عصر خودرو

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری:

بازار سرمایه به مسیر رو به رشد خود ادامه می دهد

عصر بازار- دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران عنوان کرد بازار سرمایه در سال جاری اتفاقات خوبی را تجربه کرد و از نظر عدد و رقم نیز با رشد قابل قبولی همراه بود.

بازار سرمایه به مسیر رو به رشد خود ادامه می دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای مالی و سرمایه گذاری ایران گفت: با وجود مشکلاتی که در بازار وجود دارد، معتقدم در دوران سکانداری دکتر محمدی و به ویژه سال گذشته چند اقدام شجاعانه صورت گرفت که به رشد بازار سرمایه کمک کرد.

    عضو شورایعالی بورس ادامه داد: اصلاح دستور العمل ها، تعامل با دولت و مجلس، حل مشکلات ناشی از نحوه انتشار اوراق و موضوع کاهش کارمزدها از مهمترین تصمیماتی موثر بر بازار بود.

    دبیر کل کانون نهاد های سرمایه گذاری ایران با اشاره به شرایط  بورس در سال جاری گفت: با وجود رشد های عددی، بورس کشور از ریسک های فضای کلی اقتصاد متاثر شد. از همین رو نیز بازار با نوسان هایی همراه بود و شرایط پیچیده ای برای ورود سرمایه گذاران جدید رقم خورد.

    وی با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار با اهمیت که در سال 97 رخ داد، این بود که سران سه قوه بر اهمیت بازار سرمایه تاکید داشتند، افزود: به رغم مشکلات کشور بازار سرمایه به مسیر رو به رشد خود ادامه داد اما همچنان به عنوان فعال اقتصادی و پژوهشگر اقتصادی معتقدم تا زمانی که وضعیت نرخ بهره و نرخ ارز ثبات نداشته باشد و سیاست گذار تصمیم بلندمدتی برای برخورد با این نرخ ها نداشته باشد، توسعه بازارهای مالی با چالش مواجه می شود.

    اسلامی بیدگلی ضمن اشاره به اینکه ریسک های بین الملی نیز کماکان ادامه دارد، گفت: این موارد چالش هایی است که اقتصاد ایران طی سال 97 با آن مواجه بود. امسال سالی بود که جهش نرخ ارز منجر به بروز مشکلاتی در جامعه شد.

    وی افزود: در چنین شرایطی سیاست گذاری برای بازار سرمایه کمی پیچیده است و از اولویت سیاست گذاران هم خارج می شود زیرا نگرانی هایی برای موارد فوری وجود دارد. این یکی از مشکلات جامعه است که سیاست گذاران بر اساس فوریت تصمیم می گیرند نه بر اساس اهمیت! و بازار سرمایه همچنان به تصویب قوانین و مقررات و بهبود سازوکارها نیاز دارد.

    اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه سال جاری کانون نهادهای سرمایه گذاری نیز شاهد چند اتفاق مهم بود، ادامه داد: این دوره عضویت شورای عالی بورس به کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران منتقل شده و نماینده هر دو کانون نهادهای سرمایه گذاری و کانون کارگزاران است؛ اما امیدوارم که با حمایت های سازمان بورس و اوراق بهادار و همراهی مجلس شورای اسلامی، در قانون جدید بازار اوراق بهادار هر دو کانون در شورای عالی بورس نماینده داشته باشند.

    دبیر کل کانون نهاد های سرمایه گذاری با بیان اینکه برقراری ارتباط با نهادهای بین المللی هدف کانون است، افزود: در سال جاری با CIIA نیز ارتباطات خوبی برقرار کردیم و اگر موضوع تحریم ها مطرح نبود امسال به راحتی می توانستیم آزمون CIIA را در ایران برگزار کنیم.

    وی با اشاره به اینکه اقدام مهم دیگری که با همراهی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شد، الزام عضویت نهادهای مالی در کانون نهادهای سرمایه گذاری بود گفت: بر این اساس، همه نهادهای مالی زیر یک چتر صنفی می توانند با سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر حوزه های سیاست گذاری ارتباط برقرار کنند.

    به گفته سعید اسلامی اعضای کانون نهادهای مالی در هسته های اندیشه ورزی دولت حضور دارند و کارگروه مالیاتی نیز در حال فعالیت است. وی ابراز امیدواری کرد به زودی بخشنامه ای که حاصل فعالیت کانون است و به رفع مشکلات مالیاتی صندوق های سرمایه گذاری کمک می کند، از طرف سازمان امور مالیاتی صادر شود .

    دبیر کل کانون نهاد های سرمایه گذاری ادامه داد: در حوزه فرهنگ سازی هم چند اتفاق مهم افتاد و در دومین سند سیاست گذاری و سرمایه گذاری موضوع ارتقای آموزش سواد مالی در مدارس بررسی شد و در این رابطه با وزارت آموزش و پرورش نیز ارتباط خوبی برقرار کردیم.

    وی ادامه داد: تثبیت موقعیت بین المللی در سال آینده مهمترین برنامه کانون است و با توجه به جایگاه سازمان بورس و اوراق بهادار در آیسکو، امیدواریم شرایط عضویت ما در نهادهای بین المللی تسهیل شود.

    دبیر کل کانون نهاد های سرمایه گذاری در پایان گفتگو با سنا تاکید کرد: سال آینده سال سختی برای اقتصاد کشور است و از همین رو باید برای سیاست گذاران کشور این موضوع را تبیین کرد که اهمیت بازار سرمایه در سال آتی بیش از گذشته خواهد بود.

    برچسب ها