عصر خودرو

نرخ ارز واقعی نیست

چشم انداز روشن ارزی در سال ۹۸

عصر بازار- رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر این که نرخ امروز ارز واقعی نیست گفت: بازار تا دلار ۱۰هزار تومان را پذیرفته و بیش از آن کشش ندارد.

چشم انداز روشن ارزی در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد لاهوتی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران اظهار کرد: بازار تا قیمت 10 هزار تومان را برای دلار پذیرفت اما در قیمت‌های بالاتر قفل شد، اما اگر عرضه ارز بیشتر شود و شرکت هایی که ملزم به عرضه ارز در نیما هستند فعال تر عمل کنند، قیمت ها واقعی خواهد شد.

    لاهوتی بازگشت ارز صادراتی، سطح بندی و ممنوعیت صادرات را از جمله دلایل کاهش رشد صادرات اعلام کرد و افزود: امسال که نرخ ارز تا حدود سه برابر رشد کرد باید صادرات نیز افزایش می‌یافت اما به دلیل سیاست‌های حاکم بر کشور شاهد کاهش رشد صادرات بودیم.

    او ادامه داد: البته باید این حق را نیز به دولت داد که تصمیماتش را بر اساس شرایط ویژه کشور اتخاذ کرده و فعالان اقتصادی نیز باید در این مسیر کمک دولت باشند تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: با مجموعه سیاست‌هایی که دولت در تسهیل بازگشت و رفع تعهد ارزی و روان سازی واردات و ثبت سفارش در ماه‌های اخیر در نظر گرفته است، بازگشت ارز تسهیل شده و عرضه نیز تقویت شده است.

    35درصد ارز صادراتی در نیما عرضه شده است

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد: 35 درصد از ارز صادراتی به سامانه نیما برگشته و از 65 درصد باقیمانده نیز بخشی مربوط به بحث ارزش گمرکی پایه کالاهای صادراتی است و بخشی نیز به این موضوع باز می گردد که عملاً ثبت سفارش در کشور قفل شده بود و همین موضوع باعث کاهش واردات به کشور شد.

    به گفته لاهوتی یکی از مهمترین دلایل برنگشتن ارز صادراتی به میزان مورد انتظار، محدودیت‌های وارداتی بوده است.

    این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: صادرکننده نمی‌تواند ارز خود را به کشور برنگرداند؛ بلکه در مورد روش‌های بازگشت ارز با دولت اختلاف دارد.

    رییس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد: البته پیش‌بینی می‌شود اگر گمرک و بانک مرکزی آمار را دقیق‌تر بررسی کنند، اعداد و ارقام نشان می‌دهد که صادرکنندگان ارزشان را وارد کشور می‌کنند.

    لاهوتی ادامه داد: بر اساس بسته تشویقی آخر سال بانک مرکزی، شرکت ها می توانند 40 درصد از ارز خود را در بازار آزاد به فروش برسانند.

    او درباره آمار صادرات و واردات سال جاری توضیح داد: تا کنون در 10ماه نخست سال 40میلیارد دلار صارات غیرنفتی صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود این عدد تا پایان سال به حدود 42میلیارد دلار برسد، همچنین 38میلیارد دلار نیز واردات داشته‌ایم که با این حساب تراز تجاری کشور 1.5میلیارد دلار مثبت است.

    لاهوتی همچنین با اشاره به ارز 4200تومانی و انتقاد از این سیاست دولت اظهار کرد: اگرچه فعالان بخش خصوصی از همان ابتدا مخالف این سیاست بودند اما به تازگی دولت و بانک مرکزی و سایر نهاد‍‌‌های ذیربط به این نتیجه رسیده‌اند که باید ارز 4200تومانی به روش دیگری تخصیص داده شود.

    او اضافه کرد: اگرچه این ارز به بسیاری از کالا‌ها تخصیص داده شد اما ما شاهد این بودیم که کالا‌‌ها با قیمت دیگری وارد سفره مردم می‌شدند، بنابراین دولت در سال 98 باید بازنگری در سیاست های ارزی اعم از واردات و صادرات را سرلوحه کار خود قرار دهد و از طریق تعامل با بخش خصوصی امکان حل بهتر مشکلات را فراهم آورد.

    وی به برگزاری نشستی با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: بهترین اتفاق امسال نشست اتاق تهران با دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که محتوای این جلسه برای مقام معظم رهبری ارسال شد و بعد از آن بود که رهبری تاکید کردند تا نظر اتاق بازرگانی ایران دیده، شنیده و خوانده شود.

    لاهوتی تاکید کرد: به نظر می رسد با ادامه روند فعلی سال 98 را بهتر از سال 97 تجربه می کنیم و انسجام بیشتری در سیاست های ارزی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو