام بانکی و نه سود عملیاتی اداره می شوند. به زبان صریح تر دولت یک موسسه بیمه بیکاری است که از محل درآمد نفت و مالیات اداره می شود. به علاوه دو هزار شرکت ورشکسته که از محل پس انداز مردم اداره می شوند. هفتاد درصد سپرده مردم در بانکها بدهی 2 هزار شرکت بزرگ است. دارائی مردم بدهی شرکتهای بزرگ است دیر یا زود این مفهوم شفاف می شود و راه حلی جز تهاتر وجود ندارد.
    دارائی مردم بدهی شرکت های بزرگ است. به 70 درصد سپرده گذاران باید سهام 2000 شرکت بزرگ واگذار شود، انتخاب دیگری وجود ندارد.

    • سه بازنده سقوط قیمت نفت و گاز در اقتصاد ایران
    • آثار تداوم کاهش قیمت به مسکن می رسد
    - سقوط قیمت نفت و گاز چه بازندگانی دارد ؟
    ادیب :سقوط قیمت نفت نهایتا سه بازنده در اقتصاد ایران دارد:سپرده گذاران ، شرکتهائی که پائین بودن بهره وری آنها از محل یارانه انرژی پوشش داده می شد و آپارتمان که قدرت خرید آن با درآمد نفت شارژ می شد، البته کاهش  درآمد نفت به مرور ظرف سه سال آثار آن بر بخش مسکن ظاهر می شود.
    اگر سه سال متوالی درآمد نفت حداقلی باشد، بیشترین تاثیر منفی را بر قیمت آپارتمان خواهد داشت هر چند آثار منفی کاهش درآمد نفت از شش ماه بعد از کاهش درآمد نفت  ظاهر میشود، اما تداوم کاهش درآمد نفت گام به گام طی سه سال بیشتر می شود.

    • زمان افزایش قیمت نفت؛ دوسال بعد از بازگشت آمریکا به سیاست انبساطی
    - قیمت نفت چه زمانی گران می شود؟
    ادیب :تا زمانی که نرخ بهره در آمریکا رو به افزایش است و تا زمانی که نرخ بهره در آمریکا بالاست و یا تا زمانی که آمریکا به چرخه انبساطی باز نگشته است و فقط دو سال بعد از بازگشت آمریکا به سیاست انبساطی، قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها