عصر خودرو

کارشناس اقتصاد:

موفقیت بازار متشکل ارزی به شرط یکسان‌سازی نرخ ارز

عصر بازار- کارشناس اقتصاد گفت: با ارز تک‌نرخی می‌توان به موفقیت این بازار امیدوار بود ولی اگر مثل شرایط فعلی بازار چندنرخی بود، موفقیت این بازار فقط یک رؤیاست.

موفقیت بازار متشکل ارزی به شرط یکسان‌سازی نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سید بهاء‌الدین حسینی هاشمی با اشاره به ساختار طراحی شده برای بازار متشکل ارزی، اظهار داشت: این اجزا از از ارکان بازار است و همه بازیگران وارد این بازار شده و معامله کنند.

    وی افزود: اما این بازار متشکل ارزی زمانی شکل می‌گیرد که یک نرخ داشته باشید و اگر بیش از یک نرخ باشد، این بازار جامع نخواهد بود و قطعا بخشی از منابع ارزی وارد کانال‌های دیگر خواهد شد، اما اگر بازار متشکل ارزی در شرایطی فعالیت کند که ارز تک نرخی باشد، همه بازیگران و ارزها وارد این بازار خواهد شد و فقط بر حسب کیفیت خدمات می‌توانند مشتری بگیرند و براساس توانایی و مبادله و نقل و انتقال ارزی می‌توانند برتری داشته باشند.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار اصول و استانداردهای مشخصی باید داشته باشد، گفت: با ارز تک نرخی می‌توان به موفقیت این بازار امیدوار بود، ولی اگر مثل شرایط فعلی بازار چند نرخی بود، موفقیت این بازار فقط یک رویاست.

    وی با تاکید بر اینکه نرخ پایین‌تر ارز باعث خروج ارز و خروج کالا، تقلب و رانت، بیش‌اظهاری در واردات و کم‌اظهاری در صادرات می‌شود، تصریح کرد: این وضعیت بازار را تخریب می‌کند، اما وقتی یک نرخ باشد که همه بتوانند براساس آن کار کنند و اگر فقط پتروشیمی‌ها ارز خود را به بازار تزریق کنند، تعادل در بازار به وجود خواهد آمد.

    حسینی هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا اگر صراف آزادی عمل داشته باشد، از حضور در این بازار استقبال می‌کند، گفت: هر کسی بتواند کارگزاران بهتر و بیشتری پیدا کند، مشتری بیشتر و سود بیشتری کسب خواهد کرد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا لازم است یک دامنه برای خرید و فروش صرافی‌ها تعیین کرد، گفت: دامنه خرید و فروش باید براساس اعتبار، سرمایه و سابقه صرافی تعیین شود و برای این وضعیت می‌تواند مثل بانک‌ها عمل کرد و صرافی‌ها را رتبه‌بندی کرد، ولی به طور کلی نباید دامنه خرید و فروش ثابتی برای همه صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی تعیین کرد.

    این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا برای تعمیق این بازار لازم است علاوه بر معاملات نقدی، سایر ابزارها مانند حواله و معاملات سلف را هم به کار گرفت، گفت: کار صرافی فقط تعویض پول و در برخی مواقع حواله است، هر چند که حواله در غیاب بانک‌ها  انجام می‌شود. افزودن این ابزارها برای این بازار چندان لازم به نظر نمی‌رسد.

    حسینی هاشمی درباره این سوال که این بازار می‌تواند از نوسانات مقطعی جلوگیری کند، گفت: قطعا؛ اگر بازار عمق داشته باشد، بانک مرکزی به سرعت تغییرات سطح عرضه و تقاضای ارز را متوجه شده و می‌تواند برای آن تصمیم‌گیری کند، به طوری که در شرایطی که تقاضا از عرضه پیشی گرفت، اقدام به تزریق ارز کرده و هر زمان که تعادل برقرار شد، از نقش عرضه‌کننده خارج شود. در چنین شرایطی بازار ارز با نوسانات بسیار کمتری نسبت به قبل مواجه می‌شود.

    برچسب ها