عصر خودرو

با واگذاری صف‌های خرید بازار متعادل شد

تداوم رشد شاخص بورس با ۵۱ واحد

عصر بازار- بازار سهام امروز نیز شاهد تقویت حجم و ارزش معاملات سهام در آستانه اجرای توافق برجام بود. بازاری که در آن با واگذاری صف خرید سهام در اغلب نمادهای معاملاتی شاهد روندی متعادل در فضای کلی معاملات بود.

تداوم رشد شاخص بورس با ۵۱ واحد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه 22 دی ماه 94 با افزایش 51 واحدی به رقم 62 هزار و 840 واحد دست یافت.

    شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 28 واحدی عدد 10 هزار و 225واحد را تجربه کرد.

    شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 261واحدی به رقم 69 هزار و 933 واحد دست یافت. اما در حالی شاخص بازار اول اما با 51 واحد رشد عدد 43 هزار و 249 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 24 واحد رشد به رقم 141 هزار و 649 واحد دست یافت. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 3 واحدی به عدد 701 واحد دست یافت.

    براساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 62 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 28 واحد و فولاد مبارکه با 19 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به دوش کشیدند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با 52 واحد، کشتی‌رانی ج.آ.ا با 46 واحد و سایپا با 19 واحد افزایش، بیشتری تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.

    بر اساس این گزارش، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران  به 243 میلیارد و 707 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 369 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 80 هزار و 444 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های لوله و تجهیزات سدید ، پارس سویچ، داروسازی دکتر عبیدی، بیمه البرز، حق تقدم خرید سهام سرمایه گذاری ‌آتیه دماوند، هولندیگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان، پتروشیمی شازند، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، مارگارین، بازگشایی شدند.

    امروز همچنین در میانه بازار آگهی عرضه بلوک 5 درصدی سهام غیر مدیریتی شرکت سپرده گذاری مرکزی به قیمت پایه 16 میلیارد و 500 میلیون تومان برای عرضه در روز آینده از طریق بازار پایه فرابورس منتشر شد.

    در عین حال آگهی عرضه اولیه سهام شرکت بیمه اتکایی امین در نماد معاملاتی «اتکام» برای فردا چهارشنبه در بازار دوم فرابورس منتشر شد.

    بر اساس  این گزارش، امروز در بازار سهام معاملات کد به کد در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین با بیش از 55 میلیون سهم به ارزش بیش از 17 میلیارد و 110 میلیون تومان، بانک ملت به میزان 100 میلیون سهم به ارزش 19 میلیارد و 400 میلیون تومان، سرمایه گذاری میراث فرهنگی با بیش از 33 میلیون سهم به ارزش بیش از 25 میلیارد و 270میلیون تومان، میدکو با بیش از 29 میلیون سهم به ارزش بیش از 7 میلیارد و 412 میلیون تومان و ایران ترانسفو با 6 میلیون سهم و ارزش بیش از 6 میلیارد و 750 میلیون تومان در کنار تهاتر دارایی‌ها از سوی سرمایه گذاری توسعه ملی با جا به جایی بیش از 5 میلیون سهم به ارزش بیش از 820 میلیون تومان از سوی سهامداران عمده حقوقی دنبال شد.

    از نکات جالب توجه بازار امروز معاملات عجیب و غریب حق تقدم استفاده نشده خرید سهام سرمایه گذاری آتیه دماوند و پایان پذیره نویسی این دارایی در روز جاری بود.  حدود 6 ماه پیش در حالی پذیره نویسی عمومی حق تقدم «وآتی» در حالی به قیمت حدود 39 تومان به ازای هر سهم پایان پذیرفت که این شرکت می‌بایست مطابق با قانون تجارت و دستورالعمل های بازار سرمایه بلافاصله حق تقد‌م‌های پذیرفته نویسی خود را روی میز فروش می‌گذاشت، اما این شرکت پس از گذشت 6 ماه از سال در حالی اقدام به فروش حق تقدم‌های استفاده نشده در بازار کرد که قیمت حدود 60 تومانی را برای هر برگ حق تقدم روی تابلوی معاملات درج کرد. اجحاف 300 تومانی در حق سهامداران این شرکت اکنون برای متولیان بازار سرمایه قابل تامل است.

    امروز در حالی که خبرهای امیدوار کننده مبنی بر نزدیک شدن زمان اجرای توافق برجام و در هم پیچیده شدن تحریم های مالی و بانکی ایران در ساعات آینده منتشر شد، اما نزدیک شدن به موعد تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها و از سویی دیگر تکاپوی حقوقی‌ها برای بستن حساب‌ها در پایان ما و افزایش عرضه بر تقاضای سهام انجامید.

    هم اکنون اغلب فعالان بازار سرمایه معتقدند آنچه که می‌تواند به تداوم امید در بازار سهام بیانجامد تنها ورود پول تازه و فاصله گرفتن صاحبان نقدینگی از بازار بدهی و اوراق مشارکت خواهد بود.

    انتظاری که به نظر می‌رسد با توجه به رکود فزاینده کسب و کار و کاهش درامدهای نفتی دولت، صاحبان صندوق‌های بزرگ سرمایه گذاری را چندان برای حضور پر رنگ در بورس راغب نکند.

    امروز در مجمع «وصندوق» سود نقدی 625 ریالی به ازای هر سهم میان سهامداران به تصویب رسید.

    بر اساس این گزارش، امروز در گروه خودروسازان گزارش‌هایی مبنی بر جذب سرمایه‌های مردمی تا مبلغ 600 میلیارد تومان در گروه سایپا منتشر شد.

    در عین حال رئیس شرکت خودروسازی رنو نیسان از آمادگی خود برای ورود به بازار خودروی ایران و مذاکره برای خرید تاسیساتی همچون کارخانه خودروسازی پارس خودرو از سایپا خبر داده است. در عین حال امروز در گروه ایران خودرو نیز خبرها حاکی از توقف تولید 4 مدل خودروی مزدا 3 ، لیفان X60 سابرینا و MVM 315 بود.

    در گروه غذایی‌ها نیز امروز عنوان شد به ازای خرید هر کیلوگرم انواع دانه‌های روغنی از کشاورزان به قیمت تضمینی وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات 4 کیلوگرم انواع روغن خام برای متقاضیان صادر می‌کند. در این گروه امروز رئیس اتاق بازرگانی تهران از اعزام 500 کامیون مواد غذایی به کشور روسیه خبر داده است.

    وی در عین حال عنوان کرده اولین محموله لبنی ایران تا آخر ژانویه به روسیه صادر می‌شود.

    در گروه الکترونیکی‌ها نیز امروز شایعاتی مبینی بر برنده شدن ایران ارقام در مناقصه بانک ملی برای تولید هزار دستگاه خود پرداز به گوش می‌رسید.

    بنابر این گزارش، امروز بازار سهام بازاری پر حجم و پر تحرک بود که به دلیل عرضه صف‌های خرید و در عین حال نیاز به نقدینگی از سوی برخی حقوقی‌ها روند متعادلی را در کلیت بازار شاهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها